از معایب پروتز دندان بیشتر بدانید

پروتزهای دندانی در دندانپزشکی برای بیمارانی در نظر گرفته می شود که تمام دندان ها و یا تعدادی از آن ها را از دست داده اند. در روش پروتز دندان ، بافت های دهان و فک هم ترمیم می شود.

نبض ما– سلامت و زیبایی دهان و دندان برای بیماران از طریق استفاده از ایمپلنت های دندانی، پروتزهای دندان، تاج ها و سفید کردن دندان ها به دست می آید. از طریق تشخیص، برنامه ریزی در درمان و توانبخشی و نگهداری، پروتز دندان می تواند عملکرد دهان و دندان، ظاهر و سلامت بیمار را بهبود بخشد.

معایب پروتز دندان

پروتز دندانی شامل دندان هایی است که با توجه به قالب دهان و دندان هر فردی ساخته شده و به طور کلی دو نوع هستند:

پروتز های ثابت : پروتز های ثابت دندانی شامل  پروتزهایی است که به طور ثابت روی پایه دندان ها قرار می گیرد.

این پروتز ها از پل و روکش تشکیل شده اند. روکش روی دندانی که تراش خورده است قرار گرفته و پل هم روی دندان های پایه و یا دندان های جایگزین قرار می گیرد.

پروتز های متحرک: این نوع از پروتز های دندانی قابل جابجایی و خارج کردن است که به راحتی می توان آن را از دهان خارج کرده و مجددا آن را به دهان برگرداند.

پروتز متحرک دندان

پروتزهای متحرک به صورت جایگزین دندان ها دارای بافتی نرم با یک پروتز غیر دائمی است که می تواند برداشته شود. پروتزهای متحرک می تواند شامل  یک  ردیف کامل دندان (پروتزهای کامل) یا تعدادی از فضاهای خالی دندان  یا گروهی (پروتزهای جزئی) باشد.

پروتزهای متحرک با استفاده از تعدادی از عناصر در محل مورد نظر قرار داده می شوند. پروتزهای کامل و پروتزهای جزئی از قبل طراحی و ساخته شده و معمولا یک پایه فلزی دارند و همچنین کلاپ های کوچکی که روی دندان ها نشسته و مانع از انقباض آن ها می شوند.

گاهی اوقات قطعات باقیمانده دندان می تواند برای کمک به حفظ دندان مصنوعی مانند مگنت های کوچکی که در سطوح ریشه دندان های فرسوده قرار می گیرند، استفاده شود. در تمام موارد، تجربه بیمار نقش مهمی در نحوه مدیریت دندان ها دارد.

پروتز-دندان

بسیاری از افراد تصور می کنند، ساخت پروتز دندانی یک فرایند سریع و آسان است، در حالی که این کار بسیار حساس و دقیق انجام می گیرد. این کار هم در دندان پزشکی و هم برای تکنسین ها  نیاز به تجربه و مهارت کامل دارد.

برای پروتزهای کامل اغلب لازم است تا بیمار 6 بار بازدید و مراجعه داشته باشد. برخی از مراحل آزمایشگاهی را می توان در طی یک روز انجام داد که باعث تسریع روند کار می شود. با این وجود، اگر مراحل خاص لازم باشد ممکن است فرایند کار کمی بیشتر طول بکشد. پروتزهای متحرک،  روکش های لثه را پوشش می دهد.

مراحل پروتز دندان

پس از قالب گیری از فک بالا و پایین بیمار، با توجه به تعداد دندان های از دست رفته، پروتز دندانی ساخته می شود.

البته این پروتز می تواند به صورت ثابت و یا متحرک باشد. ساخت پروتز دندانی در مراحلی بسیار حساس و حساب شده انجام می شود.

زمان ساخت پروتز دندان معمولا از یک هفته تا ده روز است. پس از ساخت پروتز، در طی مراحل روی پایه دندان قرار می گیرند.

معایب پروتز دندان

در برخی از بیمارانی که از پروتز دندانی استفاده می کنند ممکن است پس از نصب فرد دچار عوارض شود. برخی از این موارد عبارتند از:

واکنش آلرژیک

واکنش های آلرژیک اغلب به علت موادی است که در تاج به کار رفته است.  نتیجه این میشود که دندان به خوبی تاج را  پوشش نمی دهد. در چنین مواردی، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید تا درمان مناسب انجام شود.

ناراحتی  و حساسیت

هر ناراحتی یا حساسیت معمولا به سبب وجود یک شی خارجی در دهان ایجاد می شود. برای رفع این مشکل می توانید داروهایی را که توسط پزشک شما تجویز شده است، مصرف کنید. علاوه بر این، بهتر است به مدت یک هفته غذاهای نرم مانند سوپ و بستنی بخورید تا مراحل تنظیم پروتز به راحتی صورت گیرد.

عفونت لثه

شل شدن تاج دندان

در صورت مصرف غذاهای جامد و چرب در روزهای اول ممکن است تاج  دندان از بین رفته و حتی خطرات بیشتری را ایجاد کند، مانند ایجاد حفره بین تاج و دندان.  به محض مشاهده این مشکل بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا  از بروز هرگونه عفونت جلوگیری کنید.

خرد شدن تاج

در صورت سخت جویدن و یا  گاز زدن مواد غذایی ممکن است تاج پروتز خرد شده و در چنین مواردی، گاهی لازم است تا برای جلوگیری از ایجاد حفره،  تاج را جایگزین کنید.

مزایای پروتز دندان

پروتز دندان دارای مزایایی است که برخی از آن ها عبارتند از:

– پروتز های دندانی می توانند جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته شما باشد.

– همچنین پروتز دندان به شما کمک می کند تا لبخند شما زیباتر شده و به راحتی غذا را جویده و بدون مشکل صحبت کنید.

– یک پروتز دندانی می تواند شامل ایمپلنت ها، پروتزهای دندان و تکنیک های دیگری باشد تا  مجددا یک ردیف دندان کامل و جذاب داشته باشید.

 – پروتزهای دندانی می توانند جایگزین دندان های معیوب شوند.

 – متخصص پروتز دندان می تواند ظاهر دندان های موجود را در دهان شما بهبود بخشد.

– پروتزهای دندان تنها جایگزین دندان های از دست رفته  نیستند، بلکه  می توانند ظاهر و وضعیت دندان های موجود را  هم بهبود بخشیده و منظم کنند.

– پروتز های دندانی به صورت دائم و متحرک ساخته می شود و با پروتز متحرک شما می توانید در مواقع لزوم آن را خارج کرده و مجددا به دهان برگردانید.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (5 امتیاز)
منبع www.dental.pitt.edu

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید