۷ درمان خانگی رفع سریع کبودی

رفع سریع کبودی چطور امکان پذیر است؟ چکار کنیم ضربه و صدماتی که منجر به کبودی میشوند سریع رفع شوند؟ کبودی واکنش طبیعی آسیب دیدگی بوده و به این علت که نوعی آسیب زیر پوستی است درمان آن مشکل است.

درمان خون مردگی زیر پوست بر اثر ضربه

درمان خون مردگی زیر پوست بر اثر ضربه همان درمان یا از بین بردن کبودی محسوب می شود. مویرگ های خونی زیر پوستی حتی با یک ضربه کوچک آسیب می بینند و در زیر پوست اثر خون مردگی بجا می گذارد.  این خون مردگی پس از بهبود آسیب دیدگی بهبود و از بین می رود.

در این حالت اثری خاکستری رنگ، متمایل به آبی و بنفش از خود بجا می گذارد که پوستی حساس و درصورت تماس احساس درد حس می شود.

محل آسیب دیدگی را خنک کنید

بلافاصله پس از آسیب دیدگی بر روی محل کبود یخ قرار دهید. این موضوع می‌تواند اندازه کبودی و خون مردگی را به میزان زیادی کاهش دهید، موضوعی که به التیام سریع تر خون مردگی کمک می‌کند.

به محل آسیب دیدگی استراحت دهید

زمانی که آسیب دیده اید کاری که در حال انجام آن بودید را متوقف کنید. این موضوع می‌تواند مانع از بدتر شدن وضعیت خون مردگی های زیر پوست شود. اگر در یک بازی فوتبال به بدن شما ضربه وارد شد، به سادگی از زمین فوتبال خارج شوید و مدت کوتاهی به پای خود استراحت دهید.

درمان فوری کبودی صورت

محل آسیب دیدگی را تسکین دهید

درد محل کوفته شده به طور معمول پس از سه روز کاهش پیدا می‌کند. در این زمان اگر در محل کوفتگی درد شدیدی احساس کردید یا متورم شد، می‌توانید از مسکن های بدون نسخه برای کاهش درد استفاده کنید. NSAIDهایی نظیر ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند استفاده شوند، البته مصرف این داروها می‌تواند به میزان ناچیزی خون ریزی محل آسیب دیده را افزایش دهد، این موضوع خصوصا در بیماران مسن یا افرادی که در حال حاضر از رقیق کننده خون استفاده می‌کنند بیشتر مشاهده می‌شود.

 

محل آسیب دیدگی را بالا ببرید

بعد از آسیب دیدگی، اگر قسمت آسیب دیده را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید، به کاهش اندازه کبودی و خون مردگی کمک می‌کنید. این حقه از جاذبه برای کاستن اندازه کبودی‌ها استفاده می‌کند.

گرچه بعضی از درمان های خانگی سرعت بهبودی را افزایش می دهند و آثار ظاهری کبودی را به حداقل می رسانند. درمان کبودی و خونمردگی به صورت رسیدگی فوری پس از ضربه می تواند حتی منجر به بهبود سریعتر و عدم ایجاد کبودی شود. درمان های خانگی زیر برای کبودی های جزئی مفید است و به رفع سریع  کبودی کمک می کند.

درمان فوری کبودی صورت

هر چقدر درمان سریع تر و کامل تری انجام شود، کبودی سریع تر محو می‌شود. اگر به صورت شما ضربه ای وارد شود و احساس می‌کنید که ضربه به حدی بوده که می‌تواند به ایجاد یک کبودی منجر شود، هر چه سریع تر محل ضربه را با بسته های یخ خنک کنید. این اقدام به رفع التهاب و کاهش ورم کمک می‌کند. یخ یا کمپرس سرد را به مدت حداقل ده دقیقه و یا حداکثر نیم ساعت بر روی محل آسیب دیدگی قرار دهید. سپس یخ یا کمپرس سرد را برای 15 دقیقه از محل جدا کنید. این چرخه قرار دادن و برداشتن یخ را برای سه ساعت ادامه دهید.

درمان خون مردگی زیر پوست بر اثر ضربه

اگر چه پشتیبانی علمی زیادی برای روش های درمانی که در ادامه پیشنهاد می‌شوند وجود ندارد، با این حال افراد زیادی عقیده دارند که جایگزین های خانگی زیادی وجود دارند که می‌توانند به فرآیند درمان صورت کبود شده سرعت ببخشند. البته همواره پیش از دنبال کردن هر مسیر درمانی، در مورد آنها با پزشک خود مشورت کنید.

آنتی بیوتیک ها، رقیق کننده های خون و دارو های ضد آسم می تواند منجر به افزایش کبودی شوند. بدون مشورت با پزشک از مصرف این دارو ها خودداری کنید.

۱-تنباکو کوهی و رفع سریع کبودی

تنباکوی کوهی یا آرنیکا، گیاه دارویی است که به طور گسترده برای درمان درد و جای کبودی بکار می رود. علت کاربرد وسیع این گیاه وجود ترکیباتی است که اثر ضد التهابی داشته و می تواند از طریق پوست جذب شود. بعضی از محققین آرنیکا را به عنوان درمانی موثر برای کبودی می شناسند.

یکی از مطالعات انجام شده کشف کرده است، افرادی  که آرنیکا را بعد از رینوپلاستی (جراحی بینی) می خورند، کبودی های بعد از جراحی در صورتشان بهبود یافته است.

بکار بردن پماد ۲۰ درصدی آرنیکا بر روی پوست روند بهبودی را در مقایسه با پلاسیبو ها تسریع می کند.

تنباکو کوهی و رفع سریع کبودی

باید بدنبال گیاه آرنیکای خوراکی، ژل آرنیکا و پماد آرنیکا که حاوی حداقل ۲۰ درصد آرنیکا است، باشید. درصد خلوص آرنیکا را بر روی بسته بندی آن می زنند.

اگر از آرنیکای خوراکی استفاده می کنید، بهتر است قرص را زیر زبان گذاشته تا با گذشت زمان حل شود. در صورت بروز خارش و التهاب باید استفاده از آرنیکا را متوقف نمود.

۲- بروملین

بروملین ترکیبی از آنزیم ها است که در آناناس یافت می شود. این آنزیم ها خاصیت ضد التهابی دارند و در صورت استفاده از آن بر روی پوست برای کاهش کبودی و ورم مفید است.

طبق پژوهشی که در مجله ی جراحی دهان و فک و صورت به چاپ رسیده است، اثبات می کند که بروملین خوراکی بعد از کشیدن دندان در مقایسه با پلاسیبو و مسکن، باعث بهبودی و تاثیر بیشتری می شود و در رفع سریع کبودی موثر است.

عکس آناناس

یک فرد می تواند روزانه ۲ الی ۳ مرتبه و یا طبق دستور پزشک از کرم و یا ژلی که حاوی بروملین است استفاده کند. مکمل خوراکی بروملین ممکن است باعث عوارض جانبی ناخواسته ای نظیر مشکلات گوارشی و افزایش ضربان قلب شود. افرادی که به آناناس آلرژی دارند نباید از بروملین استفاده کنند.

مکمل بروملین بعضی وقت ها بعد از جراحی پیشنهاد می شود تا کبودی را به حداقل برساند و در رفع سریع کبودی موثر است.

۳-کوئرستین

شبیه به بروملین، کوئرستین فلاونوئیدی (زردینه یا فلاونوئید ماده ای است که باعث پدید آمدن رنگ دانه های زرد می شود) است که از میوه های مشخص گرفته می شود. این ماده توانایی ضد التهابی طبیعی دارد که باعث بهبود کبودی می شود.

بعضی از کرم های پوستی و ژل ها به علت کوئرستین همراه با بروملین، ویتامین K و یا ترکیب های دیگر باعث بهبود کبودی می شوند. می توان کرم ها و ژل های حاوی کوئرستین را معمولا روزانه دوبار استفاده کرد.

بی خطر بودن خوردن کوئرستین هنوز مورد تایید قرار نگرفته است. از مصرف مکمل کوئرستین خودداری کنید مگر اینکه پزشک تجویز کند.

فلاونوئید های موجود در مرکبات بطور چشم گیری کبودی را در سالمندانی که دچار پورپورای پیریو یا کبودی مداوم هستند، درمان  می کند. 

۴-رفع سریع کبودی با کرم ویتامین K

به هنگام ضرورت و نیاز بدن ویتامین K به انعقاد خون کمک می کند. اما یک قرص ویتامین K بهترین راه حل نیست، علی الخصوص برای افرادی که از دارو های رقیق کننده ی خون و یا دیگر دارو ها استفاده می کنند. پماد ویتامین K موضعی بعنوان پماد رفع کبودی، درمان و رفع سریع کبودی مفید است و بطور کلی استفاده از آن معمولا بی خطر است.

رفع سریع کبودی با کرم ویتامین K

مطالعه ای که در مجله ی دارو های درماتولوژی چاپ شده است، اثبات می کند، افرادی که از ژل ویتامین K پس از جراحی زیبایی استفاده می کنند در مقایسه با پلاسیبو ها دچار کبودی کمتری می شوند.

محصولات مختلف زیادی از ویتامین K موجود است که بدون نسخه بفروش می رسد. فردی که می خواهد از ویتامین K استفاده کند باید به محصولی توجه کند که ویتامین K را در لیست ترکیبات آن، بعنوان اولین مورد ذکر کرده است. شخص بهتر است از این دارو با توجه به دستور پزشک استفاده کند.

۵-استراحت، کمپرس

خیلی از افراد که جراحی و یا پیچ خوردگی و کشش عضلات داشته اند با استفاده از این روش و تکنیک ها بهبود سریعتری داشته و همچنین برای درمان کبودی مفید واقع شده است.

این فعالیت ها با هدف کاهش موقت جریان خون در ناحیه ی آسیب دیده انجام می شود که می تواند باعث جلوگیری از تورم و کبودی بشود.

تصویر کمپرس برای دندان درد

بالا گرفتن و استراحت دادن ناحیه ی آسیب دیده و قرار دادن حداکثر ۲۰ دقیقه یخ در هر ساعت و استفاده از باند برای کمپرس سرد، از جریان خون و التهابی که ناشی از کبودی است جلوگیری می کند.

استفاده از این موارد و روش ها سریعا پس از آسیب دیدگی در طی زمان درمان می تواند درد را کاهش دهد و به رفع کبودی به صورت فوری کمک کند.

۶-رژیم غذایی برای رفع کبودی

رژیم غذایی می تواند بر روی تمامی جنبه های سلامتی فرد نظیر چگونگی بهبود کبودی و آسیب دیدگی، تاثیر گذار باشد. بعضی از غذاهای خاص باعث تقویت عروق خونی بدن می شوند و درنتیجه ی آن کبودی کاهش می یابد.

غذاهای دیگر می تواند پوست و بافت های بدن را مستحکم و انعطاف پذیر کنند. داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل مواد غذایی زیر است، می تواند باعث درمان و جلوگیری از کبودی و رفع سریع کبودی شوند.

آناناس: خوردن یک آناناس تازه به بدن شما مقدار طبیعی بروملین می دهد و در نتیجه کبودی شما سریعتر درمان می شود.

میوه ها و منابع طبیعی کوئرستین: غذاهایی با کوئرستین بالا نظیر سیب، مرکبات، پیاز قرمز، انواع توت ها و گیلاس های تیره و سبزیجات.

مرکبات: یکی از مطالعات انجام شده یافته است که فلاونوئید های موجود در مرکبات بطور چشم گیری کبودی را در سالمندانی که دچار پورپورای پیری (اختلالات و نارسایی های انعقاد خون که معمولا بصورت خونریزی های زیر پوستی و کبود شدگی مخاطی بروز می دهد.) و یا کبودی مداوم هستند، درمان می کند. مرکبات شامل پرتقال، نارنگی و لیمو است.

رفع سریع کبودی با آب مرکبات

غذاهایی با ویتامین K: رژیمی غذایی که شامل ویتامین K است می تواند از کمبود آن جلوگیری کرده و فرد دچار کبودی کمتری می شود. منابع غنی از ویتامین K عبارتند از: کلم، اسفناج، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کاهو، سویا، توت فرنگی و بلوبری

پروتئین بدون چربی: ماهی، مرغ، توفو (پنیر سویا) و گوشت بدون چربی، پروتئین های لازم برای مقاوم کردن مویرگ های خونی مناسب است. از منابع پروتئینی که حاوی مقادیر بالای چربی های اشباع شده و کلسترول است نظیر همبرگر و گوشت سرخ شده پرهیز کنید.

مواد غذایی غنی از روی: روی به بدن برای درمان زخم ها و بافت های آسیب دیده کمک می کند. منابع غنی از روی عبارتند از: اسفناج، تخمه کدو و حبوبات

۷- چربی های ضروری برای رفع سریع کبودی

صمغ کندر برای کاهش و آرام کردن درد مفید است. اضافه کردن چند قطره از این صمغ به پمادهای ویتامین K و آرنیکا، اثر بسیار بهتری را نشان خواهد داد و به رفع سریع کبودی کمک می کند.

می توان با استفاده از کمپرس سرد اثر آسیب دیدگی را التیام بخشید. این کمپرس را می توان با استفاده از یک حوله ی خنک و اضافه کردن چند قطره افشره ی رزماری و اسطوخدوس انجام داد.

توجه داشته باشید که رقیق کردن روغن با یک حلال روغن و یا لوسیون قبل از استفاده مستقیم بر روی پوست ضروری است مگر بطور مستقیم روغن را روی پوست استفاده نکنیم. استفاده مستقیم روغن بر روی پوست بدون رقیق کردن می تواند منجربه ایجاد حساسیت شود.

8-گل همیشه بهار

گل همیشه بهار یا آرنیکا گیاهی است که طرفداران درمان های طبیعی از آن برای کاهش التهاب، ورم و تغییر سریع رنگ کبودی‌ها استفاده می‌کنند. اگر چه بعضی افراد از نوشیدنی یا دم نوش گل همیشه بهار برای این موضوع استفاده می‌کنند، با این حال استفاده از ژل موضعی این گیاه برای درمان کبودی توصیه می‌شود. فرد آسیب دیده می‌تواند دو بار در روز این ژل را بر روی محل آسیب دیده قرار دهد.

چه موقع نیاز به ویزیت پزشک داریم؟

گرچه هر شخصی دچار کبودی می شود، بعضی از این کبودی ها ممکن است نشانه ای از یک بیماری پنهان و یا کمبود تغذیه باشد. در صورت داشتن این نشانه ها به پزشک مراجعه کنید:

  • کبودی که بدون هیچ علتی نظیر ضربه روی دهند.
  • دچار کبودی مداوم شدن
  • به راحتی دچار کبودی شدن
  • کبودی هایی که ناگهانی بعد از خوردن دارویی جدید و یا مکملی جدید رویی می دهند.
  • کبودی هایی که در قسمت های عجیب و غیرمنتظره نظیر کمر و شکم رویی می دهند.
  • زنان در مقایسه با مردان بیشتر دچار کبودی بیشتر می شوند و سالمندان در مقایسه با جوانان بیشتر دچار کبودی می شوند.

آنتی بیوتیک ها، رقیق کننده های خون و دارو های ضد آسم می تواند منجر به افزایش کبودی شوند. بدون مشورت با پزشک از مصرف این دارو ها خودداری کنید.

رهایی از کبودی

هیچ سحر و جادویی برای جلوگیری و پاک کردن اثر کبودی نیست. خبر خوب این است که اکثر کبودی ها بی خطر هستند و درمان های خانگی برای کاهش علائم ظاهری و سریعتر شدن بهبودی این کبودی ها وجود دارد. اکثر محصولات موضعی بی خطر هستند، اما مکمل های خوراکی برای درمان کبودی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

نبض ما

3.5/5 - (15 امتیاز)
منبع medicalnewstoday healthline webmd

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید