راههای درمان افسردگی پس از زایمان

با به دنیا آمدن نوزاد، ممکن است مادر به دلیل تغییرات هورمونی دچار استرس و اضطراب هایی شود که پیش درآمدی برای افسردگی پس از زایمان است.

نبض ما– در اولین روزها و هفته های پس از زایمان، مادر ممکن است احساسات مختلفی را تجربه کند. او ممکن است احساسات مختلفی از جمله ترس، شادی، خوشبختی یا احساسات ناخوشایندی از جمله غم و اندوه را تجربه کند که افسردگی پس از زایمان را به وجود بیاورد.

درمان افسردگی پس از زایمان

احساسات بد و گریه کردن بعد از زایمان نوعی حالت افسردگی به مادر داده و ممکن است این حالات در عرض مدت زمان کوتاهی کاهش یابد. در واقع باید گفت که این نوع افسردگی و بروز غم و غصه اغلب بر اثر تغییرات هورمونی چشمگیری است که افسردگی پس از زایمان تشدید می شود.

حدود یک تا هفت زن پس از زایمان ممکن است دوران افسردگی را داشته باشد. این زنان، اغلب دچار احساس ناراحتی، اضطراب یا نگرانی هستند که می تواند برای ارتباط با کودک کمی مشکل ساز باشد.

در صورتی که افسردگی پس از زایمان طولانی مدت شده و تشدید پیدا کند، می تواند بر توانایی مادر در انجام کارهای روزمره توجه و مراقبت از کودک تاثیرگذار باشد.

با توجه به نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری افسردگی پس از زایمان (CDC)، بیست درصد از مادران جدید یک یا چند علایم افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند.

سندرم افسردگی تعطیلات

افسردگی پس از زایمان، مانند تمام افسردگی های دیگر می تواند علائم مختلفی داشته باشد از جمله:

– احساس افسردگی و غم و اندوه به مدت چند هفته یا بیشتر

– احساس و میل به  جدا شدن از خانواده و دوستان

– عدم علاقه به فعالیت های زنانه از جمله رابطه جنسی و نزدیکی

– تغییرات زیاد در مصرف مواد غذایی و عادات خواب

– احساس خستگی بیشتر در طی روز

– احساس عصبانیت یا تحریک پذیری، احساس اضطراب، نگرانی، حملات هراس یا افکار نگران کننده.

زمان افسردگی پس از زایمان

در موارد شدیدتر افسردگی پس از زایمان، نوعی بیماری مرتبط با سلامت روانی ایجاد می شود که وضعیتی نادر و جدی بوده و شامل علائم توهم زا (مشاهده یا شنیدن چیزهایی که وجود ندارد)، پارانویا و گاهی اوقات افکار مربوط به آسیب رساندن به خود و دیگران است.

برخی از مادران هم به طور مکرر در پی آسیب رساندن به فرزندان خود هستند. در صورتی که پس از زایمان به افسردگی حاد یا خفیف دچار شدید بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کرده و این وضعیت درمان شود.

افسردگی بعد از زایمان چقدر طول می کشد

 اگرچه در هفته های اول پس از زایمان، مادران ممکن است تغییرات خلق و خوی مختلفی را تجربه کنند اما در بعضی از زنان این علائم ممکن است پایدار و شدید باشند و گاه می تواند نشانه ای از افسردگی پس از زایمان باشد. در صورت بهبودی زودهنگام افسردگی پس از زایمان، مشکل خاصی به وجود نیامده و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

شناخت علائم افسردگی بعد از زایمان بسیار مهم است، به طوری که پزشکان با شناخت علل و علائم  قادر به ارائه درمان مناسب و بدون تأثیرگذاری منفی در مراقبت از نوزاد خواهند بود.

افسردگی حاد پس از زایمان

در طی تحقیقاتی در مورد مدت زمان افسردگی پس از زایمان، محدودیت های موجود در افسردگی بعد از زایمان و پیامدهای ناشی از آن در مدت زمان مشخصی مورد ارزیابی قرار گرفت. با وجود اینکه مطالعات مختلف در مورد علائم افسردگی پس از زایمان نشان داده است که این علائم در طول زمان کاهش می یابد، اما گاهی اوقات تشدید علائم  وتداوم افسردگی هم مشاهده شده است.

به طور کلی، بررسی ها نشان داده است  که ۳۸٪ زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان علائم مزمن و طولانی مدت را تجربه می کنند. ۵۰ درصد از زنانی که مراقبت های پزشکی مناسبی دریافت  کردند هم پس از یک سال رو به بهبودی رفتند.

این بررسی همچنین نشان داده است که زنانی که هیچ گونه درمان بالینی دریافت نکردند، تا سه سال پس از زایمان همچنان افسرده بودند.

زمان افسردگی بعد از زایمان

به طور کلی می توان گفت که افسردگی پس از زایمان معمولا در ۴ تا ۶ هفته اول پس از زایمان اتفاق می افتد و بعید نیست که خود به خود بهتر شده و بهبود پیدا کند. علائم افسردگی بعد از زایمان ممکن است در چند هفته اول پس از زایمان شروع شود و گاهی اوقات این علائم حتی تا چند ماه پس از تولد نوزاد شروع نشود.

نزدیکی در بارداری

راههای درمان افسردگی بعد از زایمان

در صورتی که دچار علائم افسردگی پس از زایمان هستید با پزشک یا متخصص بهداشت و روان صحبت کنید. پزشک شما ممکن است مشاوره روان درمانی مخصوص یا مصرف داروهای ضد افسردگی را به شما توصیه کند.

اغلب هر دو نوع درمان برای افسردگی پس از زایمان توصیه می شود. در موارد کلی می توان گفت که افسردگی پس از زایمان معمولا به طور خود به خود بهبود یافته و علائم هم معمولا با کمک دارو و گفتار درمانی سریع تر از بین می روند.

یوگا قبل و بعد از زایمان
تغییرات در شیوه زندگی می تواند به کاهش برخی نشانه های افسردگی پس از زایمان کمک کند.

مادرانی که در دوران بارداری ورزش هایی مانند یوگا انجام می دهند کمتر دچار افسردگی نیز می شوند. استراتژی های زیر می تواند در کاهش استرس تاثیر گذار بوده و توصیه می شود به عنوان راه های درمانی در نظر گرفته شود:

خواب کافی، فعالیت، ورزش، یوگا و زمان کافی برای تمرین آنها، قرار گرفتن در محیطی با حمایت خانواده و دوستان، مصرف مواد غذایی مناسب، قرارگیری در کنار فرزند و مراقبت از او و همچنین کمک گرفتن از گروه های پشتیبانی کننده از طرف بیمارستان ها، متخصصان بهداشت زنان و قرارگیری در محیطی برای به اشتراک گذاشتن احساسات خود با حمایت دیگر زنان که می تواند بسیار موثر باشد.

به طور کلی راه های درمان افسردگی علاوه بر دارو درمانی می تواند به صورت مشاوره درمانی باشد که تاثیر زیادی بر روند بهبودی دارد.

درمان گیاهی افسردگی بعد از زایمان

راه های بسیاری برای درمان اختلالات خلقی و اضطراب پس از زایمان وجود دارد، از جمله درمان فردی، گروه های حمایت کننده، داروها، درمان ضد افسردگی و تغذیه با شیر مادر، استراحت، طب سوزنی، تغذیه مناسب مادر، کمک در حفظ مسئولیت های خانگی، برقراری ارتباط با خانواده و دوستان و ورزش.

علاوه بر این، راه های درمانی برای کاهش خطرات و درمان افسردگی پس از زایمان می توان از گیاهان دارویی و مکمل ها برای مبارزه با این اختلالات استفاده کرد.

درمان افسردگی پس از زایمان

گیاهان

توجه داشته باشید که برای درمان گیاهی، در صورتی که در حال مصرف داروهای ضد افسردگی یا سایر داروهای تجویزی هم هستید، به منظور جلوگیری از تداخل مصرف داروهای گیاهی با این داروها، حتما با پزشک خود مشورت کنید. گیاه پنج انگشت Vitex  به تحریک تولید پروژسترون کمک می کند و چرخه هورمونی را متعادل می کند.

گیاه پنج انگشت Vitex  کمک می کند تا تولید پروژسترون تحریک شده و چرخه هورمونی تراز شده و استرس کاهش پیدا کند. متخصصان طب سنتی چینی درمان گیاهی را برای افسردگی پس از زایمان بسیار موثر می دانند.

مکمل ها

– مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، در انواع مواد غذایی مانند ماهی باعث کاهش التهاب شده و در پیشگیری و درمان افسردگی موثرند. برای مصرف مکمل حتما به دوز مصرفی آن توجه کنید.

– مصرف ویتامین D یا درمان  با نورخورشید.  تغذیه با شیر مادر.

– مصرف کلسیم و منیزیم

– مصرف اسید فولیک از طریق  مواد غذایی یا ویتامین

– جوشانده گیاهانی مانند مریم گلی و مرکبات باعث افزایش روحیه می شود، بنابراین استفاده از این اسانس ها در روغن ها با ماساژ و حمام بسیار تاثیرگذار است.

شما همچنین می توانید چند قطره از این اسانس های گیاهی و روغن ها را روی دستمال کاغذی چکانده و درون بالش خود قرار دهید.

نبض ما– مترجم مهناز ضحاکی

3.7/5 - (11 امتیاز)
منبع psycom

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. عهدیه می‌نویسد

    سلام ببخشید من حدود ی هفته است زایمان کردم و مدام ناراحتم و گریه میکنم و از وجود فرزندم پشیمونم تو سرم هزار فکر مختلف دارم اگه نبود بهتر بود چیکاررر باید بکنم خواهش میکنم کمکم کنید

    1. نبض ما می‌نویسد

      سلام شما یک هدیه از طرف خدا نصیبتون شده و بهترین کمال برای یک بانو مادر شدن است . در عین حال شما به افسردگی بعد از زایمان دچار شده اید به روانپزشک مراجعه کنید حتما به شما علاوه بر مشاوره ، داروی درمان کننده تجویز خواهند کرد .

  2. فاطمه می‌نویسد

    سلام من ۲۰ روزه که زایمان کردم خیلی ناراحتم روحیمو باختم و خیلی نا امیدمامیدی از زندگی خسته شدم چیکار کنم لطفا کمکم کنین

از پزشکان نبض‌ما بپرسید