درمان ترک پا با وازلین و موز

ترک پا نشانه ای از عدم مراقبت مناسب پا است. معمولا پوست ناحیه پاها خشک است زیرا غدد چربی در پوست پا وجود ندارد. با ما همراه باشید تا با علائم و روشهای درمان ترک پا آشنا شوید.

مشکل ترک پا ممکن است در هر فردی  رخ  دهد و درمان ترک پا معمولا طول می کشد. این مشکل در بین افراد سالخورده، زنان و افرادی که دچار دیابت و عفونت بیشتر رایج است.

ترک پا بر روی لایه اپیدرم پوست تاثیر می گذارد و گاهی اوقات ترک های عمیق به درم یا لایه میانی پوست می رسند و باعث درد شدید می شوند.

راه رفتن روی سطوح خشک و زبر، عدم رطوبت رسانی کافی به پوست و بیماری ها می تواند باعث خشکی پا و ترک پا شود.

فشار بیش از حد روی پاشنه پا باعث می شود که پاها به طرف جلو حرکت کنند و از آنجا که پوست پا خشک شده است، این مشکل  باعث می شود که پوست کاملا ترک بردارد. در بعضی افراد کمبود روی و اسید چرب امگا 3 باعث ایجاد ترک پا می شود. همانند سایر مشکلات کف پا ، مانند داغ شدن کف پا و زگیل کف پا ، این مشکل می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

ترک پا با وازلین

علائم ترک پا

علائم و نشانه های  ترک پا نشانگر  مشکلات خارجی در سطح کف و پاشنه پا و یا مشکلات داخلی است. برخی از این علائم عبارتند از:

– پوست خشن در سطح پوست  پا: این مشکل یکی از اولین علائمی است که نشان می دهد پای شما دچار ترک شده است. خشکی پوست پا  در اطراف پاشنه ها باعث ایجاد ترک می شود.

– قرمزی و  پوسته پوسته شدن پوست:  پوست قرمز و پوسته پوسته شده روی پاها نشان می دهد که پای شما نیاز به مراقبت بیشتری دارد. اگر  این مشکل را نادیده بگیرید، وضعیت بدتر می شود.

– ایجاد شکاف در قسمت پایین پاها:  این علامت به دنبال  قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست ایجاد می شود. ترک های روی پاها یکی از نشانه قطعی از بروز ترک  پا  است و  بهبود وضعیت پوست ضروری است.

– خارش: کاهش نرمی لایه های بالای پوست موجب کشش پوست در بخش زیرین می شود و  در نتیجه خارش ایجاد می شود.

– بثورات ناشی از خارش: در صورت عدم درمان خارش، این وضعیت  ممکن است  دردناک شود. قبل از شروع هرگونه درمان در ناحیه پا و خشک شدن، لایه های  خشک  بالایی پوست را از بین ببرید.

– خونریزی یا ترشح از شکاف ها: هنگامی که ترک ها بر لایه های عمیق نفوذ می کنند، امکان بروز  خونریزی یا ترشح از ترک ها  وجود دارد.این مشکل باعث افزایش ترک ها در ناحیه پا می شود.

– تشدید علائم  در زمستان: علائم خشکی، خارش و بثورات در آب و هوای سرد افزایش می یابد.

درمان ترک پا با حنا

حنا یکی از درمان های گیاهی موثر محسوب می شود که خواص زیادی دارد. حنا خاصیت نرم کنندگی و خنک کنندگی دارد. برای از بین بردن ترک پا مقداری پودر حنا را در آب خیس کرده و سپس بر روی کف و پاشنه پا بگذارید. پوسته های اضافه به این طریق ریخته و ترک پا بهتر می شود.

حنا مو

درمان ترک پا با عسل

عسل دارای خاصیت مرطوب کنندگی بوده و یک ضد باکتری عالی است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که یک فنجان عسل خالص را در نیم سطل آب گرم مخلوط کنید و به مدت 15 تا 20 دقیقه  پای خود را در این مخلوط خیس کنید. حالا شما می توانید به آرامی پاها را بشویید.

درمان ترک پا با موز

یکی دیگر از درمان های خانگی برای رفع ترک پا استفاده از موز است. شما می توانید موز رسیده را بپزید تا خمیری شکل شود.سپس، این خمیر را به مناطقی که پاها  دچار ترک شده اند  اعمال کنید و حدود 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. پس از آن می توانید پاها را بشویید. این درمان را  به صورت منظم انجام دهید تا ترک  پا به راحتی از بین برود.

خواص موز

درمان ترک پا با وازلین

وازلین در درمان ترک پا بسیار موثر است و پوست ناحیه پا را نرم و لطیف می کند.

برای استفاده از وازلین، ابتدا پاها را به مدت 15 تا 20 دقیقه در آب گرم خیس کنید. سپس پاها را خشک کرده و
یک قاشق چایخوری  وازلین و چند قطره آب لیمو را با هم  مخلوط کنید. این مخلوط را روی پاشنه ها و سایر قسمت های  ترک خورده بزنید تا جذب پوست شود.

پس از این کار، یک جفت جوراب پشمی بپوشید. اجازه دهید یک  شب تا صبح بماند و  صبح آن را بشویید. جوراب های پشمی به گرم شدن بدن کمک می کند و اثربخشی این درمان را افزایش می دهد.

درمان ترک پا با جوش شیرین

یکی دیگر از درمان های خانگی برای رفع ترک پا استفاده از جوش شیرین است. برای این کار،  ۳ قاشق غذا خوری جوش شیرین را به یک ظرف آب گرم اضافه کنید.سپس پای خود را به  مدت 10 تا 15 دقیقه در آن خیس کنید.

در همین زمان می توانید با استفاده از یک سنگ پای نرم، پوسته ها را به آرامی از روی سطح پا جدا کنید. سپس پاها را شستشو داده و خشک کنید. جوش شیرین  سلول های مرده پوست  را از بین  برده  و دارای خواص ضد التهابی است.

جوش شیرین

بهترین کرم ترک پا

برای رفع مشکل ترک پا می توانید از انواع کرم های مخصوص ترک پا استفاده کنید. این کرم ها دارای خاصیت چرب کنندگی هستند و بهترین کرم های رفع ترک پا باید دارای قدرت نرم کنندگی بالایی باشند. کرم های مختلفی برای برطرف کردن این مشکل در بازار در دسترس هستند.

شما می توانید بهترین کرم را با تجویز متخصص پوست تهیه کنید. به طور کلی انواع کرم های ترک پا حاوی نوعی ماده به نام اوره هستند که درصد آن بر روی کرم درج شده است. از کرم های مخصوص ترک پا می توان به کرم جی و سینره اشاره کرد.

ویژگی جوراب مخصوص ترک پا

یکی از آسان ترین روش ها برای جلوگیری از ترک پا این است که به طور روزانه پاهای خود را چرب کنید. بهتر است از راه رفتن بر روی موکت های زبر و سطوح ناصاف پرهیز کنید و کفش های تنگ نپوشید.

یکی دیگر از روش های درمان و پیشگیری از ترک پا، استفاده از پاپوش و جوراب های مخصوص ترک پا است. این جوراب ها معمولا سطح پاشنه و کف پا را  پوشش دهی کرده و از پوست پا محافظت می کند.

با استفاده از این جوراب های مخصوص، کف پا تماس مستقیم با سطوح زبر نداشته و ترک خوردگی ایجاد نمی شود.

مترجم: مهناز ضحاکی

5/5 - (3 امتیاز)
منبع  www.myhealthtips.in

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید