چه چیزی موجب اسهال می شود؟

مدفوع طبیعی معمولا جامد و قهوه ای است. انواع مختلفی از مدفوع وجود دارد اما مدفوع کف آلودی که عموما در آن حباب وجود دارد، اسهال است و به نظر می رسد چرب یا حاوی مخاط است.

نبض مااسهال اغلب ناشی از واکنش به غذاهای خاص است. این موارد به راحتی و با گذشت زمان درمان می شوند. با این حال، مدفوع کف الود می تواند یک وضعیت پزشکی اساسی را نشان دهد. برای مطالعه بیشتر در مورد علت ها و درمان این بیماری این مقاله را مطالعه کنید.

اسهال چیست

علت اسهال

پنج مورد ازشایع ترین علت های اسهال عبارتند از:

1-عفونت

عفونت باکتریایی، انگلی یا ویروسی می تواند به دستگاه گوارش نفوذ و حباب های گاز ایجاد کند و باعث اسهال شود. معمولا منبع عفونت انگل ژیاردیا (Giardia) است.

فرد ممکن است پس از مصرف آب یا غذای آلوده درگیر این عفونت شود. ممکن است افراد در هنگام شنا با آب آلوده در معرض این عفونت قرار گیرند. سایر علائم عفونت عبارتند از:

علائم این عفونت در مدت 2 تا 6 هفته درمان می شوند.

2-سندرم روده تحریک پذیر

افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ممکن است در مدفوع شان خلط داشته باشند که می تواند مشابه اسهال باشد. علائم دیگر IBS عبارتند از:

3-اختلال تحمل پذیری (malabsorption)

اختلال تحمل پذیری هنگامی رخ می دهد که بدن نمی تواند به طور مؤثر مواد مغذی موجود در غذا را جذب کند.

یکی از انواع اختلال تحمل ناپذیری رایج بیماری سلیاک (celiac) است. فردی که به مصرف گلوتن حساسیت دارد به این بیماری مبتلا است. سلیاک موجب ظاهر شدن علائم گوارشی مانند تغییرات مدفوع می شود. عدم تحمل مواد غذایی دیگر باعث ایجاد علائم مشابه می شود. این غذاها عبارتند از:

فرد ممکن است بعد از خوردن نوع خاصی از غذا، اسهال بگیرد و احساس سوزش یا تهوع داشته باشد.

4-جراحی شکم

جراحی شکم می تواند هضم غذا را تحت تاثیر قرار دهد. این جراحی ممکن است برای حذف بخشی از روده بزرگ یا کوچک باشد.

جراحی ممکن است باعث ایجاد سندرم روده کوچک و در نتیجه اسهال مزمن شود. این وضعیت ممکن است موقت باشد و پس از بهبودی بدن درمان شود.

با این حال، اگر فرد در طولانی مدت این سندرم را داشته باشد، پزشک معمولا مصرف مکمل هایی را برای اطمینان از دریافت غذای مناسب توصیه می کند.

جراحی شکم

5-التهاب پانکراس

التهاب پانکراس می تواند یک بیماری حاد یا مزمن باشد. این بیماری مانع از هضم چربی ها در بدن می شود و می تواند درد شدیدی در بالای شکم ایجاد کند که ممکن است به ناحیه کمر برسد.

علت های التهاب پانکراس شامل سنگ های صفراوی، سابقه سوء مصرف الکل، سرطان پانکراس یا اختلالات ژنتیکی است که بر لوزالمعده تاثیر می گذارد.

علاوه بر اسهال، این بیماری علائم زیر را دارد:

گاهی لازم است برای درمان این بیماری به پزشک مراجعه کنید.

اسهال در نوزادان

معمولا اسهال در نوزادان رایج است و جای نگرانی وجود ندارد. اسهال نوزادان اغلب نشانگر این است که آنها لاکتوز بیش از حد از شیر مادر دریافت می کنند.

شیر مادر در چند دقیقه ابتدایی شیر خوردن نوزاد غلیظ تر و غنی تر است. این شیر ابتدایی مواد مغذی کمتری نسبت به شیری دارد که در ادامه نوزاد می خورد. اگر نوزاد بیش از حد شیر بخورد، نمی تواند لاکتوز موجود در آن را به خوبی هضم کند و اسهال می گیرد.

اسهال نوزاد

اگر کودک اغلب اسهال می گیرد، بهتر است پس از 20 دقیقه شیر خوردن، مادر از سینه دیگر به او شیر بدهد. این کار باعث می شود که کودک مواد مغذی را به میزان لازم دریافت کند.

درمان

درمان اسهال به علت اصلی آن بستگی دارد. پزشک ممکن است توصیه کند غذاهایی را که به آن حساسیت دارید حذف کنید. این کار کمک می کند بفهمید که آیا این غذاها علت بیماری شما هستند یا خیر.

اگر بیماری فرد IBS  تشخیص داده شود، پزشک یا متخصص تغذیه می تواند با دادن رژیم غذایی به کاهش علائم کمک کند.

فرد بهتر است مصرف مواد غذایی مانند سرخ کردنی ها که باعث ایجاد گاز می شود را کنار بگذارد. می توانید یک دفتر خاطرات غذایی داشته باشید تا مشخص شود کدام غذاها باعث بروز علائم IBS می شوند.

روده تحریک پذیر

پزشک برای درمان عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کند. او توصیه می کند آب آشامیدنی و نوشیدنی های بدون الکل بخورید تا از کمبود آب بدن در زمان اسهال جلوگیری شود.

التهاب پانکراس معمولا با مایعات داخل وریدی و داروهای ضد درد درمان می شود. گاهی مصرف آنتی بیوتیک نیز لازم است. اگر فرد مبتلا به التهاب پانکراس مزمن باشد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند، اگرچه این مورد نادر است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فرد بیش از دو بار مدفوع کف آلود داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کند.

اگر به همراه اسهال هر کدام از علائم زیر را دارید به سرعت به پزشک مراجعه کنید:

  • دمای بالاتر از 4/100 درجه فارنهایت
  • مدفوع خونی
  • سرگیجه
  • درد شدید شکم
  • بیش از 2 روز اسهال شدید

پزشک می تواند علائم فرد را بررسی کرده  و آزمایش های لازم را برای تعیین علت اصلی توصیه کند.

خلاصه

در حالی که اسهال نگران کننده است، یک تغییر در رژیم غذایی ممکن است برای کاهش علائم کافی باشد.

اگر اسهال نشانگر وضعیت جدی تری مانند التهاب پانکراس باشد، پزشک می تواند  راهکاری برای درمان آن ارائه دهد و روش هایی را برای مدیریت و پیشگیری از درد توصیه کند.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (1 امتیاز)
منبع www.medicalnewstoday.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید