جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم تیغ و ترمه اثر کیومرث پوراحمد و گزارش نشست خبری

اعتراض شدید پوراحمد به زمان نمایش تیغ و ترمه در جشنواره

فیلم تیغ و ترمه بیست و دومین اثر استاد کیومرث پوراحمد است که در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

کیومرث پور احمد نامی آشنا در عرصه سینمای ایران است که نیازی به معرفی نخواهد داشت. پوراحمد برای فیلم خواهران غریب موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی شده است.

بی بی چلچله، شکار خاموش، به خاطر هانیه، خواهران غریب، شب یلدا، اتوبوس شب و … از مهمترین ساخته‌های کارگردان فیلم تیغ و ترمه می‌باشند.

فیلم تیغ و ترمه
دیبا زاهدی و پژمان بازغی در فیلم تیغ و ترمه

کیومرث پور احمد در مصاحبه‌ای اعتراض شدید خود را نسبت به زمان نامناسب نمایش فیلمش در سینماهای اکران مردمی اعلام داشت. پور احمد در این مصاحبه بیان داشت: بعد از گذشت سال‌ها فعالیت در سینما تنها چیزی که برای من از اهمیت بسیاری برخوردار است، این است که عوامل فیلم من مانند دیبا زاهدی که نقش اول «تیغ و ترمه» را بازی کرده است یا فردین خلعتبری که موسیقی حیرت‌انگیز این فیلم را ساخته است، دیده شوند.پور احمد با اشاره به اینکه فیلم تیغ و ترمه در پردیس چهارسو ساعت 21 روز 22 بهمن به نمایش در می‌آید در اعتراض به این برنامه ریزی گفت: فیلمی که با تنگدستی و مشکلات بسیار و تنها در ۳۲ جلسه ساخته شده است، باید اینگونه با آن رفتار شود؟ اگر میلیارد میلیارد بودجه‌ای که به نورچشمی‌ها می‌دهند به فیلم من هم می‌دادند، باز هم جرات می‌کردند چنین رفتاری با این فیلم داشته باشند.

بازیگران فیلم تیغ و ترمه؛

دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، هومن برق نورد، مهران رجبی، کوروش سلیمانی، شراره رنجبر، سیمون سیمونیان، میترا قربانی، میعاد عابدی زاده، نوید کوه فلاح، فرانک کوشافر،‌ پدرام آبدان، آویسا سجادی

هومن برق نورد در فیلم تیغ و ترمه اثر کیومرث پور احمد

خلاصه داستان؛

تیغ و ترمه یک درام اجتماعی است. ترمه دختر بیست و شش ساله ای است که با عموی خود زندگی میکند با آمدن مادرش از خارج از کشور اتفاقاتی رخ میدهد و رازی نمایان میشود.

عوامل دیگر فیلم؛

سید علی قائم مقامی (تهیه کننده)، کیومرث پوراحمد (نویسنده)، علیرضا زرین دست (مدیر فیلمبرداری)، فردین خلعتبری(موسیقی)، مهری شیرازی (چهره پرداز)، خشایار موحدیان (تدوین)

نشست خبری فیلم تیغ و ترمه؛

نشست خبری فیلم تیغ و ترمه با حضور کیومرث پوراحمد کارگردان و علی قائم مقامی تهیه‌کننده و دیگر عوامل فیلم پنجشنبه شب در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

کیومرث پوراحمد در ابتدای جلسه گفت: آقای گبرلو گفتن من از بزرگان سینمای ایرانم،‌البته هستم، قدم 195 سانت بود و الان شده 192 سانت. مملکت ما وضعش خوب نیست و روز به روز فقیرتر می‌شویم و راه حل این موضوع علاوه بر خردگرایی نسل ما عملگرایی نسل جوان است و من خوشحالم که این‌همه جوان در اینجا حضور دارند.

پور احمد در ادامه افزود: این بیست و چندمین اثر سینمایی من است اما مثل اولین فیلمم که در سال 55 ساختم همچنان استرس دارم و در این موارد کسی که با نظراتش به من قوت قلب می‌دهد و راهنمایی می‌کند علیرضا زرین دست است که غایب بزرگ این نشست است.

پوراحمد در خصوص بلاتکلیف ماندن نقش امیر بیان داشت: این فیلم در فیلمنامه پایان دیگری داشت که آن دو سکانس حذف شد و فیلم پایان دیگری پیدا کرد که شخصیت امیر در این بین گم شد و امیدواریم بعداز جشنواره این را درست کنیم.

کارگردان فیلم تیغ و ترمه در خصوص انتخاب رمانی که فیلم از آن اقتباس شده است گفت: من هرماه به یک کتاب فروشی آشنا می‌روم و بیشتر کتاب‌های نسل جوان را انتخاب می‌کنم،‌ این کتاب را هم خواندم و بسیار لذت بردم. در حقیقت تیغ و ترمه همان کتاب است و من با اجازه نویسنده کمی نقش ترمه را عوض کردم.

پوراحمد در پاسخ به سوال کننده‌ای که فیلم را بی محتوا دانسته بود گفت: من از این بابت از ایشان معذرت می‌خواهم اما من برای همه فیلمهایم به یک اندازه انرژی می‌گذارم. فیلمنامه این فیلم با اینکه از روی یک رمان نوشته شد هشت-نه ماه زمان برد و در فیلمبرداری و دیگر موارد به یک میزان حساسیت به کار رفته است.

پوراحمد در پاسخ به این سؤال که از فیلم راضی هستید گفت: طبیعی است که هر فیلمسازی از اثر خود راضی است ولی مهم این است که منتقدین و مردم چه نظری در خصوص فیلم دارند.

پژمان بازغی در خصوص بازی شخصیت منفی امیر گفت: این نقش اصلا بی هویت نیست و امیر تصویرگر جهان جوان است. نقش امیر بخشی از زندگی ترمه را نشان میدهد و من به عنوان بازیگر دوست دارم نقش‌های مختلف را بازی کنم و نگران بازخورد آن نیستم.

علی قائم مقامی در خصوص بودجه فیلم گفت: این فیلم کاملا شخصی است نه مال اوج است نه فارابی نه حوزه، شصت در صد سرمایه از من است،‌ سی درصد از آن آقای پوراحمد و ده درصد هم دوست ایشان. بودجه فیلم دو میلیارد تومان است. قائم مقامی افزود به هرحال ما این فیلم را ساختیم و امیدواریم فروش قابل قبولی داشته باشد.

فیلم تیغ و ترمه
جدول نمایش فیلم تیغ و ترمه در سینماهای مردمی
امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید