چگونه تیرگی زیر بغل را از بین ببریم

گاهی اوقات پوست ناحیه زیر بغل ممکن است تیره تر از نقاط دیگر بدن باشد و دچار تیرگی زیر بغل شده باشید.

رنگ پوست شما به هر رنگی که باشد، انتظار می رود که رنگ آن، در همه نقاط بدن شما، به طور طبیعی همانند بقیه پوست شما باشد. تیرگی زیر بغل معمولا نشانه ای از مشکلی جدی نیست، اما به طور حتم برخی افراد این تیرگی را دوست نداشته و در صدد رفع آن هستند.

تیره شدن ناحیه زیر بغل اغلب به علت وضعیت پوستی ایجاد می شود که در نتیجه آن، چربی در آن ناحیه جمع شده، ضخیم تر شده و باعث تیرگی پوست می شود.

مناطق مختلف بدن که معمولا پوست آن ناحیه تیره تر است، عبارتند از:

  • زیر بغل
  • پشت گردن
  • کشاله ران
  • آرنج ها
  • زانو

در ناحیه زیر بغل، ممکن است پوست شما دچار خارش شده یا بوی نامطبوعی در آن مناطق ایجاد شود. تیره شدن زیر بغل و دیگر نواحی، اغلب به عواملی مانند نژاد، سلامت و سابقه خانواده بستگی دارد.

خارش پوست

رنگ پوست شما توسط سلول های رنگدانه ای به نام ملانوسیت ها، شکل می گیرد. هنگامی که این سلول ها چند برابر بیشتر می شوند، می توانند پوست را به رنگ تیره تری تبدیل کنند. بنابراین، افرادی که پوست تیره تری دارند معمولا در نواحی مانند زیر بغل، رنگ پوست آن ها تیره تر است.

علل تیرگی زیر بغل

تیرگی زیر بغل ممکن است علل زیادی داشته باشد که برخی از علل آن عبارتند از:

اصلاح کردن

هنگامی که از تیغه اصلاح برای تراشیدن موهای زائد استفاده می کنید، مو را درست زیر سطح پوست قطع می کنید. نتیجه این کار، ایجاد شکاف ناخوشایندی است که باعث افزایش رشد مو در آن ناحیه شده و هر چه بیشتر اصلاح شود، تیرگی آن ناحیه هم بیشتر می شود.

بعد از اصلاح صورت مردان

این واقعیت که اصلاح کردن باعث بیشتر شدن موها می شود، بیشتر به بروز این مشکل کمک می کند. بنابراین سعی کنید که برای اصلاح موهای زائد، آن ها را از ریشه از بین ببرید.

سلول های مرده

تیرگی زیر بغل شما می تواند ناشی از انباشت سلول های مرده در زیر بغل شما باشد. شما می توانید برای از بین بردن سلول های مرده، از انواع کرم های لایه بردار استفاده کنید.

استفاده زیاد از دئودورانت ها و ضد عرق ها

مطالعات نشان می دهد که ترکیبات شیمیایی در دئودورانت های قوی می تواند باعث تیره تر شدن پوست شود. این محصولات باعث بیشتر شدن رنگدانه ها می شوند.

بوی بد بوی نا مطبوع

بنابراین برای از بین بردن بوی نامطبوع زیر بغل، بهتر است از مواد طبیعی استفاده کنید.

اصطکاک

گاهی اوقات، هنگامی که لباس زیر تنگ به تن می کنیم، اصطکاک بین لباس و زیر بغل شما می تواند سبب تیره شدن آن شود. به همین دلیل، بهتر است از لباس های آزاد تر و پارچه های نرم و پنبه ای استفاده کنید تا هوا به راحتی در این ناحیه جریان پیدا کند.

عوامل ارثی

گاهی اوقات، عوامل ارثی می تواند سبب تیرگی نواحی از بدن مانند زیر بغل شود. عوامل ارثی می تواند باعث اضافه وزن بیش از حد شده و عوامل هورمونی هم، منجر به افزایش رنگدانه در این نواحی می شود.

دیابت

بسیاری از مردم نمی دانند که بیماری دیابت ممکن است باعث ایجاد رنگدانه و تیره شدن پوست شود. بهترین راه مقابله با این مشکل، حفظ سطوح مناسب انسولین و مصرف داروهای طبیعی است.

درمان دارویی تیرگی زیر بغل

برای رفع تیرگی زیر بغل از انواع روش های خانگی و درمان های دارویی می توان استفاده کرد. در روش های خانگی، تغییر سبک زندگی می تواند بسیا موثر باشد.

اگر فکر می کنید که داروهای مصرفی شما، باعث تیرگی نواحی خاصی از بدن شما به ویژه زیر بغل می شود، با پزشک خود در مورد مصرف آن ها مشورت کنید.

پزشک مولوسکوم

متخصص پوست می تواند داروهایی را برای کمک به روشن کردن پوست ناحیه زیر بغل شما، برای شما تجویز کند. این داروها عبارتند از:
– کرم تریتینوئین، که مصرف آن به طور منظم، می تواند نقاط تیره پوست را روشن تر کند.
– محصولات پوستی شیمیایی که کمک می کند پوست ضخیم تر و آسیب دیده، ترمیم شده و روشن تر و صاف تر شود.
– کرم کلسیپوترین دوونکس که حاوی ویتامین D است و باعث کاهش سلول های رنگی پوست می شود.

کرم رفع تیرگی زیر بغل

انواع کرم های مختلف برای رفع تیرگی زیر پوست در دسترس هستند که یکی از این کرم ها؛ کرم هیدروکینون است. کرم هیدروکینون، تنها کرم تایید شده برای رفع تیرگی و روشن کردن پوست است. کرم هیدروکینون با فعالیت های طبیعی تیروزیناز، آنزیمی را که در تولید ملانین و رنگدانه طبیعی، فعالیت دارد، مهار می کند.

تیرگی پوست در بارداری

اما این کرم ها ممکن است گاهی با عوارضی مانند حساسیت و تحریک پوست، همراه باشد. برای استفاده از کرم های رفع تیرگی، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید.

رفع تیرگی زیر بغل با حنا

حنا، یکی از مواد طبیعی برای روشن کردن پوست است که خواص زیادی برای پوست بدن دارد.

روش استفاده

برای این کار، کمی پودر حنا را در ظرفی خسیانده و بگذارید نیم ساعت بماند، سپس حنا را به ناحیه تیره زیر بغل بمالید و سپس شستشو دهید. شما می توانید برای اثر بخشی بیشتر، کمی ماست هم به حنا اضافه کنید. حنا علاوه بر رفع تیرگی پوست، خاصیت خنک کنندگی هم دارد.

رفع تیرگی زیر بغل با جوش شیرین

رهکارهای زیادی برای رفع تیرگی زیر بغل وجود دارد که یکی از این روش های خانگی، استفاده از جوش شیرین است که نوعی لایه بردار طبیعی به شمار می رود.

جوش شیرین

روش استفاده: برای این کار، کمی پودر جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کرده و به ناحیه تیره پوست بزنید. این روش را هر روز به کار ببرید تا سلول های مرده پوست، لایه برداری شده و پوست آن ناحیه روشن تر شود.

رفع تیرگی زیر بغل با زعفران

زعفران، نوعی روشن کننده طبیعی است که برای رفع تیرگی نواحی مانند زیر بغل، موثر است. ترکیبات موجود در زعفران، باعث روشن شدن پوست شده و همچنین، باکتری ها و میکروب های آن ناحیه را هم، از بین می برد.

روش استفاده: برای این کار، یک قاشق زعفران را با شیر مخلوط کنید تا شکلی خمیر مانند را تشکیل دهد و سپس قبل از خواب به پوست ناحیه زیر بغل بزنید و صبح آن را بشویید.

4.6/5 - (5 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم