سالپنژکتومی چیست؟

سالپنژکتومی یک عمل جراحی برای حذف یک یا هر دو لوله فالوپ است. لوله های فالوپ اجازه می دهند که تخمک ها از تخمدان به رحم برسند. چرا این عمل جراحی باید انجام شود؟

نبض ماسالپنژکتومی جزئی زمانی اتفاق می افتد که تنها بخشی از لوله فالوپ برداشته شود. عمل دیگر سالپنگوستومی است و زمانی رخ می دهد که لوله فالوپ باز می شود تا محتویات آن برداشته شود. در این جراحی لوله ها برداشته نمی شوند.

سالپنژکتومی می تواند به تنهایی یا همراه با عمل های دیگر انجام شود. این عمل ها شامل اوفورکتومی، هیسترکتومی و سزارین  هستند.

رابطه جنسی پس از جراحی فتق

این مقاله دارای اطلاعاتی در مورد سالپنژکتومی، دلیل انجام آن و انتظاراتی که باید داشته باشید، است.

چرا سالپنژکتومی انجام می شود؟

سالپنژکتومی می تواند برای درمان مشکلات مختلفی استفاده شود. پزشک شما ممکن است آن را در شرایط زیر توصیه کند:

سرطان لوله فالوپ نادر است، اما در زنان مبتلا به جهش های ژن BRCA شایع تر است. آسیب های لوله فالوپ در بیش از نیمی از زنانی که جهش های ژن BRCA و همچنین سرطان تخمدان دارند، رخ می دهد.

سرطان تخمدان گاهی در لوله های فالوپ شروع می شود. سالپنژکتومی پیشگیرانه ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد.

همچنین این عمل می تواند به عنوان یک روش جلوگیری دائمی از بارداری مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت بین سالپنژکتومی و سالپنژکتومی-اوفورکتومی چیست؟

هیسترسکوپی واژینال

سالپنژکتومی زمانی است که فقط لوله یا لوله های فالوپ برداشته شوند، اما اوفورکتومی حذف یک یا هر دو تخمدان است.

هنگامی که این دو جراحی به صورت هم زمان انجام شوند، آن را سالپنژکتومی-اوفورکتومی می نامند. بسته به دلایل جراحی، گاهی اوقات سالپنژکتومی-اوفورکتومی با هیسترکتومی (رحم) همراه است.

انجام هر دو جراحی سالپنژکتومی یا سالپنژکتومی-اوفورکتومی، به دو روش جراحی باز شکم یا جراحی لاپاراسکوپی امکان پذیر است. هزینه عمل سالپنژکتومی-اوفورکتومی با بیمه 400 هزار تومان و بدون بیمه دو میلیون و چهارصد است.

چگونه برای این سالپنژکتومی آماده شویم؟

هیسترکتومی

پزشک شما در مورد جراحی و دستورالعمل های قبل و بعد از عمل با شما صحبت می کند. این روند بسته نوع جراحی شما که می تواند جراحی باز شکم یا جراحی لاپاراسکوپی باشد، متفاوت است. نوع جراحی با توجه به عواملی مانند علت جراحی، سن و سلامت عمومی شخص تعیین می شود.

در اینجا مواردی آمده است که قبل از عمل سالپنژکتومی باید آنها را در نظر بگیرید:

– برای بازگشت به خانه برنامه ریزی کنید. هنگامی که بیمارستان را ترک می کنید، ممکن است هنوز اثرات بیهوشی از بین نرفته باشد و در ناحیه شکم درد داشته باشید.

– در منزل لباس های راحت بپوشید.

– اگر دارویی مصرف می کنید، از پزشک خود در مورد مصرف آن دارو در روز جراحی سوال کنید.

– از پزشک خود بپرسید که چه مدت قبل از عمل جراحی نباید چیزی بخورید.

در طول عمل چه اتفاقی می افتد؟

متخصص بیهوشی

درست قبل از جراحی باز شکم، به صورت عمومی بیهوش می شوید. جراح یک شکاف چند اینچی در پایین شکم ایجاد می کند. لوله های فالوپ از این برش دیده شده و برداشته می شوند. سپس شکاف را با بخیه می بندند.

جراحی لاپاراسکوپی یک عمل کمتر تهاجمی است. این جراحی را می توان تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام داد.

یک برش کوچک در پایین شکم ایجاد می شود. لاپاراسکوپ ابزاری بلند است که در انتهای آن یک دوربین و چراغ وجود دارد. لاپاراسکوپ از طریق برش به داخل بدن فرستاده می شود. شکم شما با گاز پر می شود. این کار اجازه می دهد که جراح، یک نمای واضح از اندام های لگنی بر روی صفحه نمایش داشته باشد.

سپس چند برش دیگر اضافه می شود. از این برش ها برای قرار دادن ابزارهای دیگر و برداشتن لوله های فالوپ استفاده می شود. احتمالا اندازه این برش ها کمتر از نیم اینچ خواهد بود. با خارج کردن لوله ها، برش های کوچک بسته می شوند.

روند بهبودی به چه صورت است؟

تهوع بارداری کی تموم میشه

پس از جراحی سالپنژکتومی، به اتاق احیا فرستاده می شوید. مدت زمانی طول می کشد تا اثرات بیهوشی بطور کامل از بین برود. برخی از افراد ممکن است حالت تهوع و همچنین درد خفیفی در ناحیه برش داشته باشند.

اگر جراحی شما سرپایی باشد، تا زمانی که نتوانید بایستید و مثانه خود را تخلیه کنید، ترخیص نمی شوید.

توصیه های پزشک خود را برای بازگشت به فعالیت های عادی دنبال کنید. این روند ممکن است برای چند روز یا بیشتر طول بکشد. حداقل به مدت یک هفته از ورزش های سنگین یا تمرین های شدید اجتناب کنید.

وقتی به خانه برگشتید در صورت بروز هریک از علائم زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

برش های جراحی لاپاراسکوپی کوچکتر هستند و سریعتر از جراحی شکمی بهبود پیدا می کنند.

بهبودی هر فرد یک مساله شخصی است. اما به طور کلی، فرد در عرض سه تا شش هفته پس از عمل جراحی شکم یا دو تا چهار هفته پس از لاپاراسکوپی بهبودی کامل پیدا می کند.

عوارض جانبی احتمالی چیست؟

فتق واژن

هر عمل جراحی خطراتی دارد. واکنش بد به بیهوشی یکی از این موارد است. لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز زمان بیشتری طول می کشد، بنابراین زمان بیهوشی طولانی تر است. سایر خطرات سالپنژکتومی شامل موارد زیر می شود:

  • عفونت (خطر ابتلا به عفونت در لاپاراسکوپی پایین تر از جراحی باز است.)
  • خونریزی داخلی یا خونریزی در محل جراحی
  • فتق
  • آسیب به عروق خونی یا عضوهای اطراف

در مطالعه ای بر روی 136 خانم که سالپنژکتومی را همراه با سزارین انجام داده بودند، نشان داده شد که عوارض این روند ناچیز است.

اگرچه این جراحی مدت زمان بیشتری طول می کشد، اما لاپاراسکوپی جایگزین مناسبی برای بستن لوله است. سالپنژکتومی موثرتر است و از شما در برابر در برابر سرطان تخمدان محافظت می کند. برای زنان این گزینه انتخاب دیگری برای عقیم سازی است.

نگاه کلی

اگر تخمدان و رحم شما برداشته نشود، قاعدگی شما قطع نمی شود.

برداشتن یک لوله فالوپ باعث ناباروری نمی شود. در این حالت هنوز هم نیاز به پیشگیری از بارداری دارید.

برداشتن هر دو لوله فالوپ به این معناست که دیگر نمی توانید باردار شوید و به پیشگیری از بارداری نیازی ندارید. با این حال اگر رحم خود را برنداشته اید، امکان باروری با کمک لقاح مصنوعی (IVF) وجود دارد.

قبل از سالپنژکتومی، برنامه باروری خود را با پزشک یا متخصص باروری مطرح کنید.

تیم ترجمه نبض ما 

5/5 - (2 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید