علایم آشکار آنفلوانزای پرندگان و درمان آن

اگرچه انواع مختلفی از آنفلوانزای پرندگان وجود دارد، H5N1، اولین ویروس آنفولانزای پرندگان، انسان را آلوده کرد. اولین عفونت در هنگ کنگ در سال 1997 رخ داد. این شیوع مربوط به پرورش مرغ آلوده بود. حال ببینیم علایم آنفلوانزای پرندگان چیست؟

نبض ما– آنفولانزای پرندگان به طور طبیعی در پرندگان وحشی اتفاق می افتد، اما می تواند به راحتی در مرغ های خانگی هم شیوع پیدا کند. ویروس آنفولانزای پرندگان، توانایی زنده ماندن برای دوره های طولانی مدت را دارد و از زمان آلودگی به آن، همچنان این ویروس در مدفوع و بزاق تا 10 روز وجود خواهد داشت و این یکی از مهمترین علایم آنفلوانزای پرندگان است.

علائم آنفولانزای مرغی در پرندگان

چگونه آنفلوانزای پرندگان منتقل می شود؟

این بیماری به علت تماس با عفونت پرندگان آلوده، ترشحات بینی و یا ترشحات دهان یا چشم، به انسان منتقل می شود. به خاطر داشته باشید، دست زدن به سطوح آلوده می تواند عفونت را گسترش دهد. آثار و خطر این ویروس می تواند در صورت بیشتر باشد. به طور کلی برخی افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس آنفولانزای پرندگان هستند و ممکن است علایم آنفلوانزای پرندگان را تجربه کنند:

کشاورز و مرغدار که در معرض آلودگی پرندگان قرار دارد، افرادی که تخم مرغ خام مصرف می کنند، کارمند مراقبت بهداشتی که با بیماران آلوده در ارتباط هستند. اگرچه آنفلوآنزای پرندگان مسری است و به راحتی در بین پرندگان پخش می شود، اما انتقال آن به انسان ها تقریبا غیرمعمول است.

در اواخر دهه 1990 یک انفجار جدید از آنفلوآنزای مرغی به وجود آمد که به شدت غیر عادی و شدید بود و باعث مرگ و میر صدها میلیون پرنده، از جمله مرغ شد. عوامل خطر برای افراد مبتلا به آنفلوآنزای پرندگان شامل تماس با پرندگان و مزارع مرغداری و مدفوع پرندگان است.

روش تشخیص آنفولانزای پرندگان

تشخیص قطعی آنفولانزای پرندگان، نیاز به شناسایی دقیق ویروس با آزمایش های ایمونولوژیک، دارد. درمان ممکن است شامل داروهای ضد ویروسی باشد و اغلب نیاز به مراقبت های حمایتی فراوانی دارد.

از بین بردن پرندگان آلوده و واکسیناسیون پرندگان سالم، گسترش و شیوع آنفولانزای پرخطر پرندگان را محدود کرده است.  در سال 2011، یک ویروس جهش یافته از آنفلوآنزای پرندگان ایجاد شد و نشان داد که واکسن های موجود در طیور تا آن زمان موثر نبوده است.

در سال 2013، یک نوع جدید ویروس  H7N9، در چین ظاهر شد که کمی خطرناک تر بود. عفونت های انسانی با گونه های نادر سرطانی عفونی از طریق  آنفلوآنزای پرندگان، غالبا با اکثر عفونت هایی که پس از ارتباط با پرندگان آلوده و یا تبخال دیده می شد.

علائم آنفولانزای مرغی در پرندگان

در صورت بروز علایم آنفلوانزای پرندگان در مرغ، تخم مرغ هم آلوده بوده و این بیماری را به راحتی به انسان منتقل می کند

متاسفانه برخی عفونت های حاصل از آنفولانزای پرندگان در انسان ها بسیار خطرناک هستند. به عنوان مثال،  هیچ واکسنی برای سوء هاضمه های آنفلوآنزای پرندگان برای انسان وجود ندارد. پیش بینی بیماری آنفولانزای پرندگان به دلیل عوارض مکرر و مرگ و میر زیاد، تقریبا منفی است.

آنفلوآنزای پرندگان در حقیقت  به علت تقویت ویروس آنفلوآنزا معمولی، ایجاد شده است که به ویژه برای ورود به سلول های پرندگان تطبیق یافته است. سه نوع اصلی از آنفولانزا وجود دارد A،B و C. ویروس آنفلوآنزای مرغی نوعی آنفولانزای A است که دارای هشت رشته RNA است که ژنوم را تشکیل می دهد.

ویروس های آنفلوآنزا بیشتر با تجزیه و تحلیل دو پروتئین در سطح ویروس طبقه بندی می شوند که شامل پروتئین های هموگلوتینین (H) و نورامینیناز (N)  هستند.

علائم آنفولانزا در مرغ

انواع مختلفی از هموگلوتینین و پروتئین های نورامنیداز وجود دارد. به عنوان مثال، ویروس آنفلوانزای مرغی اخیر دارای نوع 5 هماگلوتینین و نوع 1 نورامینیداز است. به این ترتیب ویروس آنفولانزای A  نامیده می شود .

ویروس آنفلوانزا دارای انواع مختلفی است و اکثر آنها ترجیح می دهند در تعداد محدودی از حیوانات نفوذ کنند. بنابراین، ابتلا به آنفلوانزای خوکی، ابتدا در خوک است و آنفلوآنزای مرغی در ابتدا پرندگان را آلوده می کند.

البته پیشگیری در برابر ویروس آنفولانزای پرندگان هم در محافظت در برابر آن بی تاثیر نیست. البته انتقال و سرایت ویروس پرندگان به انسان بر طبق شرایط خاصی ایجاد می شود.

مثلا برای افرادی که تماس گسترده ای با پرندگان بیمار دارند، آنفلوآنزای مرغی به آن ها انتقال پیدا می کند. علاوه بر انسان و پرندگان، خوک ها، ببرها، پلنگ ها، حشرات و گربه های خانگی هم ممکن است با ویروس های آنفولانزای مرغی آلوده شوند.

واکسن آنفولانزا

نشانه ها و علایم آنفلوانزای پرندگان به طور متوسط ​​حدود دو تا هشت روز پس از شروع بیماری ایجاد می شود. افراد مبتلا به آنفولانزای پرندگان، علائم معمول در انفولانزای معمولی اما با شدت بالاتر را تجربه می کنند.

علایم آنفلونزای پرندگان شامل موارد زیر باشد: تب (بالاتر از 38 درجه سانتیگراد)، احساس گیجی، اختلال نعوظ، سرفه (معمولا خشک و بدون خلط)، درد شدید عضلانی، تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد، درد مفاصل، ترشحات بینی (آبریزش بینی یا عطسه)، بی خوابی و عفونت چشم (مشکلات تنفسی شدید، پنومونی و سندرم دیسترس تنفسی حاد(ARDS).

کودکان علائم مشابهی دارند. این عفونت ویروسی می تواند تا پنومونی و حتی نارسایی تنفسی پیشرفت کند. آنفلوآنزای مرغی، نوع بسیار وخیم از پنومونی (سندرم دیسترس حاد تنفسی یا ARDS) است که اغلب مرگبار است.

سرفه کردن

علایم آنفلوانزای پرندگان در مرغ

  • ورم در پاها و کبودی
  • تغییر رنگ ارغوانی پوست
  • زخم درسینوس ها، شانه ها و پاها
  • اسهال
  • تخلیه بینی
  • تخم مرغ های نرم و پوسته پوسته شده
  • کاهش تولید تخم مرغ
  • سرفه و عطسه
  • عدم تعادل

پیشگیری از آنفولانزای پرندگان در مرغداری

روند پیشگیری از آنفولانزا پرندگان شامل اقدامات ایمنی طیور مانند از بین بردن آن ها در هنگام شناسایی پرندگان بیمار و واکسینه کردن پرندگان سالم است. علاوه بر این، ممنوعیت واردات صورت می گیرد زیرا در پیشگیری از این بیماری مهلک بسیار موثر است. اما به طور طبیعی تاثیرات منفی بر صنعت طیور و تخم مرغ دارد.

بیماری ابولا

بر خلاف سندرم حاد تنفسی SARS، که برخی از محققان عنوان کرده اند که به طور کلی ریشه کن شده است یا “ابولا“، که دارای محدوده جغرافیایی محدود (اندمیک در آفریقا) است، آنفلوآنزای پرندگان در مناطق قابل توجهی از جهان وجود دارد و می تواند به طور گسترده ای با مهاجرت پرندگان گسترش یابد.

صنعت طیور باید از دستورالعمل های مواد غذایی و دارویی، برای محافظت از صنعت و کارگران خود در برابر آنفولانزای مرغی، پیروی کند.

نشانه ها و علایم آنفلوانزای پرندگان به طور متوسط ​​حدود دو تا هشت روز پس از شروع بیماری ایجاد می شود

راههای پیشگیری از آنفولانزای پرندگان در خانه

نگهداری و پخت و پز  مناسب مرغ و تخم مرغ می تواند ویروس هایی مانند ویروس آنفلوآنزای مرغی را از بین ببرد. دست ها باید قبل و بعد از دست زدن به مرغ و تخم مرغ شسته شوند و سطوحی که  با مواد غذایی تماس داشته اند، باید کاملا با آب گرم صابون تمیز شود. پخت مرغ باید تا دمای داخلی حداقل 165 F (74 C) باشد.

در صورت شیوع آنفولانزا پرندگان باید حتما از واکسن آنفولانزا استفاده شود؛ زیرا شیوع آن می تواند یک نوع جدید و احتمالا مرگبار از آنفلوآنزا ایجاد کند.

هیچ توصیه ای در مورد مسافرت به کشورهای آسیب دیده از آنفولانزای مرغی ارائه نشده است. با این حال بهتر است به مناطق پرخطر مسافرت نکنید. همچنین بهتر است ازتماس با پرندگان آلوده و مرغ های مبتلا اجتناب کنید. بهداشت را به طور کامل رعایت کرده و دست ها را به طور منظم بشویید.

مصرف تخم مرغ

البته علاوه بر موارد احتیاطی و پیشگیرانه معمول، واکسنی برای محافظت در برابر آنفلوانزای پرندگان ایجاد و تأیید شده است، اما واکسن در حال حاضر در دسترس عموم نیست. کارشناسان توصیه می کنند که این واکسن در صورت شروع و شیوع آنفولانزا پرندگان،  در بین مردم مورد استفاده قرار گیرد.

آیا تخم مرغ نخوریم؟

در صورت ابتلاء مرغ ها به آنفولانزای مرغی، تخم مرغ هم آلوده بوده و این بیماری را به راحتی به انسان منتقل کرده و خطر مرگ به همراه دارد. بهتر است به منظور اطمینان و اقدامات پیشگیرانه، تخم مرغ را کامل بپزید یعنی زرده و سفیده کاملا سفت شده و حالت عسلی نداشته باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. احمدکرد مقیم تهران می‌نویسد

    سلام من یه جفت کبوتر نوک قنار دارم دهنشون عفونت کرده هی دهنشونو باز میذارن چشماشونم عفونت کرده دارو میدم کمی خوب میشن باز دارو قطع میکنم بدتر میشن چیکار کنم توروخدا راهنمایی کنید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید