علت بروز توده پستان در بانوان چیست؟

یکی از شایع ترین بیماریهای سینه، توده پستان در سینه است. توده پستان گاهی توده های سرطانی و گاهی غیر سرطانی است. در این مطلب خواهیم گفت، چه زمانی توده پستان خطرناک و نگران کننده است و درباره روشهای درمان توده پستانی جواب سوال شما را خواهیم داد.

نبض ما– پس از بحث در مورد علائم و وضعیت سلامتی خود، پزشک معاینه سینه را انجام می دهد و ممکن است یک ماموگرافی تشخیصی یا یک سونوگرافی سینه را انجام دهد. بر اساس یافته ها، بررسی بالینی پستان و تست های تصویربرداری ممکن است نیاز به تخلیه دقیق با سوزن یا نمونه برداری از توده پستان داشته باشید.

پزشک شما به صورت فیزیکی توده پستان را مورد بررسی قرار می دهد و سایر اختلالات پستان را بررسی می کند.

از آن جا که پزشک شما نمی تواند از یک آزمون بالینی پستان به تنهایی بگویید که آیا یک توده پستان ، کیست است به آزمایش دیگری نیاز خواهید داشت. که معمولا یک آزمایش تصویربرداری یا تخلیه با سوزن نازک است.

عفونت سینه

سونوگرافی سینه

سونوگرافی پستان می تواند به پزشک شما کمک کند تا تعیین کند که یک توده سینه از مایع پر شده است یا جامد. یک ناحیه از مایع پر شده معمولا یک کیست سینه را نشان می دهد.

یک توده به ظاهر جامد اکثر اوقات یک توده غیر سرطانی است، مانند یک فیبروآدنوم، اما توده های جامد هم می تواند سرطان پستان باشد. پزشک شما ممکن است بافت برداری را توصیه کند تا توده ای را که به نظر جامد است ارزیابی کند.

اگر پزشک شما به راحتی یک توده پستان را احساس کند، ممکن است سونوگرافی پستان را حذف کرده و به جای آن تخلیه با سوزن نازک را انجام شود.

تخلیه با سوزن نازک

در این حالت پزشک با استفاده از یک سوزن نازک سعی تخلیه مایع درون توده درون پستان دارد. اغلب تخلیه با سوزن نازک با استفاده از سونوگرفی انجام می شود تا محل دقیق سوزن را مشخص نماید. اگر مایع بیرون بیاید و توده پستان از بین برود پزشک شما می تواند بلافاصله تشخیص کیست سینه را آغاز کند.

عوارض بیوپسی سینه

– اگر مایع خونی نباشد و توده پستان از بین برود، شما به آزمایش و درمان ثانویه نیاز نخواهید داشت.

– اگر مایع خونی باشد یا توده از بین نرود پزشک تان نمونه ای از مایع برای انجام آزمایش ارسال می کند و شما را به یک جراح پستان یا رادیولوژیست –پزشکی که برای آزمایش های تصویربرداری و روش های آن آموزش دیده است- برای پیگیری مشکل ارجاع می دهد.

– اگر هیچ گونه مایعی تخلیه نشود، پزشک تان احتمالا یک آزمایش تصویربرداری مانند ماموگرافی تشخیصی و یا سونوگرافی توصیه می کند. کمبود مایع یا یک توده پستان که پس از تخلیه ناپدید می شود، نشان می دهد که توده پستان یا حداقل بخشی از آن جامد است و نمونه ای از سلول ها برای بررسی سرطان (نمونه برداری تخلیه با سوزن نازک) جمع آوری می شود.

به طور کلی تخلیه با سوزن نازک ممکن است تشخیص و درمان کیست سینه پستان باشد اگر پزشک شما در زمان تشخیص تمام مایع را از کیست خارج کند، تومور سینه شما ناپدید می شود و علائم شما بر طرف می شود.

با این حال، برای برخی از کیست های پستان ممکن است نیاز به بیش از یک بار تخلیه مایع داشته باشید. عود کیست یا رشد کیست جدید شایع هستند. اگر کیست سینه با دو تا سه دوره قاعدگی ادامه پیدا کند و بزرگتر شود، برای ارزیابی بیشتر به پزشک خود مراجعه کنید.

درمان

برای کیست های ساده پستان درمانی لازم نیست، کسانی که کیست از مایع پر شده و هیچ نشانه ای ندارند که در سونوگرافی پستان یا پس از یک تخلیه با سوزن نازک تایید می شود. در صورتی که توده باقی بماند و در طول زمان احساس متفاوتی داشته باشد این مسئله را با پزشک خود پیگیری کنید.

استفاده از هورمون

با استفاده از قرص های ضد بارداری (قرص های ضد بارداری خوراکی) برای تنظیم چرخه های قاعدگی شما ممکن است به کاهش عود کیست های پستان کمک کند. اما به دلیل عوارض احتمالی قابل توجه، قرص های کنترل تولد یا سایر داروهای هورمونی نظیر تاموکسیفن معمولا در زنان مبتلا به علائم شدید توصیه می شود.

درمان هورمون متوقف کننده پس از یائسگی هم چنین ممکن است به جلوگیری از کیست های پستان کمک کند.

عمل جراحی

جراحی برای از بین بردن کیست سینه فقط در شرایط غیر معمول ضروری است. جراحی ممکن است در صورت مشاهده یک  کیست ناراحت کننده پستان دو ماه بعد عود کند یا اگر کیست سینه حاوی مایع خونی باشد یا علائم نگران کننده دیگری را نشان دهد، انجام شود.

شیوه زندگی و درمان های خانگی توده پستان

برای به حداقل رساندن ناراحتی ناشی از کیست سینه، ممکن است اقدامات زیر را انجام دهید:

سرطان سینه

یک نگهدارنده سینه متناسب بپوشید. اگر کیست پستان شما دردناک باشد، نگهداری مناسب از سینه ها ممکن است به کاهش ناراحتی کمک کند

کمپرس. اگر کیست ها دردناک باشند، کمپرس گرم یا سرد می تواند کمک کننده باشد. اعمال یک بسته یخ همچنین می تواند درد را کاهش دهد.

پرهیز از مصرف کافئین. در اینجا هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط کافئین و کیست سینه وجود ندارد. با این حال، برخی از زنان پس از حذف کافئین از رژیم غذایی خود، شاهد کاهش علائم هستند. کافئین را کم کرده یا حذف کنید- در نوشیدنی ها، و همچنین در غذاها مانند شکلات تا ببینید که با این کار آیا علائم تان بهبود می یابند.

مصرف نمک را در رژیم خود کاهش دهید. گرچه مطالعات بر روی محدود کردن نمک و تشکیل کیست قطعی نیست، برخی از کارشناسان معتقدند کاهش نمک در رژیم غذایی شما ممکن است کمک کند. مصرف سدیم کمتر باعث کاهش مقدار مایع اضافی بدن شما می شود که به نوبه خود می تواند به کاهش علائم همراه با کیست پستان از مایع پر شده کمک کند.

در صورت توصیه پزشک، داروهای ضد درد ر امتحان کنید. برخی از انواع درد پستان ممکن است با استفاده از استامینوفن (تیلنول، و …) یا داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، و …) یا ناپروکسن (Aleve، Naprosyn، و … ) کاهش یابد.

داروهای جایگزین برای درمان توده پستان

روغن گل پامچال(گل مغربی) یک مکمل اسید چرب (اسید لینولئیک) است که بدون نسخه در دسترس است. برخی پژوهش های کوچک نشان می دهد که روغن گل پامچال(گل مغربی) ممکن است باعث کاهش درد سینه سیکل قاعدگی شود، گاهی اوقات با کیست سینه ارتباط دارد. اما تحقیقات بیشتری لازم است زیرا مطالعات کوچک و کنترل نشده اند و شواهد قطعی نیستند.

اگر چه مکانیزم دقیق آن مشخص نیست، برخی از کارشناسان معتقدند که زنان با کمبود اسید لینولئیک حساسیت بیشتری نسبت به نوسانات هورمونی در طول دوره قاعدگی دارند که باعث درد پستان می شوند.

اگر هر ویتامین، داروهای گیاهی یا مکمل های غذایی دیگری را مصرف می کنید به پزشک بگویید.

روغن گل پامچال

آماده شدن برای قرار ملاقاتتان

شما به احتمال زیاد ارائه کننده اولیه مراقبت های اولیه خود را برای ارزیابی توده های جدید سینه یا تغییرات در سینه خود خواهید دید. ممکن است به یک متخصص سلامت پستان بر اساس یک آزمایش بالینی پستان یا یافته های یک آزمایش تصویری مراجعه کنید.

چه کاری می توانید بکنید

اولین ارزیابی بر روی سابقه پزشکی شما تمرکز دارد. شما علائم خود، ارتباط آ ن ها با چرخه قاعدگی و سایر اطلاعات مربوطه را خواهید دید. به منظور آماده شدن برای این بحث، لیست هایی را ایجاد کنید که عبارتند از:

– تمام نشانه های شما، حتی اگر به نظر شما مربوط به دلیل ملاقات تعیین شده شما نیستند.

– اطلاعات شخصی کلیدی، از جمله تنش های عمده یا تغییرات زندگی اخیر

– همه داروها، ویتامین ها، داروهای گیاهی و مکمل هایی که مرتبا مصرف می کنید

– سؤالاتی که می خواهید از پزشک خود بپرسید از مهم ترین تا کمترین اهمیت تا اکثر نکاتی که در مورد آن نگران بودید را پوشش دهد.

سوالات اساسی برای پرسیدن از دکتر عبارتند از:

  • دلیل علائم من چیست؟
  • آیا داشتن کیست ها خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؟
  • چه نوع آزمایشاتی نیاز دارم؟
  • چه درمانی احتمالا به بهترین صورت عمل می کند؟
  • جایگزین روش اصلی که پیشنهاد می کنید چیست؟
  • آیا محدودیت هایی وجود دارد که باید دنبال کنم؟
  • آیا موارد چاپ شده ای وجود دارد که می توانم به خانه ببرم و مطالعه نمایم؟ چه وب سایت هایی را توصیه می کنید؟

هر زمان که چیزی را به خوبی درک نکردید از پرسیدن دوباره آن دریغ نکنید

از دکتر خود چه انتظاری باید داشت

خود را برای پاسخ به سؤالاتی که ممکن است دکتر از شما بپرسید آماده کنید مانند:

  • اولین بار کی متوجه کیست سینه یا تومور شدید؟
  • آیا متوجه تغییر در اندازه کیست سینه یا توده پستان شده اید؟
  • چه نشانه هایی را تجربه کرده اید و چه مدت آن ها را داشته اید؟
  • آیا نشانه های شما در یک یا هر دو سینه اتفاق می افتد؟
  • آیا علائم در طول زمان تغییر کرده است؟
  • آیا درد پستان دارید؟ اگر چنین است، چقدر شدید است؟
  • آیا تخلیه نوک پستان دارید؟ اگر چنین است، آیا در یک یا هر دو سینه رخ می دهد؟
  • چرخه قاعدگی شما چگونه بر روی کیست سینه یا توده پستان تاثیر می گذارد؟
  • آخرین ماموگرافی شما کی بوده است؟
  • آیا سابقه خانوادگی کیست های یا توده پستان دارید؟
  • آیا در گذشته کیست سینه یا توده، بافت برداری پستان یا سرطان سینه داشته اید؟

تیم ترجمه نبض ما

منبع:

www.mayoclinic.org

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. ماهور می‌نویسد

    سلام من ۱۶سالمه یه توده کوچیک تو سینه ام وجود دارد وبا سنوگرافی مشخص شد که خوش خیمه آیا آب میشود؟

  2. Arezoo می‌نویسد

    سلام من ۲۰ سالمه ویکبار عمل کردم توده چربی داشتم وبعد یکسال دوباره توده دارم میترسم که توده های بیشتری تو سینم بوجود بیاد و پزشکم هیچ دارویی تجویز نکرده بنظرتون واقعا نیازی به دارو نیست

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم