طرز تهیه غذای نونی بدون گوشت و مرغ

اگر به دنبال راهی آسان و مناسب برای آشپزی هستید، غذاهای نونی می تواند برای شما بسیار مناسب باشد. با ما همراه باشید تا با انواع غذاهای نونی ، طرز تهیه غذای نونی با گوشت ، طرز تهیه غذای نونی بدون گوشت، طرز تهیه غذای نونی با مرغ و همچنین غذای ساده نانی و غذاهای نونی برای شام آشنا شوید.

ما آسیایی‌ها علاقه زیادی به برنج داریم. نگفته پیداست که وضع تناسب انداممون هم کاملا گویای این مسئله هست. اما تبریک میگیم به اون دسته از دوستان عزیزی که قصد دارند کمی عادت‌های غذایی‌ خود را تغییر دهند و با غذاهای نونی آشتی کنند. شاید بعضی‌ها فکر کنند تنوع چندانی در غذاهای نونی وجود ندارد.

ولی باید بگم که یک عالمه غذاهای نونی با گوشت و بدون گوشت هست که اینجا سعی کردیم یک لیست کامل این غذاها تهیه کنیم. غذاهای نونی برای وعده شام واقعا یک پیشنهاد عالی و به صرفه است و حتی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را هم تا حد زیادی کاهش می‌دهد. بعضی از غذاها که جدید هستند و در سفره ما ایرانی‌ها کمتر پیدا می‌شوند هم با طرز تهیه کامل آموزش می‌دیم. پس این شما و این 15 غذای نونی ساده و سبک:

طرز تهیه غذای نونی با مرغ

انواع غذاهای نونی

در ادامه طرز پخت انواع غذاهای نونی برای شام، مسافرت، مدرسه و … خواهید آموخت.

غذای ساده نانی

خیلی از مواقع بسیار از زنان کارمند، دانشجو و حتی خانه‌دار  نیاز دارند به سرعت غذایی آماده کنند. در ادامه به معرفی بعضی از این گزینه‌ها می‌پردازیم.

1. ساندویچ پنیر، خیار، گوجه

برای صرفه جویی در زمان، چیزی بهتر از این ساندویچهای ایرانی خوش‌مزه نیست. دستور تهیه آن به صورت زیر است:

  • مقداری پنیر (هر پنیری که دم دست دارید و یا دوست دارید که طعم آن برایتان دلچسب است) را روی برش های نان گندم سبوس دار پخش کنید.
  • برش های گوجه فرنگی، خیار خرد شده، ، برگ های کاهو تازه و مقداری فلفل سیاه تازه را روی آن قرار دهید.

توجه کنید که می‌توانید برگ‌کاهو و فلفل سیاه را به دلخواه اضافه کنید.

ساندویچ خیار و گوجه

2. ساندویچ ذرت و فلفل دلمه

این ساندویچ در عرض چند دقیقه آماده است و برای مواقعی که عجله دارید تا لقمه ناهار کودک خود را آماده کنید، یا حتی در هنگام ورود میهمان های غیر منتظره، به بهترین نحو کار خواهید کرد.

کافی است مقداری فلفل خرد شده، ذرت شیرین آب پز و پنیر رنده شده را بین دو برش نان قرار دهید. مقداری نمک و پودر آویشن اضافه کرده و نوش‌جان کنید.

غذای نونی بدون گوشت
غذای نونی بدون گوشت، ساندویچ فلفل و ذرت

3. ساندویچ پنیر خامه و گردو

این ساندویچ در مدت کوتاهی آماده می شود. پنیر خامه ای را روی نان تست می مالیم و سپس گردو رنده شده را روی سطح پنیر می ریزیم و سپس نان تست دیگری را رویش قرار می دهیم و در دستگاه میکر(ساندویچ ساز) قرار می دهیم. و سپس نوش جان می کنید

غذاهای نونی بدون گوشت
غذاهای نونی بدون گوشت، نون پنیر خامه‌ای گردو

4. ساندویچ تن ماهی

تن ماهی را بعد از اینکه بیست دقیقه در آب جوشاندیم، باز کرده و روغن آن را دور می ریزیم و داخل ظرف قرار می دهیم. سپس پیازچه و جعفری ساتوری شده و خیارشور به صورت نگینی خرد کرده و به تن ماهی اضافه می کنیم. سپس فلفل، کمی لیموترش و سس مایونز را به آن اضافه می کنیم و کاملا مواد را با یکدیگر مخلوط می کنیم. این غذا آماده خوردن است و با هر نانی می توانید آن را مصرف کنید.

غذای ساده نونی
غذای ساده نونی، ساندویچ تن ماهی

5. پیتزا نان

چه کسی عاشق پیتزا نیست – با این حال این دستور العمل بی نظیر، یک دستور غذای اصلی ایتالیایی است.

  • کافی است مقداری فلفل سبز، فلفل دلمه ای با رنگ های مختلف، زیتون، پیاز و گوجه فرنگی را ریز خرد کنید. آنها را روی برشهای نان که با مقداری سس تند تند پوشانده شده، بپاشید.
  • سخاوتمندانه پنیر را بپاشید.
  • چند دقیقه بپزید و با نسخه سالمتر یک پیتزا خوش طعم آماده هستید.
غذاهای نونی خوشمزه
غذاهای نونی خوشمزه، نان پیتزا

غذای نونی بدون گوشت

در زیر به طرز تهیه یک نوع غذای نونی بدون گوشت اشاره می کنیم:

6. خوراک سیب زمینی با سبزیجات

خوراک سیب زمینی پخته شده با سبزیجات یک غذای نونی ساده همراه با مواد مغذی است که طعم و مزه خوبی دارد. طرز تهیه غذای نونی با سیب زمینی و سبزیجات بسیار ساده است.

این خوراک را می توانید به همراه نان مصرف کنید و از آن لذت ببرید.

مواد لازم خوراک سیب زمینی با سبزیجات

  • 2 عدد سیب زمینی (یا 4  عدد متوسط) نگینی شده
  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • 1 عدد پیاز بزرگ خرد شده
  • 250 گرم قارچ
  • 1 قاشق چایخوری زیره سبز
  • 1 قاشق چایخوری دارچین
  • کمی  فلفل قرمز
  • 1عدد هویج خرد شده
  • 3 عدد میخک و  سیر کاملا ریز
  • 400 گرم لوبیای سفید
  • 400 گرم لوبیای قرمز
  • 400 گرم گوجه فرنگی خرد شده
  • 1دسته بزرگ جعفری تازه خرد شده
  • نمک به میزان لازم
  • (125 میلی لیتر) خامه ترش

طرز تهیه خوراک سیب زمینی با سبزیجات

– فر را در دمای 200 درجه سانتیگراد گرم کنید. سپس سیب زمینی  را در ظرفی چیده و روی آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید و در فر قرار دهید. اجازه دهید تا 20 تا 40 دقیقه در فر مانده و پخته شود. سپس آن را از فر خارج کرده و کنار بگذارید.

– کمی روغن زیتون را در یک کاسه بزرگ بریزید و پیاز خرد شده را اضافه کنید. روی اجاق گاز گذاشته و بگذارید طلایی شود.

سپس، قارچ و دارچین را اضافه کنید تا غذا طعم دار شود و بگذارید دو تا سه دقیقه حرارت ببیند.

– در این مرحله، فلفل، هویج و سیر را اضافه کنید و 3-4 دقیقه دیگر بگذارید تا مواد بپزند. پس از آن، لوبیا قرمز، گوجه فرنگی، و چیلی قرمز را اضافه کنید. بگذارید حدود 25 دقیقه بپزد، تا زمانی که  کاملا یک دست شوند. کمی  آب اضافه کنید تا  غذا خشک نشود.

– سیب زمینی پخته شده را در این مرحله به مواد در حال پخت اضافه کرده و شعله را خاموش کنید. شما می توانید برای تزیین این خوراک، کمی جعفری و خامه ترش به آن اضافه کنید. این غذای نونی دارای  انواع ویتامین ها است که سریع آماده شده و بسیار لذیذ است.

طرز تهیه سالاد تخم مرغ در این مقاله آمده است. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید. 

طرز تهیه غذای نونی با مرغ

طرز تهیه غذای نونی: کتلت مرغ

7. غذای نونی با مرغ

در صورتی که بنا به هر دلیلی، از گوشت در غذای خود استفاده نکرده و یا می خواهید از غذاهای نونی برای شام بدون گوشت قرمز استفاده کنید، می توانید غذای نونی با مرغ مثل کتلت مرغ را تهیه کرده و از آن لذت ببرید.

در این بخش یکی از غذاهای نونی با مرغ را معرفی می کنیم:

مواد لازم برای غذای نونی با مرغ

طرز تهیه غذای نونی با مرغ

– ابتدا هویج ، فلفل دلمه، سیب زمینی و پیاز را رنده کرده و  مرغ رنده شده را اضافه کنید و ورز دهید. سپس، نمک، فلفل و زردچوبه را به مواد اضافه کنید.

– سپس، کمی آرد  به مواد اضافه کنید تا کمی سفت شده و آماده سرخ کردن شود.

– کمی سیر اضافه کرده و بگذارید تمام مواد یک ساعت بماند تا خودش را بگیرد.

– در آخرین مرحله، در ماهی تابه روغن ریخته و در اندازه های دلخواه، مواد را در ماهیتابه سرخ کنید. هنگام سرخ کردن کتلت مرغ، آن ها را زیاد نازک نگیرید تا خشک نشود زیرا ممکن است روغن آن کم شود.

شما می توانید کنار کتلت مرغ کمی گوجه فرنگی حلقه کرده و کمی سبزیجات مانند گشنیز یا جعفری برای تزیین به کار ببرید.

همچنین هنگام سرو کردن، برای بهتر شدن طعم کتلت مرغ می توانید از سس چیلی یا سس خردل هم استفاده کنید.

طرز تهیه مرغ مارینه را در این دستور غذایی بخوانید. 

طرز تهیه غذای نونی با گوشت

غذاهای نونی با گوشت بسیار متنوع هستند که در این بخش، به یکی از این غذاها اشاره می شود:

8. خوراک گوشت و سبزیجات

خوراک گوشت و سبزیجات را می توانید با نان سرو کنید که هم لذیذ و هم پخت آن آسان است.

مواد لازم برای خوراک گوشت و سبزیجات

  • 200 گرم گوشت گوساله
  • پیاز رنده شده 2 قاشق غذاخوری
  • 1 فنجان  نخود فرنگی
  • 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • 2 عدد هویج خرد شده
  • 3 عدد  سیب زمینی
  • 1 قاشق روغن زیتون
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه خوراک گوشت و سبزیجات

طرز تهیه غذای نونی: خوراک گوشت و سبزیجات

ابتدا گوشت ها را  تکه تکه کرده و داخل ظرف بزرگی بریزید و آب اضافه کنید  و  یک عدد پیاز  را به همراه برگ بو به گوشت اضافه کنید تا طعم دار و ترد شود.

اجازه دهید تا گوشت به مدت دو ساعت کامل بپزد و پس از پخت گوشت، شعله آن را خاموش کنید. سپس، در ظرفی دیگر، نخود فرنگی و هویج ریخته را به  همراه آب بگذارید تا بپزد. البته شما می توانید سبزیجات این غذا را با همان آب گوشت پخته شده  بپزید.

پس از پخت سبزیجات، گوشت پخته شده را به سبزیجات اضافه کرده و بگذارید 15 دقیقه با هم بپزند و سپس، روغن زیتون و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. برای طعم دار کردن غذا می توانید کمی نمک، فلفل و یا زعفران اضافه کنید.

در مرحله آخر، سیب زمینی ها را خلالی کرده و سرخ کنید و هنگام سرو غذا، کنار بشقاب بچینید. میزان سس این غذا بستگی به سلیقه شما داشته و شما می توانید به طور دلخواه آن را کم آب و یا آبکی تر بپزید.

خوراک گوشت و سبزیجات یک غذای سالم و بسیار مقوی است که می توانید به همراه نان آن را سرو کنید. همچنین، شما می توانید در کنار این سبزیجات، از سبزیجات دیگری مانند ذرت، لوبیا سفید یا  لوبیا قرمز هم استفاده کنید.

غذاهای نونی برای شام

در این قسمت به معرفی دستور پخت چند غذای نانی ساده برای شام می‌پردازیم.

9. فلافل خانگی نوعی غذای نونی ساده

فلافل خانگی نوعی غذای نونی ساده

فلافل یک غذا‌ی لذیذ جنوبی است و طرفداران خاص خود را دارد که ماده اولیه آن نخود است. فلافل همچنین میتواند تغذیه ای سالم برای کیف فرزند دلبندتان باشد..

مواد لازم:

  • نخود خیس خورده : ۱ کیلوگرم
  • جعفری: ۱۰۰ گرم
  • سیب زمینی پخته: 1عدد
  • پیاز: ۱ عدد
  • سیر: ۱ بوته
  • فلفل سیاه:1 قاشق غذاخوری
  • نمک: به میزان لازم
  • ادویه مخصوص فلافل (زیره، گشنیز، زردچوبه، پودر انبه، پودر سیر،ادویه کاری، جوز هندی خیلی کم)
  • روغن : تا جایی که فلافل تقریبا در ان غوطه ور شود

طرز تهیه:

۱.  برای شروع نخودها را از یکروز قبل خیس کرده وچند بار اب انها را  عوض کرده تا نفخ شان گرفته شود. سپس در ابکش ریخته تا اب اضافی ان چکیده شود پس از اطمینان از نبود اب اضافی به همراه جعفری، پیاز، سیبزمینی پخته شده سرد شده و سیر داخل چرخ گوشت یا خرد کن می‌ریزیم تا به خوبی باهم مخلوط شوند. اگر از چرخ گوشت استفاده میکنید مواد را دوبار از چرخ رد کنید تا یکدست شود..

۲. در قدم دوم . نمک، فلفل و ادویه‌های لازم رو اضافه میکنیم و به آن یکساعت زمان استراحت میدهیم تا عطر ادویه به مواد رفته سپس یا با قالب‌هایی که در بازار موجود هست یا به کمک دست فلافل‌ها را قالب میزنیم .

۳. اگر حس کردید مایه فلافل تان انسجام لازم را ندارد میتوانید با اضافه کردن کمی آرد نخود چی به آن مواد را قوام ببخشید.  حال با خیالی اسوده شروع به قالب گیری و پخت کنید..

۴. وقتی فلافل را در روغن از قبل گرم شده رها کردید زمانیکه خودش را داخل روغن گرفت به سمت بالا‌ی روغن میاید و روی ان شناور میشود حال زمان ان است فلافل‌ها را پشت و رو کنید.

۵. توجه کنید بر اثر حرارت بالای روغن فلافل نسوزد و از درون خام بماند، همچنین از ظرف گود و کوچک  استفاده کنید تا روغن زیادی مصرف نشود،

۶. بعد از سرخ شدن هم میتوانید فلافل‌ها را روی دستمال بگذارید تا روغن اضافه آن گرفته شود

نکته: در صورتیکه استفاده از روغن برای شما مضر است میتوان پس از قالب زدن انها را در سینی فر چید و در طبقه وسط با حرارت مناسب قرار داد و حین پخت مقداری روعن روی انها رومال کرد.

10. کوکوی سیب زمینی شکم پر

غذای نونی برای شام

در ادامه به معرفی یک غذای نونی ساده دیگر می‌پردازیم که در عین راحت بود، بسیار خوشمزه و لذیذ است.

مواد لازم

  • سیب زمینی 4 عدد متوسط
  • تخم مرغ 2 عدد
  • پیاز یک عدد کوچک
  • سیر دو حبه
  • ادویه: زرد چوبه، نمک، فلفل، گلپر
نکته : سیر و پیاز هم زمان استفاده نشود، همچنین اگر از پیاز استفاده میکنید بعد از رنده کردن اب ان را بگیرید

مواد میانی

برای مواد میانی میتوان از هر چیزی استفاده کرد مثل پنیر پیتزا، مایه ماکارانی و هر چیزی که به ذائقه شما دلنشین است

طرز تهیه غذای نونی کوکوی سیب زمینی شکم پر

سیب زمینی ها را آب پز کنید و در اب انها مقداری نمک بریزید تا از هم نپاشد. سپس پوست گرفته، رنده کنید یا با گوشتکوب بکوبید تا کاملاً له شود. در این مرحله میتوان سیر یا پیاز و تخم مرغ را به مواد اضافه کرد.

و با کمی نمک و ادویه خوب بهم بزنید. دقت کنید تخم مرغ به اندازه ای نباشد که مواد از حالت خمیری خارج شود.

از مایه کوکو بردارید کف دست خود پهن کرده و مقداری از مواد میانی دلخواه را بین آن بگذارید. سپس به حالت بقچه جمع کنید، دقت کنید تمام این مراحل را با دستانی که کمی نم دارد انجام دهید و در انتها به ارامی با انگشتان خود حالت کوکو به بقچه خود بدهید و در ماهیتابه بگذرید تا سرخ شود.

دو طرف کوکوها را با شعله ملایم سرخ کنید، سپس روی دستمال روغن‌گیر گذاشته تا روغن اضافی آن خارج شود. سپس با نان، سبزی ،ماست یا مخلفات دیگر میل کنید.

نکته: سیب زمینی ها باید خوب پخته شوند. در صورت تمایل میتوان قبل از سرخ شدن کوکو ها را در ارد سوخاری غلتاند.

11. سالاد الویه رژیمی

برای پخت سالاد الویه رژیمی ابتدا مرغ، سیب زمینی و تخم مرغ را آب پز کنید. پس از آب پز شدن، هر سه را رنده کرده درون ظرف جداگانه قرارداده و مخلوط میکنیم. سپس نخود فرنگی را که از قبل پخته ایم به همراه خیارشوررنده شده به مخلوط می افزاییم. چون سالاد رژیمی است از ماست بجای سس مایونز استفاده میکنیم. به مقدار لازم به مخلوط نمک و فلفل و در صورت نیاز روغن زیتون اضافه میکنیم. چند دقیقه  صبر میکنیم تا سالاد جا بیفتد و سپس میل میکنیم.

غذای ساده نونی با مرغ، سالاد الویه
غذای ساده نونی با مرغ، سالاد الویه رژیمی

12.  خوراک مرغ و قارچ رژیمی

غذای نونی برای شام

یکی دیگر از غذاهای نونی برای شام ، خوراک مرغ و قارچ است. درست کردن خوراک مرغ و قارچ رژیمی بسیار ساده است. این نوع غذا برای شمایی که از طعم تکراری مرغ خسته شده اید و در عین حال رژیم پروتئین دارید پیشنهاد میشود. همانطور که از اسم غذا مشخص است این یک غذای رژیمی است پس نیازی به روغن سرخ‌کردنی ندارید. مقداری روغن زیتون در ماهیتابه ریخته پیاز را سرخ کرده و سینه های مرغ ریش ریش شده را به آن اضافه کنید. در ظرف دیگری قارچ را تفت دهید. قارچ ها با آبی که می اندازند پخته میشوند. سپس قارچ ها را به مرغ و پیازی که از قبل سرخ شده اند اضافه میکنید و  این غذای رژمی خوشمزه را نوش جان میکنید.

13. خوراک قارچ و هویج بخارپز

برای درست کردن خوراک قارچ و هویج پخارپز، به عنوان غذای نونی ساده برای شام، از هویج و قارچ برای درست مواد استفاده میکنیم. در این روش از ماهیتابه نچسب استفاده میکنیم. قارچ، مرغ آب‌پز و هویج را رنده کرده به همراه فلفل دلمه ای درون ظرف ریخته و به آن نمک اضافه میکنیم. سپس می‌گذاریم که با آب قارچ بخار پز شود. پس از پخت نوش جان میکنید.

غذای نونی با قارچ و هویج

14. شامی کباب

مواد لازم:

  • گوشت چرخ کرده 300 گرم
  • 5 عدد سیب زمینی متوسط  خام رنده شده و آب او را می گیریم
  • دو عدد پیاز رنده شده و آب او را می گیریم
  • یک عدد هویج  کوچک خام رنده شده
  • دو قاشق پر غذارخوری پودر سوخاری
  • نمک و فلفل و زردچوبه و پودر سیر به میزان لازم

این مواد را همه رو با هم ترکیب می کنیم و و سپس در روغن سرخ می کنیم.

غذای نونی گوشتی
غذای نونی گوشتی، شامی کباب

15. کوکو سبزی

مواد لازم:

  • سبزی پلویی یا تره خالی با ساقه سیر
  • تخم مرغ سفیده و زرده
  • گردو خرد شده ریز
  • آرد سوخاری دو قاشق غذاخوری سر صاف
  • زرشک
  • نمک
  • فلفل

ابتدا تخم مرغ ها با نمک و فلفل مخلوط کرده و  به مدت 5 دقیقه به وسیله همزن یا همزن دستی خوب مخلوط می کنیم. سپس سبزی و آرد سوخاری و گردو ریز شده و زرشک را به تخم مرغ اضافه کرده خوب مخلوط می کنیم. روغن را در ماهیتابه ریخته می گذاریم داغ شود و سپس مایه کوکو را داخل ماهیتابه ریخته و روی آن را با پشت قاشق صاف می کنیم. اگر دوست داشتید می توانید یک عدد سیب زمینی خام را ریز رنده کنید و کمی به آن زعفران زده و به محض اینکه سبزی را در ماهیتابه ریختید، سیب زمینی رنده شده را هم روی آن می ریزیم و با پشت قاشق صاف می کنیم و در ماهیتابه را می گذاریم. زمانی که کوکو آماده شده در همان ماهیتابه بر می گردانیم تا طرف دیگر آنهم سرخ شود.

غذای نونی ساده بدون گوشت
غذای نونی ساده بدون گوشتُ کوکوسبزی

به این نکات توجه کنید.

– سبزی پلویی یا تره خالی با ساقه سیر یکی از سبزی ها متناسب با میل تان انتخاب کرده بعد از شستن و ضد عفونی کردن ساتوری می کنید.

– یکی از نکات حائز اهمیت درباره این غذا این است که بعد از شستن، آب سبزی کاملا خشک شود.

– اگر کوکو سبزی مدل ترک زبانها دوست دارید از تره خالی استفاده کنید.

 

4.7/5 - (12 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید