جشنواره ۳۶/ فیلم هایلایت ساخته اصغر نعیمی

دعوت جامعه به گفتگو

هایلایت چهارمین فیلم بلند سینمایی اصغر نعیمی به عنوان کارگردان است که در بخش مسابقه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

نعیمی فعالیت خود را از سال ۱۳۶۸ به عنوان نویسنده و منتقد سینما آغاز کرد. وی با عناوین مختلفی از جمله بازیگر، نویسنده، دستیار کارگردان، برنامه‌ریز و …. در سینمای ایران حضور داشته است.

نعیمی نویسندگی آثاری چون زندگی خصوصی و مستانه به کارگردانی محمدحسین فرح بخش را به عهده داشته و در فیلمهای خواهران غریب(کیومرث پوراحمد)، غریبانه(احمد امینی)، قرمز(فریدون جیرانی) و … به عنوان دستیار کارگردان فعالیت کرده است.

نعیمی اولین فیلم خود را به نام بی وفا در سال ۱۳۸۵ مقابل دوربین برد و پس از آن فیلم‌های سلام بر عشق (۱۳۸۸) و سایه های موازی (۱۳۹۳) را کارگردانی کرد. اصغر نعیمی امسال نیز هایلایت را با موضوعی اجتماعی و حادثه ای به جشنواره سی و ششم فرستاده است.

بازیگران هایلایت

پژمان بازغی، الهه حصاری، جمشید هاشم‌پور، سام قریبیان، آزاده زارعی، مینا وحید، نبی الله پیر هادی، لیلی فرهاد‌پور و …

عوامل فیلم هایلایت در پردیس سینمایی ملت پیش از اکران فیلم

خلاصه داستان هایلایت

هایلایت روایت یک حادثه است که افرادی را با هم روبرو کرده و درگیر اتفاقات و ماجراهایی می‌کند

عوامل دیگر فیلم هایلایت

ساسان سالور (تهیه کننده)، اصغر نعیمی (نویسنده)، بهزاد عبدی (موسیقی)، مسعود سلامی (فیلمبردار)، سامان سالور (تدوین)

فیلم هایلایت در جشنواره سی و شش

نشست خبری فیلم هایلایت با حضور اصغر نعیمی، ساسان سالور، پژمان بازغی، آزاده زارعی، مینا وحید و جمعی دیگر از عوامل فیلم امروز ۱۹ بهمن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

اصغر نعیمی در خصوص اینکه چرا منتقدین فیلمسازهای خوبی نمی‌شوند گفت: نمونه‌های زیادی سراغ داریم که این موضوع را نقض می‌کنند و اتفاقا تعداد اهالی رسانه که فیلمهای خوبی می‌سازند زیاد است.

نعیمی درباره کپی برداری از یک فیلم و اینکه آیا فیلم را دیده است یا خیر گفت: اتفاقا نه تنها این فیلم را دیده‌ام بلکه یکی از فیلمهای محبوب من است و حتی من یک صحنه‌ای از فیلم را به طور مشخص با الهام از این فیلم ساختم ولی بعدا در تدوین حذفش کردم ولی داستان ما کاملا با این فیلم متفاوت است و برداشتی از آن صورت نگرفته است.

نشست خبری فیلم هایلایت به کارگردانی اصغر نعیمی

نعیمی در خصوص صحنه‌های کمدی فیلم عنوان داشت: در صحنه هایی از فیلم لبخند به لب مخاطب می‌آید و این کاملا مورد انتظار ما بوده است و من این امر را از نقاط قوت فیلم می‌دانم.

نعیمی افزود: مشخصا فیلمی که ما در سینمای رسانه با منتقدین می‌بینیم می‌تواند برای ما نقشه راه باشد و ما از همه نظرات استفاده می‌کنیم و در خصوص کند بودن ریتم فیلم هم ما از نظرات دوستان استفاده می‌کنیم و در اکران فیلم اشکالات را اصلاح می‌کنیم.

نعیمی درباره داستان فیلم افزود: اساس این فیلمنامه از مضمونش گرفته میشود و آن دعوت به یک گفتگوست. ما در جامعه ای زندگی می‌کنیم که همه از طریق تریبون‌ها با هم صحبت می‌کنند. هایلایت دعوت می‌کند جامعه را به گفتگو.

هایلایت می‌خواهد بگوید اگر به ما بدی شد ما حق نداریم بدی کنیم. چالش مقابل شخصیتهای داستان این است که آیا ما حق داریم انتقام بگیریم؟

نعیمی در خصوص تحقیق در خصوص موضوع فیلم که خیانت است گفت: هم برداشت ذهنی من بود و هم نمونه‌هایی را دیده‌ام اما اینکه تحقیق میدانی دقیقی صورت گرفته باشد اینطور نبوده است. وی درباره دلیل انتخاب این اسم برای فیلم گفت: هایلایت هم اسم قشنگی بود و هم دقیقا اشاره به لایه‌های روشن و تیره زندگی دارد.

ساسان سالور تهیه کننده هایلایت درباره اینکه این فیلم نمی‌تواند در گیشه برگشت سرمایه داشته باشد عنوان کرد: اگر ما با یک عدالت در اکران روبرو باشیم نگرانی نخواهیم داشت اما جریان حاکم بر سینما چیز دیگری است. سالور از همه عوامل فیلمش که با وجود مشغله‌های زیاد در خدمت فیلم بودند تشکر کرد.

مینا وحید بازیگر فیلم هایلایت در واکنش به یکی از خبرنگاران که شخصیت اصلی قصه را بی‌غیرت نامید گفت: من متاسفم که اهالی رسانه و هنر اینطور فکر می‌کنند و همیشه یک راه حل فاشیستی در سر دارند. این فیلم می خواهد برخی از جریانها را عوض کند و بگوید به جای سنگسار و … میتوان انتقام نگرفت و طور دیگری رفتار کرد.

خبرنگار مورد نظر نیز در پاسخ عنوان داشت: چون شما با متاسفم شروع کردید من هم برای شما که هویت مذهبی جامعه را نمی‌شناسید متاسفم. احکامی که در جامعه وجود دارد از مذهب می‌آید که با فیلم نمیتوان آنها را حذف کرد. ما مشابه این موضوع را مثلا در فروشنده هم داشتیم و کسی منتقد آن نبود اما در اینجا داستان فرق می‌کند و اصلا موضوع پررنگ نمی‌شود.

پژمان بازغی هم در این رابطه گفت: موضوع این فیلم امکان بخشش است و در آخر هم معلوم نمی‌شود که بخشش اتفاق می‌افتد یا خیر اما من هرگز برداشت بی غیرت را از این شخصیت ندارم.

در پایان نعیمی گفت من مطلقا دوست ندارم حاشیه درست کنم برای همین این نکته را در آخر بیان می‌کنم. دیشب در اینجا بهرام توکلی گفته سینمای مستقل نداریم. از ایشان که همه هزینه ها برایشان بوده توقع این حرف را ندارم. به نظر من کسانی که از شیر خشک نوزادیشان تا هزینه کارهای امروزشان از طریق رانت بوده نباید در خصوص سینمای مستقل اظهار نظر کنند.

ایشان که با نصف دستمزدشان چندین نفر می‌توانند فیلمهای بهتری بسازند باید برای این اظهار نظرشان از سینمای مستقل عذرخواهی کنند. اگر کسی جز تهیه کننده فیلم ریالی برای فیلم هزینه کرده باشد بیاید ۱۰ برابر آن را بگیرد. در آخر باید بگویم نمی‌توان با سرنیزه فیلم را بخورد مردم داد.

نبض ما– تهیه و تنظیم: امیر وفا

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید