بارداری با گیاه پنج انگشت امکان پذیر است؟

گیاه پنج انگشت دارای خواص زیادی است و به طور معمول مصرف خوراکی آن در از بین بردن دردهای  دوران قاعدگی، مانند سندرم قبل از قاعدگی و اختلال قبل از قاعدگی، موثر است.

نبض ما – گیاه پنج انگشت ، بوته ای است که بومی مدیترانه و آسیای مرکزی است. این درختچه دارای برگ هایی بزرگ و بلند، با  گل های آبی و بنفش و توت های بنفش تیره است. گل این درختچه ابتدا به شکل سنبله ای و بنفش رنگ است که در نهایت تبدیل به میوه می شود. از میوه و بذر گیاه پنج انگشت برای تهیه دارو استفاده می شود.

گیاه پنج انگشت

بوته زیبای گیاه پنج انگشت، در واقع بومی کشورهای آسیای مرکزی است که برگ و میوه آن به مدت قرن ها، به صورت داروهای گیاهی استفاده می شد.

فواید گیاه پنج انگشت

این گیاه، یکی از محبوب ترین گیاهان در اروپا و دیگر کشورهای غربی برای درمان بیماری های زنان به شمار می رود. تحقیقات بالینی مدرن و استفاده سنتی در مورد گیاه پنج انگشت، نشان دهنده قابلیت  شگفت انگیز آن در هماهنگی هورمون های باروری است. در واقع،  مصرف گیاه پنج انگشت در تقویت هورمون های زنانه تاثیر گذار است.

همچنین، گیاه پنج انگشت در کاهش تحریک پذیری، اختلالات خواب، افسردگی، اختلالات خلقی مختلف و حتی سکته مغزی مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی موثر است. اگرچه شواهد نشان می دهد که مصرف دارویی گیاه پنج انگشت ممکن است سطوح استروژن و پروژسترون را افزایش دهد، اما  با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید این اثرگذاری، مورد نیاز است.

گیاه پنج انگشت، با کاهش میزان پرولاکتین که در طول سندرم قبل از قاعدگی افزایش می یابد، سبب آزادسازی بتا اندورفینها  می شود، یعنی همان چیزی که بدن انسان در طول سندرم پیش از قاعدگی، فاقد آن است.

مصرف دارویی گیاه پنج انگشت با داروهای دیگر معمولا تداخلی ایجاد نمی کند؛ اما توصیه می شود که پیش از مصرف آن، با پزشک مشورت کنید.

تب در بارداری

توصیه می شود که در مصرف گیاه پنج انگشت، برای افرادی که ذخایر کم انرژی دارند، سیستم ایمنی آن ها ضعیف بوده و  بیشتر  از غذاهای فرآوری شده  مصرف می کنند و همچنین افرادی که به مدت طولانی در حال مصرف آنتی بیوتیک یا استروئیدها هستند، قبل از شروع استفاده از گیاه پنج انگشت، در رژیم غذایی خود، تغییراتی ایجادکنند.

زمانی که زن به سن یائسگی نزدیک می شود، طبیعی است که چرخه های قاعدگی او بی نظم شود و سطوح هورمون ها، دچار  نوسان شود. همان طور که ذخایر تخمدان و تخمک ها،  کاهش پیدا می کند، سطح FSH  هم ممکن است افزایش یابد.

مصرف دارویی گیاه پنج انگشت در برخی از زنان و در این دوره ، ممکن است مفید باشد؛ زیرا باعث حفظ چرخه های منظم و کاهش سطح FSH  می شود.

اما نمی تواند روند پیری را تغییر دهد. البته باید گفت که این اثر گذاری، در هر زنی متفاوت بوده و این گیاه، نمی تواند چرخه قاعدگی را در زنانی که در معرض یائسگی قرار دارند،  باز گرداند.

شکل گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت یک درختچه زیبا است که گاهی ارتفاع آن به یک تا یک و نیم متر می رسد و از آنجایی که درختچه بسیار زیبایی است، از آن برای زیبا سازی باغ و اطراف خانه ها هم استفاده می کنند. دلیل نام گذاری این گیاه، به گیاه پنج انگشت ، برگ های انگشت مانند آن است که مانند انگشت به پنج بخش تقسیم شده است.

گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت را چگونه مصرف کنیم؟

میوه پنج انگشت در بخش دارویی به شکل عصاره، کپسول، قطره و قرص، مصرف دارویی دارد. البته مصرف قطره، معمولا بیشتر کاربرد دارد. معمولا مصرف قطره، سی تا چهل قطره و یک بار در روز است.

برای نتایج مطلوب در مصرف گیاه پنج انگشت، بهتر است که در دوره طولانی مدت مصرف شود. تحقیقات بالینی نشان می دهد که اثر بخشی گیاه پنج انگشت ممکن است 10 روز پس از مصرف، مشخص شود، اما  اثر بخشی کامل آن ممکن است تا 6 ماه طول بکشد.

اما برای تغییرات پایدار، ممکن است لازم باشد تا یک سال یا بیشتر مصرف شود. از آن جایی که مصرف گیاه پنج انگشت ممکن است تغییرات اساسی در بدن ایجاد کند، به همین دلیل  مدت زمان نتایج این دارو، کمی طول می کشد.

قرص

در مصرف گیاه پنج انگشت به شکل دارویی به طور کلی توصیه می شود که یک بار در روز ، هنگام صبح و با معده خالی (نیم ساعت قبل از صبحانه) مصرف شود.

در صورتی که مصرف گیاه پنج انگشت به صورت  ترکیب گیاهی همراه با سایر گیاهان باشد، در بطری آن را نگهداری کرده و به مدت طولانی مصرف شود.

در صورت استفاده از کپسول: مصیزان مصرف آن، 900-1000 میلی گرم است.

گیاه پنج انگشت به شکل های مختلف گیاهی، کپسول، چای، تنتور و پودر مورد استفاده قرار می گیرد. اما مصرف قطره آن بهتر است زیرا کنترل دوز آسان تر است.

بسیاری از ترکیبات مورد نیاز گیاه پنج انگشت به راحتی به صورت دمنوش قابل استفاده است.

مزه این گیاه  بسیار قوی و کمی تلخ است و بهتر است آن را با  گیاهان دیگر مخلوط کرده و یا اگر مزه آن را دوست ندارید بهتراست به صورت کپسول آن را مصرف کنید.

قطره دارویی

طبع گیاه پنج انگشت

طبع گیاه پنج انگشت معتدل است و در برخی از متون طب سنتی از این گیاه با طبعی گرم و خشک، نام برده اند.

بارداری با گیاه پنج انگشت

اعتقاد بر این است که  قدرت و اثر گذاری گیاه پنج انگشت برای افزایش سطح پروژسترون، نتایج مثبتی دارد و گاهی اوقات، توسط گیاه پزشکان و ماماها  برای جلوگیری از سقط جنین در زنان  باردار استفاده می شود.

هنوز مطالعاتی در مورد تایید این اثر بخشی به طور جدی انجام نشده است و این روش، تنها یک  استفاده سنتی است.

تحقیقات نشان می دهد که  ممکن است مصرف این گیاه تا پایان ماه سوم بارداری به جلوگیری از سقط جنین کمک کند. اما  مصرف این گیاه  ممکن است باعث تحریک زودهنگام غدد شیردهی  شود.

بنابراین توصیه می شود که مصرف آن بعد از ماه سوم بارداری ادامه پیدا نکند.

به هرحال در صورتی که تصمیم  دارید گیاه پنج انگشت را  در دوران بارداری استفاده کنید، توصیه می کنیم برای راهنمایی و نظارت بهتر،  با پزشک متخصص خود، مشورت کنید.

تیم ترجمه نبض ما

3.5/5 - (24 امتیاز)
منبع examine.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام من نه ساله ازدواج کردم هنوز بچه دار نشدم ی ماه میشه از این داروی پنج انگشت استفاده میکنم هنوز اثری ندیدم ازش ب نظرتون خوبه استفاده کنم

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام عزیزم من هم مشکل ترا دارم با بنج انگشت نتیجه گرفتی یا نه منم میخوام استفاده کنم

  2. M می‌نویسد

    سلام
    وقت تون بخیر
    ممنون از سایت مفید و اموزنده تون
    من ٣٨ ساله هستم ، تخمدان هایم کیست نادرند و پلی کیستیک هم نمی باشند، مادر و خواهر بزرگم سابقه ی یائسه گی زود رس داشته اند.
    بنده به دلیل عدم تعادل همومون هام مدت سه سال روزی یک عدد قرص ویتاگنوس مصرف می کردم، توی این مدت خیلی حال خوبی داشتم، هورمون هام را چندبار چک کردم نرمال بود و علایم pms قبل از پریودی م خیلی کم شده بود همچنین شاداب تر و پرانرژی تر از همیشه بودم ، فقط دوره ی جنسی ام از ٢٨ روزه به ٢١ روزه تبدیل شده بود. مرداد ٩٧ به دلیل اقدام به مهاجرت ، من ویتاگنوسم رو به سه چهارم(٣/۴) و کم کم به نصف و سپس کاملا قطع کردم و بعد از ان تا دو ماه پریود نشدم که به پزشک مراجعه کردم ، ایشون امپول پروژسترون تجویز کردند و فرمودند که ویتاگنوس یک استروژن گیاهی است و هرگز مصرف نکنید، ( که البته کاملا اشتباه فرمودند ، چون ویتاگنوس حاوی پروژسترون است و نه استروژن).
    من بعد از تزریق امپول پریود شدم، ولی دیگر ویتاگنوس مصرف نکردم، چون طبق فرمایش خانم دکتر باور داشتم ویتاگنوس یک استروژن است، تا ۶ ماه بعد از تزریق امپول شرایط من اوکی بود ولی الان دچار التهاب مفاصل، خشکی و شکنندگی مو و ناخن شده ام و پریودم مثل قبل خیلی منظم نیست و دوره جنسی متغییری بین ٣٠ الی ٣۵ روز دارم که با pms شدید همراه است، خودم به این نتیجه رسیدم که دوباره مصرف ویتاگنوس را شروع کنم چون همان علایم قبل از مصرف ویتاگنوس در من ظاهر شده اند.
    ١-به نظر شما شروع دوباره ویتاگنوس برای من مفید است؟
    ٢-و ایا مصرف ان تا ١۵ سال متوالی ممکن است؟

    ممنون از لطف شما

  3. ناهید می‌نویسد

    سلام از پنج انگشت چطور استفاده کنیم

  4. ناشناس می‌نویسد

    سلام من فقط تخمدان سمت چپ دارم ایا گیاه پنج انگشت کمکی بهم میکنه ؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید