روغن سرخ کردنی بخریم یا بدون پالم؟

روغن پالم (نخل) یکی از رایج ترین روغن تولید شده از گیاهان است اما ضررش بیشتر از سود آن است. در این مقاله دلایل آن را یرای خوانندگان عزیز بیان می کنیم تا در تصمیم گیری شما به سالم خوری کمک کرده باشیم .

روغن یک ماده اولیه ساده است اما هر کدام از ما به روغن خاصی برای پخت غذا علاقه داریم. روغن زیتون طبیعی، بادام زمینی، ذرت یا کلزا تفاوتی ندارد، هرکدام از آنها طعم ویژه خود را دارند. بعضی برای سرخ کردن مناسب هستند و بعضی دیگر طعم سالاد را فوق العاده می کنند. اما یکی از روغن هایی که ارزش چشیدن ندارد، روغن پالم (نخل) است.

روغن پالم نخل

روغن پالم (نخل) چیست؟

اگرچه ممکن است وسوسه شوید تا از روغن پالم همانند دیگر روغن های گیاهی استفاده کنید، این کار با بسیاری از نقض های زیست محیطی، حیوانی و حتی حقوق بشر مرتبط می شود.

روغن پالم چربی اشباع شده از میوه درخت خرما است (نباید با روغن هسته نخل که از بذر یک گیاه مشابه می آید اشتباه گرفته شود) و در حالی که ممکن است سیب زمینی ها را به بهترین شکل ممکن سرخ کند اما دارای چربی اشباع است.

چیپس هایی که با روغن نخل ساخته می شوند حاوی 75 درصد چربی اشباع بیشتر نسبت به چیپس هایی هستند که با روغن آفتابگردان یا کلزا (در عطر و طعم شبیه به روغن گیاهی است و می توان از آن در سالاد هم استفاده کرد) درست می شوند.

خوردن مقدار زیادی چربی اشباع می تواند کلسترول شما را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

سرخ کردن با روغن پالم

روغن پالم برای چه موارد دیگری استفاده می شود؟

خبر بد این است که علاوه بر غذاهای فرآوری شده، پیتزای منجمد، بیسکویت و مارگارین، روغن نخل بسیار متنوع است و در کرم های بدن، صابون ها، لوازم آرایش، شمع ها و حتی مواد شوینده وجود دارد، بنابراین دوری از آن در زندگی روزمره بسیار دشوار است.

روغن پالم چه تاثیری بر محیط زیست دارد؟

اندونزی بزرگترین تولید کننده روغن پالم در جهان است و در مناطق جنوب شرقی آسیا، آمریکای لاتین و آفریقای شمالی از مناطق گسترده ای برای کاشت نخل استفاده می شود.

این کار علاوه بر تأثیری که بر آب و هوا دارد، می تواند با از بین بردن زیستگاه های جنگلی گونه های کم نظیری مانند اورنگوتان، فیل بورنئو و ببر سوماتر، موجب انقراض آنها شود.

چطور می توانیم از روغن پالم دوری کنیم؟

برچسب مواد غذایی را بخوانید. بر طبق مقررات برچسب زدن اتحادیه اروپا، اگر در محصولات غذایی روغن پالم موجود باشد، به وضوح قابل مشاهده است.

با این حال، ممکن است مجبور باشید درباره موارد غیر غذایی مانند لوازم آرایشی و محصولات شوینده کمی بیشتر تحقیق کنید. کمی تحقیق بیشتر می تواند جایگزین هایی برای روغن پالم به شما پیشنهاد بدهد.

برچسب مواد غذایی

عادت های آشپزی خود را تغییر دهید. سعی کنید از مواد اولیه تازه استفاده کنید و از غذاهای فراوری شده دوری کنید.

روغن هایی مانند آفتابگردان، زیتون، کلزا (که دارای کمترین چربی اشباع بین روغن های مخصوص آشپزی و کمتر از نصف روغن زیتون است) یا بذر کتان برای آشپزی و طبخ عالی هستند. یک سبک زندگی سالم برای خودتان و محیط زیست انتخاب و ایجاد کنید.

 

 

4.3/5 - (3 امتیاز)
منبع home.bt

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. فدوی (دکترای علوم و صنایع غذایی) می‌نویسد

    با سلام
    اگرچه با روغن پالم موافق نیستم اما اطلاعاتی که به خواننده دادید اشتباه است. هم درباره روغن پالم و هم سایر روغن ها!

    1. نبض ما می‌نویسد

      سلام با تشکر از نظر شما. خوشحال میشیم اطلاعاتتون رو با ما به اشتراک بذارید

  2. ناشناس می‌نویسد

    فقط با توجه به تیتر میگوییم: مگر هر روغن سرخکردنی پالم دارد؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید