علل و روش های درمان کورک مقعدی

کورک نوعی جوش تقریبا بزرگ است که ممکن است به تدریج باعث آبسه و یا عفونت شود. روش های درمانی مختلفی برای درمان کورک وجود دارد که می توان از طریق آن از بروز عفونت پوستی جلوگیری کرد.

نبض ما– یکی از شایع ترین علل ایجاد جوش و کورک، استفاده از لباس های تنگ است که باعث اصطکاک و یا مالش روی پوست می شود. بهتر است تا زمان برطرف شدن کورک، لباس های گشاد بپوشید و پس از درمان کورک ، لباس زیر را تمیز و خشک کنید.

کورک در جاهای مختلفی ایجاد می شود و درمان کورک روش های مختلفی دارد که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم.

درمان کورک

درمان کورک مقعدی

در درمان کورک مقعدی، با توجه به نوع و شدت کورک، درمان لازم انجام می شود که این درمان ممکن است به صورت بستری و یا سرپایی انجام شود. در ابتدای درمان، پزشک روند درمان را برای بیمار تشریح می کند.

البته باید گفت که پزشک در ابتدای کار، کورک را بررسی می کند و این نکته مهم است که کورک در چه ناحیه ای از مقعد ایجاد شده است و چگونگی تشخیص کورک توسط بیمار بررسی می شود.

بررسی کورک های بخش انتهایی مقعد و یا ناحیه بیرونی صورت گرفته و بر طبق نوع و شدت آن درمان لازم انجام می شود. در مورد کورک های بزرگ ناحیه مقعدی علاوه بر دارو از درمان جراحی استفاده می شود.

خارش مقعد

درمان کورک تناسلی

در کورک تناسلی، شما می توانید به راحتی علائم را از بین برده و با استفاده از داروهای خانگی، روند بهبودی را طی کنید. قبل از اینکه کورک یا محیط اطراف آن را لمس کنید، حتما دست های خود را بشویید.

از یک صابون ضد باکتری و آب گرم استفاده کنید. توجه کنید که در صورت عدم پاکسازی دست ها، خطر ابتلا به باکتری های بیشتری در ناحیه کورک وجود دارد و حتی ممکن است عفونت را بدتر کند.

به همین ترتیب، پس از پایان درمان ، دوباره دست های خود را بشویید. با این کار، شما از گسترش باکتری ها به دیگر نواحی بدن، جلوگیری می کنید.

درمان خانگی کورک

برای درمان کورک ناحیه آلت تناسلی، شما می توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید.

شما می توانید از یک دستمال هم استفاده کنید به این ترتیب که دستمال را در آب گرم قرار داده و آب اضافی را فشار دهید. سپس، دستمال گرم را  به مدت 7 تا 10 دقیقه روی محل کورک قرار دهید.

این کار را سه تا چهار بار در روز انجام دهید تا کورک بیفتد.

گرما، باعث افزایش گردش خون بیشتر می شود، بنابراین سلول های سفید خون می توانند عفونت باقی مانده را درمان کنند.

درمان کورک با روغن سیاه

در درمان های خانگی مربوط به درمان کورک، شما می توانید از روغن سیاه استفاده کنید. برای این کار، یک قاشق چایخوری روغن سیاه را در محل کورک اعمال کرده و این کار را دوبار در روز انجام دهید.

درمان کورک با روغن سیاه

درمان کورک زیر پوستی

برای درمان کورک های زیر پوستی شما می توانید از یک پارچه پنبه ای گرم استفاده کرده و در ناحیه کورک بگذارید.

با این روش و پس از مدت زمان کوتاهی، چرک و عفونت کورک خارج می شود. برای تخلیه کامل کورک های زیر پوستی، این کار را در روز و چندین مرتبه انجام دهید تا چرک و آلودگی کاملا خالی شود.

آنتی بیوتیک برای درمان کورک

در درمان های دارویی کورک، معمولا برای جلوگیری از عفونت و یا خشک شدن کورک ها، از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود تا به این ترتیب، هر گونه عفونت باکتریایی از بین برود، به ویژه اگر عفونت  زیادی در پوست اطراف کورک وجود داشته باشد.

داروی کمبود تستوسترون

با این حال، آنتی بیوتیک ها در هر شرایطی مورد نیاز نیستند. در حقیقت، آنتی بیوتیک ها در درمان دیواره بیرونی کورک به کار برده شده و ممکن است کورک به طور کامل و ریشه ای از بین نرود. در مان با آنتی بیوتیک بستگی به نوع عفونتی دارد که در محل ایجاد شده است.

برخی از درمان های دارویی برای درمان کورک به کار برده می شود. نمونه هایی از داروهایی که در درمان کورک مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: داروهای موضعی کلیندامایسین، موپیروسین (باتروبن) و سفالکسین.

درمان خانگی کورک

درمان خانگی گزینه ای ساده و در دسترس برای از بین بردن و درمان کورک است. در حالت ایده آل، درمان را باید درست، هنگام ظاهر شدن کورک شروع کرد، زیرا درمان به موقع می تواند از بروز عوارض بعدی جلوگیری کند.

چسب کورک

یکی از  درمان های خانگی استفاده از چسب کورک است. چسب کورک از کورک های شما در برابر خراشیدن و مالش که می تواند منجر به زخم شدن و یا عفونت شود، محافظت می کنند. ( چه آن ها را نا خود آگاه خارش دهید و یا این که بر روی بالشتتان کشیده شوند.)

– این چسب ها می توانند یک محیط مرطوب برای بهبود سریع تر و بهتر آن ها ایجاد کنند

– آنها می توانند مواد فعال خود را به جوش و کورک برسانند و بانداژ نیز می تواند به طور موثری در آن ها نفوذ کند.

– آنها می توانند مایع را از جوش شما جذب کنند.

– همچنین از جوش و کورک در مقابل اشعه فرابنفش که موجب کاهش رنگدانه ها می شود، محافظت کنند.

– آنها معمولا ضد آب هستند، بنابراین لازم نیست هر بار که چهره خود را شستشو می کنید، دوباره آنها را بچسبانید.

 

چسب کورک

به طور کلی دو مدل چسب کورک وجود دارد. بانداژ هیدروکلوئیدی و چسب های درمانی.

بانداژ هیدروکلوئیدی باند های انعطاف پذیری هستند که از مواد جذب کننده آب استفاده شده اند که بر روی یک فیلم نازک چسبیده اند. باند به زخم باز می چسبد به طوری که قسمت جذب کننده آب به سمت پایین باشد.

فیلم پلاستیکی سخت بیرونی معمولا پلی اورتان است و همه چیز را در جای خود نگه می دارد و همچنین موجب جلوگیری از تبخیر و خشک شدن زخم از آب می شود، بنابراین زخم سریع تر بهبود می یابد و پوست جدیدی شکل می گیرد که انعطاف پذیر است و نه سخت همچنین زخم را در برابر مالش و خراش محافظت می کند.

مزایای چسب های درمانی (پچ ها)

باعث افزایش نفوذ مواد به دلیل انسداد می شود. پوست زیر خود را مرطوب نگه می دارد، که باعث افزایش نفوذپذیری پوست می شود. همچنین در سمت دیگر پچ، در صورتی که به ماده ای از چسب حساسیت داشته باشید و یا این که پوستتان تمیز نباشد، واکنش شما تقویت خواهد شد. همچنین این پچ ها مواد تشکیل دهنده فعال را در محل خود نگه می دارد تا به طور تصادفی از بین نرود و از مالش و خارش جوش ها نیز محافظت می نماید.

کمپرس آب گرم

بهترین درمان خانگی برای از بین بردن کورک، استفاده از آب گرم و یا کمپرس آب گرم است. این درمان را به مدت 20 تا 30 دقیقه در هر بار برای سه تا چهار بار در روز انجام دهید.

جلوگیری از گسترش باکتری ها

با کمپرس آب گرم، محل عفونت به تدریج بهبود پیدا می کند. در صورتی که پس از اصلاح صورت، کورک و جوش ایجاد شود، بهتر است برای جلوگیری از گسترش باکتری ها و تا زمان رفع کورک، این ناحیه اصلاح و تراشیده نشود.

کمپرس آب گرم

کورک را فشار ندهید

تا زمانی که کورک وجود دارد و حالتی سفت و خشک دارد، باز کردن ناحیه و تخلیه کورک اصلا توصیه نمی شود.اما زمانی که کورک نرم می شود ، می توان آن را به آرامی تخلیه کرد.

از مسکن استفاده کنید

پس از تخلیه، می توانید برای تسکین درد از مسکن استفاده کنید. در صورتی که کورک های بزرگ، روی پوست و مخصوصا بر روی سطح سر ایجاد شود، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و درمان پزشکی مورد نیاز است.

در این وضعیت، کورک توسط متخصص مراقبت های بهداشتی تخلیه می شود. اغلب این کورک های بزرگ چند لایه هستند و باید تخلیه شوند.

روشهای از بین بردن کورک

در درمان جای کورک می توان از لیزر هم استفاده کرد که در رفع جای آن موثر است.

از طریق درمان با لیزر جای کورک و همچنین تورم آن کمتر شده و به مرور زمان پوست شما شکل طبیعی خود را به دست می آورد. شما می توانید از انواع درمان های لیزر برای برطرف کردن جای کورک استفاده کنید.

لیزر موهای زائد

یکی دیگر از روش های از بین بردن جای کورک استفاده از روش لایه برداری است. از طریق لایه برداری، معمولا بخش بالایی پوست به حالت انجماد در آمده و با نوعی ابزار خاص، سطح بیرونی پوست ساییده شده و لایه برداری می شود.

زمانی که پوست جدید رشد می کند، جای کورک پر شده و تقریبا برطرف می شود.

تیم ترجمه نبض ما

4.2/5 - (4 امتیاز)
منبع labmuffin

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید