۱۰ درمان خانگی حساسیت پوستی

چند درمان خانگی حساسیت پوستی وجود دارد که تسکین دهنده ی آلرژی و حساسیت پوست شماست. در این مطلب با روشهای درمان خانگی حساسیت پوستی آشنا می شوید.  

نبض ما– گرد و غبار در فصل زمستان و فصل پاییز، گرده گل ها در فصل بهار، آلودگی هوا در فصل تابستان، رطوبت باد موسمی و خشکی و موارد دیگر باعث حساسیت و آلرژی پوستی می شود. برای میلیون ها سرخ پوست تغییرات فصلی همراه با خود، المان های تحریک کننده و آلرژی زا می آورند. توجه داشته باشید که آلرژی های خطرناک را باید به پزشک مراجعه کنید.

راهکار مشخص برای تعیین علت حساسیت پوست شما وجود دارد که تعیین می کند علت آلرژی زاست یا بیماری زا! اگر شما دچار مشکل پوستی به دلیل مشخصی شده اید که فقط شما را تحت تاثیر قرار داده و به دیگران آسیبی نزده است، قطعا بدانید که مشکل شما آلرژی پوستی است.

برای مثال بدن تحت تاثیر آلودگی و گرد و غبار قرار می گیرد اما اگر این آلودگی تنها شما را تحت تاثیر قرار دهد و اثری بر روی دیگران نداشته باشد، به این نتیجه می رسیم که شما دچار آلرژی شده اید.

آلرژی پوستی در حالت مختلفی ظاهر می شود مثل خارش، خشکی، پوست پوست شدن، جوش، قرمزی و … .

آلرژی

درمان خانگی برای رفع حساسیت پوستی

جوش شیرین

1 فنجان جوش شیرین به همراه مقداری آب گرم مخلوط کرده و بر روی ناحیه مورد نظر بمالید پس از 30 الی 60 دقیقه بگذارید کاملا در اثر جریان هوا خشک شود. حساسیت روی پوست را می توان با استفاده از خمیر جوش شیرین درمان کرد، برای درست کردن این خمیر به نسبت 3 برابر از جوش شیرین و آب درست می کنیم.

خمیر را بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. توجه داشته باشید که در صورت آسیب دیدگی پوست و باز شدن پوست از این خمیر استفاده نکنید.

جوش شیرین

درمان خانگی حساسیت پوستی با بلغور جو دو سر

1 الی 2 فنجان بلغور جو دوسر را آسیاب کرده و با آب گرم مخلوط می کنیم. حال مخلوط آماده را بر روی پوست خود قرار داده تا علائم آلرژی از بین برود.

لیمو

لیمو یکی از گزینه های مناسب درمان خانگی حساسیت پوستی است و خواص سر کنندگی و ضد التهابی دارد که خارش پوست شما را کاهش می دهد. یک لیمو را فشار داده و آب آن را بر روی پوست بریزید. صبر کرده تا آب لیمو کاملا خشک شود. شما با اثر چشم گیر و سریع این درمان خانگی شگفت زده خواهید شد.

ریحان

ریحان یکی از گزینه های مناسب درمان خانگی حساسیت پوستی است. برگ ریحان تازه را کوبیده و در آب غوطه ور کنید و بر روی پوست خود بمالید. همانند میخک، ریحان حاوی مقدار زیادی اوژنول است که این ماده نوعی سر کننده موضعی است. یک دوم فنجان برگ ریحان خشک شده را در آب جوش ریخته و درب ظرف را ببندید تا دم بکشد.

حال بگذارید تا سرد شده و سپس با یک پارچه تمیز آن را بر روی محلی که دچار خارش شده است قرار دهید. این کار را دائما انجام دهید تا از خواص بی نظیر ریحان بهره مند شوید.

تصویر ریحان سبز

درمان خانگی حساسیت پوستی با نعنا

نعنا حاوی مقدار قابل توجهی منتول است که در صورت استفاده ی موضعی از آن خاصیت ضد التهابی و سر کنندگی دارد. همچنین نعنا حاوی مقدار زیادی اسید رزمارینیک است که اثر فوق العاده بر روی آلرژی و حساسیت دارد.

1 فنجان برگ نعنای خشک شده را با آب جوش مخلوط کرده و درب ظرف می بندیم. پس از مدتی، زمانی که سرد شد با استفاده از یک پارچه تمیز آن را بر روی ناحیه ی حساس قرار دهید. زمانیکه شما دچار خارش شدید، این روش درمانی تاثیر چشم گیری بر روی حساسیت پوستی شما خواهد گذاشت.

آلوئه ورا

معمولا از آلوئه ورا برای درمان سوختگی استفاده می شود، اما اثر بی نظیری بر روی خارش و حساسیت پوستی دارد. آلوئه ورا حاوی خواص ضد التهابی و ضد تاول به هنگام سوختگی است و برای پوست های حساس و ملتهب بسیار مفید است. یک برگ آلوئه ورا را باز کرده و ژل آن را جدا کنید. ژل آلوورا را بر روی ناحیه ملتهب قرار داده تا بهبود یابد.

پوست میوه

پوست برخی میوه ها برای درمان خانگی برای حساسیت پوستی مفید است. پوست موز را بر روی ناحیه ی مورد نظر بمالید و یا از پوست هندوانه رنده شده بر روی ناحیه مورد نظر استفاده کنید. این کار خارش شما را برطرف کرده و خارش را که در اثر اکثر انواع حساسیت ها پیش می آید را برطرف می کند.

فواید و ضرر پوست میوه

عسل

زنبور عسل را تولید می کند و ما از عسل برای درمان آلرژی استفاده می کنیم. برای اینکه به مرور زمان در برابر اثر آلرژی زا گرده ایمن شوید شما نیاز به استفاده روزانه از عسل دارید.

بخار

مقداری آب جوش را داخل کاسه ای ریخته و با استفاده از یک حوله روی سر و کاسه بکشید. بمدت 5 الی 10 دقیقه در زیر حوله نفس عمیق بکشید. (صورتتان خیلی نزدیک به آب نگیرید ممکن است در صورت نزدیک شدن بیش از اندازه صورت شما دچار سوختگی شود) شما همچنین می توانید مقداری چای سبز یا برگ چای نعنا به آب اضافه کنید.

اگر شما دچار حساسیت شدید این کار تاثیر بسزایی بر روی پوست شما می گذارد.

درمان خانگی حساسیت پوستی با روغن اکالیپتوس

عطر و رایحه بسیار قوی روغن اکالیپتوس سینوس ها و مسیرهای بینی شما را کاملا باز می کند. چند قطره از این روغن درمانی به کاسه ای از بخار آب اضافه کنید، یا بر روی کف حمام ریخته و سپس وارد حمام بشوید (این کار مخصوص حمام هایی است که وان داشته باشند).

توجه داشته باشید که از خوردن روغن اکالیپتوس و استفاده مستقیم از آن بر روی پوست خودداری کنید چون به مقدار متمرکز و مستقیم از این روغن ممکن است تاثیر سمی برای پوست شما داشته باشد.

روغن اکالیپتوس

بایدها و نباید ها درمان خانگی حساسیت پوستی

  • پوستی که دچار التهاب است را خارش ندهید.
  • استفاده از مواد آرایشی بر روی ناحیه ی حساس خود داری کنید.
  • از هر گونه لمس و تماس ناحیه ملتهب خود داری کنید.
  • از پوشیدن لباس تنگ بپرهیزید.

با استفاده از این درمان های خانگی ساده از حساسیت پوستی و آلرژی رهایی یابید. دیگر از خارش نواحی ناخوشایند خجالت زده نشوید. با استفاده از درمان های خانگی گفته شده با آلرژی خداحافظی کرده و دیگر نگران آن نباشید.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. پاپی می‌نویسد

    سلام من سالی یک یادوباردرفصل بهاروتابستان تمام بدنم قرمز میشود ایاخطرناک است وخارش همدارد

از پزشکان نبض‌ما بپرسید