لایه برداری پوست با درم ابریژن

درم ابریژن یک عمل لایه برداری است که از ابزاری چرخشی برای حذف لایه های بیرونی پوست استفاده می کند. این درمان برای افرادی است که تمایل دارند پوست بهتری داشته باشند.

نبض ما– با روش درم ابریژن می توانید مشکلاتی مانند خطوط صورت، آسیب ناشی از نور خورشید، زخم های جوش و بافت های ناهموار را درمان کنید. درم ابریژن در مطب یک متخصص پوست انجام می شود. در طی این عمل، متخصص پوست قبل از حذف لایه های بیرونی پوست، آن را بی حس می کند. این عمل سرپایی است، به این معنی که شما می توانید پس از درمان به خانه بازگردید.

چندین دستگاه قدیمی وجود دارد که فرآیند درمان حرفه ای پاکسازی و لایه برداری را شبیه سازی می کنند. انجام این درمان توسط آنها معمولا زمان بر است و معمولا نمی توانند مشکلات را به طور کامل رفع کنند.

درم ابریژن به چه دلیلی انجام می شود؟

درم ابریژن

درم ابریژن لایه های بیرونی آسیب دیده پوست را حذف میکند. پس از آن لایه های جدیدی از پوست ظاهر می شوند که جوان تر و نرم تر هستند. علاوه بر داشتن ظاهری جوان تر، درم ابریژن به درمان مشکلات زیر کمک می کند:

درم ابریژن تنها یکی از درمان های موجود برای بهبود این شرایط است. به عنوان مثال، پیشرفت تکنولوژی لیزر باعث شده که حذف تاتو با استفاده از لیزر سریع تر و آسان تر شود. در مورد همه گزینه های درمانی برای وضعیت خاص خود با متخصص پوست صحبت کنید.

پزشک ممکن است در برخی از شرایط خاص پوستی از جمله جوش های التهابی، تبخال های مکرر، سوختگی در اثر تشعشع یا زخم های سوختگی، درم ابریژن را انجام ندهد. اگر داروهایی مصرف می کنید که با کاهش عوارض جانبی پوستی همراه هستند، ممکن است نتوانید درم ابریژن را انجام دهید. همچنین اگر رنگ پوست شما به طور طبیعی بسیار تیره است، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که درم ابریژن انجام ندهید.

چگونه برای انجام درم ابریژن آماده شویم؟

پیری پوست

قبل از درمان، پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و سابقه پزشکی شما را مرور می کند. پزشک درباره خطرات و انتظارات شما توضیح می دهد. اگر هر دارویی از جمله داروهای بدون نسخه و مکمل های غذایی مصرف می کنید، پزشک خود را در جریان قرار دهید.

ممکن است لازم باشد که برای مدتی مصرف بعضی داروها را متوقف کنید. زیرا ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهند یا پوست شما را تیره تر کنند. اگر در یک سال گذشته از ایزوترتینوئین (Accutane) استفاده کرده اید به پزشک خود اطلاع دهید.

پزشک به شما توصیه می کند که چند هفته قبل و بعد از درمان خود سیگار نکشید. سیگار نه تنها سبب پیری زودرس پوست می شود، بلکه موجب کاهش جریان خون به پوست شده و روند بهبودی را کاهش می دهد. پزشک همچنین در مورد قرار گرفتن در معرض آفتاب به شما توصیه هایی خواهد کرد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید بدون محافظت مناسب، دو ماه قبل از درم ابریژن می تواند باعث تغییر رنگ پوست شود.

به شما توصیه می شود تا زمانی که پوست شما ترمیم نشده در معرض آفتاب قرار نگیرید. همچنین استفاده از کرم های ضد آفتاب به صورت روزانه به بهبودی پوست کمک می کند.

ممکن است پزشک به شما پیشنهاد بدهد که قبل از درم ابریژن داروهای زیر را مصرف کنید:

داروهای ضد ویروس: برای جلوگیری از عفونت های ویروسی قبل و بعد از درمان درم ابریژن استفاده کنید.

آنتی بیوتیک خوراکی: این امر از عفونت باکتریایی جلوگیری می کند، به خصوص اگر جوش داشته باشید.

کرم رتینوئید: گرفته شده از ویتامین A، این کرم به پیشرفت ترمیم کمک می کند.

همچنین لازم است پس از عمل کسی تا منزل برای شما رانندگی کند، زیرا اثرات بیهوشی ممکن است باعث ناتوانی در رانندگی شود.

در طول درم ابریژن چه اتفاقی می افتد؟

متخصص بیهوشی

نوع بیهوشی در طول درم ابریژن، بستگی به میزان درمان شما دارد. دکتر معمولا بیهوشی موضعی انجام می دهد. با این حال، ممکن است در بعضی از موارد به آرامبخش نیاز باشد تا آرامش یا احساس خواب آلودگی داشته باشید. گاهی اوقات در طول عمل بیهوشی عمومی انجام می شود.

دستیار پزشک در طول درمان، پوست شما را می کشد. دکتر دستگاهی به نام dermabrader را در سراسر پوست شما حرکت می دهد. Dermabrader یک دستگاه کوچک و موتوری با سطحی زبر است.

در نواحی وسیع پوست، دکتر از یک Dermabrader چرخشی استفاده می کند، در حالی که در نواحی کوچکتر، مانند گوشه های دهان، از دستگاهی با نوک کوچک استفاده می کنند. ممکن است پزشک نواحی وسیع را در چند جلسه درمان کند.

بلافاصله بعد از عمل، پزشک محل درمان را با پوششی مرطوب پانسمان می کند. معمولا روز بعد از عمل، پانسمان را عوض می کنند.

بعد از درم ابریژن چه اتفاقی می افتد؟

dermabrasion

پزشک دستورالعمل های کاملی برای مراقبت در منزل به شما خواهد داد. این دستورالعمل ها در مورد چگونگی تعویض پانسمان، چگونگی پوشش دادن ناحیه تحت درمان و محصولاتی که باید استفاده کنید، هستند. حدود دو هفته پس از عمل می توانید به کار بازگردید.

به طور معمول پوست بعد از درم ابریژن، صورتی و متورم است و ممکن است احساس سوزش داشته باشد. در طول بهبودی ممکن است پوست یک مایع یا پوسته شفاف یا زرد ایجاد کند. حدود 3 ماه طول می کشد تا پوست شما به طور کامل بهبود پیدا کند و رنگ صورتی محو شود.

عوارض ناشی از درم ابریژن چیست؟

جوش های زیرپوستی

خطرات مرتبط با درم ابریژن همانند موارد مرتبط با سایر عمل های جراحی هستند که شامل خونریزی، عفونت و واکنش آلرژیک به بیهوشی می شوند.

برخی از خطرات خاص درم ابریژن در زیر آمده است:

  • شیوع جوش
  • تغییر در رنگ پوست
  • باز شدن منافذ که معمولا موقت است
  • کک مک
  • قرمزی
  • خارش و تحریک پوست
  • ورم

در بعضی موارد نادر، پس از درم ابریژن بر روی پوست جای زخم یا گوشت اضافه ایجاد می شود. در این موارد، برخی از داروهای استروئیدی می تواند به بهبود جای زخم کمک کند.

از مشاوره پزشک خود پیروی کنید. مهمترین چیز این است که پوست شما لطیف باشد. از مواد شوینده یا محصولات مراقبت از پوست خشن استفاده نکنید. پوست خود را نخراشید.

ممکن است پزشک به شما توصیه کند که از یک پماد مرطوب کننده قوی استفاده کنید. در دوران بهبودی در معرض آفتاب قرار نگیرید. تا بهبودی کامل پوست، هر روز از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

تیم ترجمه نبض ما

4.5/5 - (6 امتیاز)
منبع www.healthline.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید