لکه سفید روی دندان نشانه چیست؟

فلوروزیس یا لکه سفید روی دندان یا  قهوه ای تیره یک مشکل زیبایی است که روی دندان ها اثر می گذارد. علت آن قرارگیری بیش از حد در معرض فلوراید در 8 سال نخست زندگی است، یعنی زمانی است که بیشتر دندان های دائم شکل می گیرد.

نبض ما– دندان افرادی که فلوروزیس دارند کمی تغییر رنگ می دهد. لکه قهوه ای تیره یا  لکه سفید روی دندان از نشانه هایی است که به دلیل فلوروزیس روی دندان شکل می گیرد که تنها دندان پزشک می تواند تشخیص دهد.

در موارد شدید تر، علائم زیر روی دندان ها پدید می آید:

  • لکه های زرد تا قهوه ای تیره
  • نامنظمی سطح دندان
  • حفرات قابل توجه

فلوراید برای دندان

شیوع فلوروسیس چقدر است؟

لکه قهوه ای و لکه سفید روی دندان ابتدا در اوایل قرن 20 میلادی توجه را به خود جلب کرد. محققین از شیوع بالای این مشکل که در آن زمان با نام «لکه های قهوه ای کلرادو» شناخته می شد، روی دندان های بومیان منطقه کلرادو اسپرینگ، شگفت زده شده بودند.

علت ایجاد این لکه ها سطوح بالای فلوراید در منابع آب محلی بود؛ همان فلورایدی که به طور طبیعی در آب زیر زمینی وجود داشت. افرادی که از این لکه ها روی دندان هایشان داشتند، به شدت در مقابل پوسیدگی دندانی مقاوم بودند.

همین مسئله باعث شد که به منابع آب عمومی، به مقداری که از پوسیدگی دندان جلوگیری شود و باعث فلوروزیس هم نشود، فلوراید اضافه کنند.

فلوروزیس تقریبا در یکی از هر چهار آمریکایی سنین 6 تا 49 سال وجود دارد. بیشتر موارد خفیف، تنها حدود 2% از موارد متوسط و کمتر از 1% موارد شدید هستند. محققین متوجه شدند که از اواسط دهه 1980، شیوع فلوروزیس در بچه های 12 تا 15 ساله افزایش یافت.

فلوروزیس یک بیماری نیست، ولی آثار آن از نظر روانی اذیت کننده است و به سختی درمان می شود. مراقبت والدین نقش مهمی را در پیشگیری از فلوروزیس ایفا می کند.

دندانپزشک

دلیل افتادن لکه سفید روی دندان

یکی از علل اصلی لکه قهوه ای و لکه سفید روی دندان استفاده نامناسب از محصولات دندانی حاوی فلوراید مانند خمیر دندان و دهان شویه است. گاهی اوقات بچه ها از طعم خمیر دندان های فلوراید دار خوششان می آید و بجای خارج کردن از دهان، آن را فرو می برند.

علت دیگر فلوروسیس استفاده بیش از حد تجویز شده از مکمل های فلوراید در کودکی است. استفاده از مکمل فلوراید در کنار مصرف آب آشامیدنی حاوی فلوئور و آب میوه ها و نوشیدنی های تقویت شده با فلوئور هم می تواند سبب فلوروزیس شود.

سطح فلوراید در آب آشامیدنی

فلوراید به طور طبیعی در آب وجود دارد. سطوح بیش از حد فلوراید طبیعی، بیش از محدوده توصیه شده در آب آشامیدنی می تواند خطر ابتلا به فلوروزیس شدید را افزایش دهد. CDC توصیه می کند که در جوامعی که سطوح طبیعی به بیش از 2 قسمت در ملیون می رسد، والدین به فرزندانشان آب از منابع دیگر بدهند.

سازمان خدمات سلامتی و انسانی در ژانویه 2011 با نگرانی از این که بچه ها فلوراید زیادی مصرف نکنند، سطح توصیه شده فلوئور در آب آشامیدنی را کمتر اعلام کرد. آژانس حفاظت از محیط زیست در حال بازخوانی قوانین خود در مورد سطوح بالای فلوراید در آب آشامیدنی است.

فواید نوشیدن آب قبل از خواب

علت فلوروزیس

علائم فلوروسیس با توجه به نوع آن ، از ایجاد خال یا خطوط سفید کوچک که دیده نمی شود تا لکه های قهوه ای تیره و حفرات سخت روی مینا که تمیز نمی شوند، متفاوت است. دندان هایی که تحت تأثیر فلوروزیس قرار نگرفته، صاف و صیقلی بوده و رنگ سفید و کرمی پریده ای دارند. اگر متوجه شدید که دندان های فرزندتان خطوط یا نقاط سفید رنگ دارد یا یک یا چند دندان، تغییر رنگ داده، به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندانپزشکان، از دهه 1930، شدت فلوروزیس را به صورت زیر تقسیم بندی کردند:

  • مشکوک: مینا تغییرات جزئی از رگه های سفید تا نقاط سفید رنگ، نشان می دهد.
  • بسیار خفیف: نواحی کدر سفید کاغذی کوچک که روی کمتر از 25% سطح دندان پخش شده اند.
  • خفیف: نواحی کدر سفید در سطح که گسترده ترند ولی هنوز کمتر از 50% سطح را درگیر کرده اند.
  • متوسط: نواحی کدر سفید که بیش از 50% سطح مینا را درگیر کرده اند.
  • شدید: تمام سطح مینا درگیر شده. حفرات جدا یا متصل ایجاد می شود.

لکه های سفید روی دندان را چگونه از بین ببریم؟

در بسیاری از موارد، لکه قهوه ای و لکه سفید روی دندان آنقدر خفیف است که نیاز به درمان ندارد یا تنها دندان های عقبی را درگیر می کند که در دید نیستند.

ظاهر دندانی که فلوروزیس متوسط و شدید دارد، می تواند با روش های گوناگونی بهبود یابد. هدف بیشتر این روش ها پوشاندن لکه هاست.

روکش دندان

این روش ها شامل موارد زیر هستند:

سفید کردن دندان و سایر روش ها برای برطرف کردن لکه ها. بلیچینگ ممکن است به طور موقت، ظاهر فلوروزیس را بدتر کند.

باندینگ، که با رزین سختی که به مینا می چسبد و دندان را می پوشاند.

روکش

ونیر، که یک پوشش سفارشی است که جلوی دندان ها را می پوشاند تا ظاهر آن ها را بهبود بخشد. از این روش در موارد شدید فلوروزیس استفاده می شود.

خمیر MI، یک محصول کلسیم فسفات است که به منظور کاهش تغییر رنگ دندان، با روش هایی مانند میکروابریژن ترکیب می شود.

پیشگیری از لکه سفید روی دندان

مراقبت والدین کلید پیشگیری از فلوروزیس است.

اگر آب از سیستم همگانی ، آب چشمه ، آب بطری استفاده می کنید، باید محتوای فلوراید آن را بررسی شود. وقتی دریافتید که فرزندتان چه میزان فلوراید از آب آشامیدنی و سایر منابع مانند آب میوه و نوشیدنی ها دریافت می کند، می توانید با دندانپزشک، در مورد لزوم استفاده از مکمل فلوراید مشورت کنید.

تمام محصولات حاوی فلوراید در خانه، مانند خمیردندان، دهانشویه و مکمل را از دسترس کودکان دور نگه دارید. اگر کودک تان در زمان کوتاهی، مقدار زیادی فلوراید بلعید، ممکن است علائم زیر را نشان دهد:

مسمومیت با فلوراید معمولا پیامد جدی ندارد، ولی با این حال، سالانه کودکان زیادی به دلیل مسمومیت با فلوراید روانه اورژانس می شوند.

میزان مصرف خمیر دندان فلوراید دار در فرزندتان را کنترل کنید. به اندازه یک نخود از این خمیردندان را روی مسواک کودک بمالید. این میزان برای حفاظت فلوراید کافی است.

به فرزندتان یاد دهید که پس از شستشوی دندان هایش، خمیر دندان را نبلعد و بیرون بریزد. برای اینکه او را تشویق به این کار کنید، از خمیردندان های طعم دار که ممکن است کودکان بخواهند بخورند، استفاده نکنید.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع www.webmd.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. محمد می‌نویسد

    ممنون از مطالبی که میزارید.
    سپاس و اروزی سلامتی برای همه انسان ها.
    تشکر

  2. محدثه می‌نویسد

    سلام ببخشید من بیست سالمه وتازه ارتودنسی کردم ومسواک هم روزی سه تا چهار بار میزنم اوایل لکه های سفید دندانیم کم بودن اما کمکم زیاد شدن و الان دوت از دندون های جلوم ترک خورده میشه بگین باید برای درمان چکارکنم؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید