روش هایی برای کاهش تری گلیسرید خون

آیا سطح تری گلیسیرید خون شما هم بالاست؟ اگر این طور است شما تنها نیستید. به طور کلی، بیش از یک سوم بزرگسالان در ایالات متحده دارای سطوح تری گلیسیرید بالا هستند و به دنبال راههایی برای کاهش تری گلیسرید هستند.

نبض مابالا بودن تری گلیسیرید یک مشکل رایج است. مطالعات نشان می دهند که ارتباط پیوسته ای بین سطوح تری گلیسیرید بالا با بیماری های قلبی، حملات قلبی و سکته برقرار می باشد، به ویژه در افرادی که میزان کلسترول HDL  یا کلسترول خوب آن ها پایین بوده و یا افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ٫ اما خبر خوب این است که شما راه های زیادی برای کاهش تری گلیسرید خون خود دارید.

مقدار نرمال تری گلیسرید خون

بر اساس نتایج آزمایش خون می توان مقادیر زیر را عنوان کرد:

  • تری گلیسرید طبیعی: کمتر از ۱۵۰ mg/dL
  • تری گلیسرید روی مرز: ۱۵۰ تا ۱۹۹ mg/dL
  • تری گلیسرید بالا: ۲۰۰ تا ۴۹۹ mg/dL
  • تری گلیسرید بسیار بالا: ۵۰۰ mg/dL یا بالاتر

روش هایی برای کاهش سطح تری گلیسرید خون

شما می توانید با کارهای زیادی مقدار تری گلیسرید خون خود را کاهش دهید. تغییر در شیوه زندگی شما می تواند منافع چشمگیری در این امر داشته باشد. علاوه بر این خوراکی هایی هم هستند که می توانند به شما در این امر یاری کنند. در ادامه به بررسی چند مورد از مواردی که سبب کاهش تری گلیسرید می شود، می پردازیم.

آبغوره و کاهش تری گلیسرید

مطالعه ای بر روی ترکیبی از افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله سالم، افراد ۳۰ تا ۶۰ ساله مبتلا به چربی خون و افراد ۳۰ تا ۶۰ ساله مبتلا به چربی خونی که از فشار خون هم رنج می برند، نشان داد که مصرف آبغوره می تواند نتایج مفیدی برای آن ها داشته باشد. هر یک از آنها ۲۰۰ میلی لیتر آبغوره را دو بار در طول روز برای یک دوره ۳۰ روزه مصرف کردند.

برای افراد سالم در این مطالعه، این درمان باعث شد نسبت کلسترول خوب HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) به کلسترول بد LDL (لیپوپروتئین با چگالی پایین) در آن ها افزایش یابد. علاوه بر این، افرادی که با مشکلات پیش از این مواجه بودند، دریافتند که میزان تری گلیسیرید خون آنها، غلظت کلسترول، و میزان LDL بعد از مصرف ماهانه کاهش پیدا کرده است.

نحوه مصرف آبغوره برای کاهش چربی

آبغوره برای استفاده در سالاد عالی است چرا که مزه ترش آن طعم سالاد را بهبود می بخشد. همچنین می توانید از دستورالعمل های غذاهای ایرانی برای استفاده از آبغوره استفاده نمایید. به عنوان مثال می توانید از آن در خورشت بادمجان، تاس کباب و یا دلمه پیچ (با برگ مو ) استفاده کنید.

همچنین بعضی از غذاها هم هستند که از آبغوره مارتینی استفاده می کنند و می توانند برای شما ترش مزه به نظر آیند! آبغوره برای کاهش تری گلیسیرید فوق العاده است.

عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

عرق برگ کنگر فرنگی با مهار سنتز در بدن به عنوان یک کاهش دهنده تری گلیسیرید و کلسترول شناخته می شود. همچنین حاوی ترکیباتی به نام سینرین است که به بدن شما کمک می کند با افزایش تولید صفرا در کبد و افزایش سرعت ترشح آن از کیسه صفرا، کلسترول بیشتری را دفع کند

عرق گچول (Gugglul) که از صمغ درخت مر به دست می آید نیز می تواند تاثیرات خوبی در کاهش تری گلیسرید خون داشته باشد. مطالعات نشان داده است که مصرف منظم این ماده می تواند باعث کاهش سطح LDL و کاهش تری گلیسیرید و افزایش سطح HDL شود.

کاهش تری گلیسیرید بالا با عرقیات گیاهی

از گیاهان زیر می توان به عنوان مواردی که در کاهش تری گلیسرید بالا نقش دارند نام برد:

بومادران

بومادران یک گیاه طبی سنتی ایرانی است. محققان مرکز تحقیقات قلب و عروق در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطالعه ای را در سال ۲۰۰۰ در مجله Drugs Under Experimental and Clinical Research منتشر کردند که در مورد اثرات بومادران در اختلالات فشار خون و چربی بحث کرده بود.

محققان دریافتند که میزان تری گلیسیرید، کلسترول و فشار خون با استفاده از بومادران (در مقایسه با داروها) به طور قابل توجهی کاهش می یابد. افراد حاضر در این مطالعه اثرات جانبی را گزارش ندادند. با این وجود به مطالعه در ابعاد وسیع تر هم نیاز است. اگر از چربی خون رنج می برید، بومادران یکی از عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید است.

اسفرزه

اسفرزه یک نوع فیبر است. بسیاری از تحقیقات برای نشان دادن اثرات مثبت اسفرزه در کلسترول بالا وجود دارد، اما اسفرزه همچنین می تواند سبب کاهش تری گلیسیرید شود.

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند هشدار می دهد که اسفرزه می تواند قند خون را کاهش دهد، بنابراین بیماران دیابتی باید قبل از مصرف اسفرزه با پزشک خود صحبت کنند.

تصویر مضرات گیاه اسفرزه

داروهایی برای کاهش تری گلیسرید خون

در زیر به برخی از مکمل ها و داروها که برای کاهش تری گلیسرید مورد استفاده قرار می گیرند اشاره می شود:

– فیبرات ها می توانند تری گلیسیرید را کاهش دهند. آنها همچنین به میزان کافی سطح کلسترول را بهبود می بخشند.

– روغن ماهی با اسید چرب امگا ۳ می تواند به کنترل تری گلیسرید کمک کند.

– نیاسین (اسید نیکوتینیک) می تواند تا ۵۰٪ تری گلیسیرید را کاهش دهد. این دارو به عنوان یک مکمل بدون نسخه و به عنوان یک داروی تجویزی در دسترس است.

– استاتین ها داروهای استاندارد برای درمان سطح کلسترول ناسالم هستند تا سطح کلسترول بد و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند. آنها همچنین سبب کاهش تری گلیسیرید می شوند. استاتین ها تنها داروهای کلسترول هستند که اثبات شده خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته را در آینده کاهش می دهند، گرچه بعضی از پزشکان فیبرها، روغن ماهی یا نیاسین را نیز توصیه می کنند.

آبغوره بی شک خواص و فواید زیادی برای بدن دارد.

آیا از دیگر خواص آبغوره اطلاع دارید؟

نبض ما– ترجمه:حسین مقدس زاده

منبع:

Curejoy

3.8/5 - (13 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. اعظم می‌نویسد

    با سلام ۶۵ سال سن هستم در ازمایش خون همه نرمال فقط تریگلیسرید بالا دارم معده ام اسیدی نتیجه اندوسکوپی فقط اسید معده را نشان داد از قرص استاتین ۱۰ میل استفاده میکنم اخیرا گاهی درد مفصل در انگشتان دستم احساس میکنم رژیم غذایی را شدیدا رعایت و هر روز نیم ساعت پیاده روی تند دارم در حال حاظر از درد مفصل و خلط بی رنگ در گلو احساس بدی دارم و مرتب زیر نظر پزشک هستم اما نگرانم
    لطفا راهنمایی کنید. مرسی

از پزشکان نبض‌ما بپرسید