درمان خارپاشنه با گوجه فرنگی+ چند روش فوری خانگی

به دنبال درمان فوری خارپاشنه می گردید، دردی آزاردهنده که راه رفتن را برای شما سخت کرده است. تکرار روش های خانگی با گیاهان دارویی در درمان خارپاشنه موثر است. در این مطلب روشهای درمان گیاهی خارپاشنه را بخوانید.

خار پاشنه نوعی برجستگی دردناک و آزار دهنده است که در ناحیه پاشنه ایجاد می شود. برای درمان این عارضه از درمان گیاهی خارپاشنه و مداخلات پزشکی استفاده می شود و مهمترین نکته این است که با رعایت نکاتی نگذارید به این عارضه مبتلا شوید.

درد خارپاشنه معمولا هنگام بیدار شدن از خواب بیشتر است و باعث ناراحتی  بیمار در راه رفتن می شود. زمانی که فرد، مدت زمانی پیاده روی کرده و پاها گرم می شود، این درد کمتر می شود. اما هنگام نشستن و یا ایستادن به مدت طولانی، این درد بازگشت کرده و بسیار ناراحت کننده می شود.

ایجاد خار پاشنه

علل بروز خارپاشنه چیست؟

خارپاشنه بیشتر در افراد چاق و افرادی که پیاده روی زیاد، سریع و شدید دارند مشاهده می شود. علاوه بر این، پوشیدن کفش های نامناسب هم می تواند باعث بروز خار پاشنه شود.

خارپاشنه کجاست؟

خار پاشنه، معمولا در بخش انتهایی پاشنه و مانند یک برآمدگی استخوانی است که در این ناحیه ایجاد می شود. استخوان های پا در راه رفتن موجب حمایت بدن می شود و به وجود آمدن خار پاشنه در استخوان بزرگ پاشنه مانعی است که از راه رفتن صحیح جلوگیری کرده و آزار دهنده می شود. درد خار پاشنه باید برطرف شده و می توان با استفاده از راهکارهایی خارپاشنه را درمان کرد.

خار پاشنه

در اکثر مواقع به جز میخچه و دیگر درد های ناحیه پا، خار پاشنه، دلیل عمده درد در ناحیه پاشنه است و البته هیچ خاری در پاشنه فرو نرفته است و این درد ها تنها به دلیل ایستادن و راه رفتن طولانی مدت و سایر شرایط نامناسب در ناحیه پاشنه پا ، ایجاد می شود.

پس از پیاده روی طولانی و دیگر شرایط ذکر شده، بخشی از پا در این ناحیه دچار التهاب  شده و در صورتی که مدت زمان این التهاب طولانی باشد، امکان تراکم کلسیم افزایش پیدا می کند.

کلسیم متراکم شده و ایجاد خار در ناحیه استخوان پاشنه می کند و خار پاشنه در واقع همان کلسیم رسوب شده است. خار پاشنه تا زمانی که پاشنه پا دچار کشیدگی نشود، دردی ایجاد نمی کند اما در صورت درد شدید، باید درمان شود. التهاب تاندون آشیل هم می تواند باعث بروز حساسیت و درد شود.

روش های درمان گیاهی خارپاشنه

درد خارپاشنه را با روش های خانگی و درمان های گیاهی می توان کاهش داد. در اکثر مواقع درمان های خانگی، درد خار پاشنه را تسکین داده و بهبود می بخشد. تنها در صورتی که درمان خانگی جوابگو نباشد، ممکن است مداخله پزشکی لازم باشد. درمان از طریق یخ  و اعمال آن در ناحیه پاشنه پا می تواند باعث کاهش درد و التهاب شود.

داروهای ضد التهابی، مانند ایبوپروفن  یا تزریق کورتیزون، اغلب مفید هستند. همچنین، دستگاه های ارتوپدی و یا استفاده از کفش های مخصوص، کمک می کند تا  فشار زیاد از ناحیه پاشنه به کف پا گسترش پیدا کرده و همچنین سبب کاهش فشار در تاندون آشیل و بخش دردناک  پشت پاشنه می شود.

به همین ترتیب، در افراد ورزشکار مبتلا به خار پاشنه، کفش های ورزشی با کفی های نرم و کمکی می تواند در کاهش سوزش بافت های التهابی پاشنه کمک کند. درمان جراحی در اکثر موارد آخرین  گزینه به شمار می رود.

درمان گیاهی خارپاشنه در طب سنتی

 بهترین درمان برای خار پاشنه، درمان گیاهی خانگی است. شما می توانید با استفاده از برخی گیاهان دارویی، درد  خار پاشنه را تسکین دهید. به عنوان مثال می توانید از روغن زیتون گرم شده، روغن نارگیل، سیاهدانه، هسته قیسی و کوهان شتر، در طب سنتی استفاده کنید . شما می توانید هر کدام از این داروهای گیاهی را در ناحیه پاشنه پا اعمال کنید.

روغن زیتون

البته استفاده از روغن های گیاهی در هنگام شب و زمان خواب ، بهتر است به منظور کاهش درد و اثر دهی بیشتر، می توانید کمی زنجبیل یا دارچین به روغن اضافه کرده و روی پاشنه پا زده و روی آن را بپوشانید. گرم نگه داشتن پا و حجامت هم می تواند در کاهش درد بسیار موثر باشد.  با داروهای گیاهی، درد پاشنه تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده و در اکثر مواقع، برطرف می شود.

درمان خارپاشنه با سرکه سیب

سرکه سیب  یک درمان بسیار عالی و درمان گیاهی خارپاشنه است. سرکه سیب کمک می کند تا  کلسیم اضافی که باعث بروز خار پاشنه شده است، از ناحیه پاشنه پا خارج شود. سرکه سیب، درد و التهاب را در این ناحیه، کاهش می دهد.

برای استفاده از سرکه سیب، کمی از آن را روی پارچه حوله ای ریخته و این پارچه آغشته به سرکه سیب را درون کفش خود بگذارید و سعی کنید در طی روز این  رطوبت از بین نرود. این درمان را حداقل تا یک هفته دنبال کنید.

سرکه سیب برای بواسیر

روش دیگر استفاده از سرکه سیب به این صورت است که  به جای گرم کردن، یک دوم  فنجان سرکه سیب را به یک وان کوچک با آب گرم ، اضافه کنید. سپس، پای آسیب دیده  خود را 5 تا 10 دقیقه  در وان قراردهید.

این کار را 2 بار در روز به مدت 1 یا 2 هفته، انجام دهید. شما همچنین می توانید 1 قاشق غذا خوری سرکه سیب سرخ را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. این مخلوط را دو بار در روز و به مدت 1 تا 2 هفته، مصرف کنید.

درمان خارپاشنه با گوجه فرنگی

درمان گیاهی خارپاشنه با گوجه فرنگی فوق العاده است و گوجه فرنگی علاوه بر مصرف خوراکی دارای خواص بی شمار درمانی است. این خواص درمانی بیشتر به دلیل دانه های گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی در بهبود درد و درمان خار پاشنه موثر است.

آب گوجه فرنگی

برای کاهش درد خار پاشنه می توانید کمی آب گوجه فرنگی را در محل درد اعمال کرده و منتظر باشید که درد ناشی از آن کشیده شود. این درمان معمولا تا دو هفته جواب می دهد و شما از درد ناحیه خار پاشنه خلاص می شوید.

درمان خارپاشنه با کاکتوس

نوعی کاکتوس وجود دارد که به آن زبان مادر شوهر هم می گویند و اثرات درمانی دارد. این گیاه از دسته گیاهانی است که معمولا در سرتاسر سال سبز است و با برگ های تیغ دار خود در درمان برخی بیماری ها در طب سنتی استفاده می شود.

کاکتوس، از جمله گیاهانی است که دارای قابلیت انعطاف پذیری بالایی بوده و با هر نوع شرایط آب و هوایی سازگار بوده و مقاوم است.

درمان خارپاشنه با کاکتوس

مقاومت این گیاه، همان اثر بخشی دارویی آن محسوب می شود. یکی از روشهای درمان گیاهی خارپاشنه ، استفاده از کاکتوس است. شما می توانید برگ های این گیاه را تکه تکه کرده و بر روی محل درد قراردهید.

همچنین می توانید برای اثر دهی بیشتر این گیاه، کمی روغن زیتون گرم شده به آن مالیده و روی خار پاشنه گذاشته و محل را با پارچه ای تمیز ببندید. از این درمان از زمان های قدیم  برای تسکین درد های مختلف استفاده می شد.

درمان خارپاشنه با سنگ پا

یکی دیگر از راههای خلاص شدن از خار پاشنه، استفاده از سنگ پا است. برای این کار ابتدا پا دارای دچار خار پاشنه را به مدت 5 تا 7 دقیقه درون آب گرم قرار دهید تا نرم شود. سپس، سنگ پا را خیلی آهسته روی ناحیه خار پاشنه بکشید.

سنگ‌ پا

چند دقیقه این کار را تکرار کنید. بهتر است برای نتیجه گیری مطلوب، چند روز این کار را تکرار کنید تا خار پاشنه کم کم برطرف شود. با استفاده از سنگ پا، تراکم کلسیم یا همان خار پاشنه در ناحیه استخوان پاشنه، کاهش پیدا کرده و کم کم برطرف می شود.

در هر نوع درمان خانگی بهتر است چند روز درمان را پیگیری کنید تا به نتیجه دلخواه رسیده و درد در نواحی مختلف کاهش پیدا کند.

4/5 - (48 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 نظر
  1. Serpico می‌نویسد

    سلام.ممنون از مطلب خوبتون .یک روش سنتی دیگری هم برای درمان خارپاشنه وجود داره که مادرم و چندنفر انجام دادن و خوب شدن. مقداری نمک را درون ظرف بگذارید و بواسطه شعله گاز کمی ان را گرم کنید.سپس نمک گرم شده را بر روی پارچه ای بریزید و چندین بار پاشنه پای خود را روی ان بگذارید تا حرارت به درون پاشنه منتقل شود.وقتی نمک کمی سرد شد ان پارچه حاوی نمک را دور پاشنه ببندید،سپس مشمایی هم به پاکنید و در نهایت یک جوراب بپوشید.این کار را را هر روز ظهر و شب به مدت دو هفته انجام بدهید.

  2. علی صمدی می‌نویسد

    با سلام وخسته نباشید
    درمان دنبالچه به چه صورت میباشد

  3. ناشناس می‌نویسد

    سلام من ۴ساله خار پاشنه دارم اول پاشنه هام فقط درد میکرد الان زده کل کف پام درد میکنه ۳ بار تزریق انجام دادم شاک ویو و یمدتم دارو خوردم دیروز رفتم دکتر جراحی کنم گفت دیگه جراحی نمیکنن برام پیشنهاد تزریق اوزون کرد منم دیگه تحمل در دو ندارم قبول کردم خواهش مکنم راهنمای کنید چکار کنم

    1. عباس می‌نویسد

      تزریق اوزن هم تا۶ماه جواب میده منم کاملا مثل شما هستم بعد دوباره شروع میشه اگر راحل دیگه ای پیدا کردید ممنون میشم به منم بگید دوبار تزریق اوزن کردم درد زیادی هم داره

  4. ناشناس می‌نویسد

    یک روش دیکی هم گردو را با زیز پا ی پاشنه قرار داده وبچرخانید

  5. ناشناس می‌نویسد

    سلام من هم دو ماهه خار پاشنه دارم و هر شب به مدت ده دقیقه پایی که خارپاشنه داره رو توی آب سنگ نمک ولرم میزارم سپس۱۰۰ ضربه با گوشتکوب روی خار پاشنه میزنم و در آخر با سرکه سیب تا صبح میبندم خیلی نتیجه خوبی میده

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام واقعا نتیجه گرفتید

  6. طیبه محمدی می‌نویسد

    ببخشیدمن میخاستم ازآقای دکترسوال کنم من کیست قوزک پا جراحی کردم بعضی اوقات میسوزه یکسال پیش جراحی کردم ممنون

    1. معصومه می‌نویسد

      سلام من یه سال خار پاشنه دارم تمام راهخا رو رفته ام الان دردشدیدی در تمام پام هست به طوری که پام را نمیتونم تکان بدهم لطفا راهنماییم کنید چکار کنم حتی زالو درمانی نیز جواب نداد

  7. معصومه می‌نویسد

    سلام من یه سال خار پاشنه دارم تمام راهخا رو رفته ام الان دردشدیدی در تمام پام هست به طوری که پام را نمیتونم تکان بدهم لطفا راهنماییم کنید چکار کنم حتی زالو درمانی نیز جواب نداد

  8. ناشناس می‌نویسد

    سلام من یه سال خار پاشنه دارم ومدام در حال ایستاده هستم چون شاغلم تمام راههای درمان از جمله زالو درمانی تزریق ولی هیج کدام جواب نداد در حال حاضر درد در تمام پام دارم لطفا راهنمایی ام کنید

  9. آ می‌نویسد

    عالی👍🏻👍🏻

  10. صغرا دولت آبادی می‌نویسد

    سلام آقای دکترخسته نباشید.من دوسه ماهیه خارپاشنه دارم رفتم دکترارتوپدگفت بایدکفش طبی ودمپایی طبی پات کنی رفتم گرفتم یه ماهی هست پام میکنم ولی هیچ تاثیری نداشته خیلی دردش شدیدشده نمیدونم بلیدچکارکنم واقعاعصبیم کرده میشه لطف کنیدبگیدچکاربایدبکنم

  11. سارا می‌نویسد

    سلام واقعا نتیجه گرفتید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید