رفع تیرگی حاصل از آفتاب سوختگی با روشهای طبیعی

آفتاب سوختگی در اصطلاح شامل قرمزی، گاهی تورم و پوسته پوسته شدن  ناشی از تحریک پوست بر اثر نور شدید خورشید یا همان اشعه ماوراء بنفش  خورشید است. در این مطلب با روشهای طبیعی رفع تیرگی حاصل از آفتاب سوختگی آشنا می شوید.

نبض ما– میزان و شدت آفتاب سوختگی، به نوع پوست و مقدار قرار گرفتن فرد در معرض آفتاب بستگی دارد. آفتاب سوختگی می تواند از خفیف تا شدید، ایجاد شده و متفاوت باشد. در اینجا به برخی از نکات کلیدی در مورد رفع تیرگی حاصل از آفتاب سوختگی اشاره می کنیم.

آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی ممکن است خطر جدی سرطان پوست را به همراه داشته باشد. از آنجا که شدت اشعه ماوراء بنفش در حال عبور از جو، دچار تغییرات است، خطر بروز آفتاب سوختگی با توجه به این تغییرات، افزایش می یابد. میزان اشعه ماوراء بنفش به زاویه خورشید وابسته است. بزرگ ترین خطر آفتاب سوختگی معمولا هنگام ظهر و زمانی است که خورشید به طور مستقیم بالای سر شما است.

فصل تابستان چیست

در فصل تابستان معمولا میزان نور خورشید و گرما به حداکثر خود می رسد و ما باید در این فصل مراقبت بیشتری از پوست خود انجام دهیم. اما باید گفت زمانی که شما در گرما مجبور می شوید از منزل خارج شوید، معمولا قرار گرفتن در معرض تابش شدید نور خورشید،  امری  اجتناب ناپذیر است.

 خوشبختانه انواع کرم های ضد آفتاب و محصولات ضد سوزش، خارش و لایه برداری برای جلوگیری از خطرات آفتاب سوختگی در دسترس هستند. مواردی در مورد آفتاب سوختگی :

– آفتاب سوختگی ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید گاهی عوارضی به دنبال دارد

– در بعضی موارد، آفتاب سوختگی می تواند سبب ایجاد تاول در پوست شود

– آفتاب سوختگی را می توانید با درمان های خانگی  برطرف کنید

جلوگیری از آفتاب سوختگی بهتر از درمان پس از آن است

رفع تیرگی حاصل از آفتاب سوختگی دریا

گاهی اوقات زمانی که برای شنا و آفتاب گرفتن به ساحل می روید ممکن است دچار آفتاب سوختگی شدید شوید. در این زمان می توانید با کرم های لایه بردار و داروهای موضعی دیگر این مشکل را برطرف کنید. البته توصیه می شود که پیش از رفتن به ساحل، از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید تا پوست شما دچار آسیب های جدی نشود.

روغن زیتون برای رفع تیرگی حاصل از آفتاب سوختگی

روغن زیتون می تواند آفتاب سوختگی را درمان کند. پس از آفتاب سوختگی استفاده از روغن زیتون می تواند سرعت بهبودی را افزایش دهد. روغن زیتون شامل ترکیبات پلی فنول است که به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند.

روغن زیتون خانه تکانی

به این ترتیب، با جلوگیری و ترمیم آسیب های پوستی که به صورت تصادفی در معرض نور خورشید قرار  گرفته است، آفتاب سوختگی برطرف می شود. آسیب پوستی در برابر نور خورشید، مربوط به فعالیت مخرب رادیکال های آزاد در سلول های پوست، توسط نور خورشید است.

رفع تیرگی پوست ناشی از آفتاب سوختگی

برای رفع تیرگی حاصل از آفتاب سوختگی شما می توانید از راهکارهای طبیعی و خانگی استفاده کنید.

 برخی از این راهکارها عبارتند از:

استفاده از سیب‌زمینی

سیب زمینی به طور کلی روشن کننده پوست بوده و نوعی ضد آفتاب طبیعی هم به شمار می رود. شما می توانید یک عدد سیب‌زمینی خام  را رنده کرده و روی پوست خود اعمال کنید.سیب زمینی به رفع تیرگی حاصل از آفتاب سوختگی کمک می کند.

عکس سیب زمینی رنده شده

استفاده از مخلوط ماست و آب پرتقال

ماست یک ماده خنک کننده و مرطوب کننده  است که سبب روشن شدن پوست می شود. در کنار آن، آب پرتقال هم سرشار از کلاژن است که برای برطرف کردن چین و چروک و پوستی سالم بسیار موثر است.

کلاژن باعث برطرف کردن لکه های پوستی و رفع تیرگی حاصل از آفتاب سوختگی می شود. شما می توانید با ترکیب ماست و آب پرتقال،  ماسک مناسبی تهیه کرده و بر روی پوست خود اعمال کنید.

استفاده از چای سبز

با مصرف چای سبز می توانید پوستی روشن و سالم داشته باشید زیرا چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان های قوی بوده و سبب کاهش التهابات پوستی و ترمیم پوست می شود.

چای سبز

روغن کنجد برای درمان آفتاب سوختگی

متخصصان عقیده دارند که  استفاده از روغن کنجد می تواند مانع از آسیب نور خورشید به پوست شود و علاوه بر آن پس از آفتاب سوختگی هم سبب ترمیم پوست می شود.

روغن کنجد آفتاب سوختگی را از بین برده و درمان می کند. استفاده مکرر از روغن کنجد همچنین برای جلوگیری از خطر  سرطان پوست بسیار موثر است. روغن کنجد همچنین می تواند یک مانع طبیعی برای محافظت پوست از دود و آلاینده های موجود  در هوا باشد.

روغن کنجد

برخی از خواص روغن کنجد برای کودکان و بزرگسالان عبارتند از:

  • مناسب برای پوست کودک و جلوگیری از خشکی پوست
  • درمان ترک پا
  • رفع پوسته پوسته شدن پوست و خواص ضد التهابی، ضد باکتری و ضد قارچی

پماد بتامتازون برای آفتاب سوختگی

کورتیکواستروئیدهای موضعی، مانند هیدروکورتیزون و بتامتازون، برای رفع بیماری های التهابی پوست مانند اگزما و آفتاب سوختگی بسیار موثرند. شما می توانید پماد بتامتازون را بر طبق میزان مصرف آن برای درمان آفتاب سوختگی استفاده کنید.

پماد زینک اکساید برای آفتاب سوختگی

روی یک ماده معدنی است که برای حفظ سلامت بدن بسیار ضروری است. این ماده معدنی در مبارزه با ویروس و عفونت باکتریایی در سیستم ایمنی، بسیار مفید است. همچنین روی در بهبود سریع انواع زخم  موثر بوده و  مصرف مکمل روی یا استفاده از  کرم حاوی  زینک اکساید، باعث بهبود سوختگی ناشی از نور خورشید می شود.

عکس پماد چیست

برخی از محصولات پوستی که عامل محافظ  در برابر اشعه  ماوراء بنفش نور خورشید هستند معمولا  حاوی زینک اکساید هستند که به عنوان ضد آفتاب شناخته می شوند. از آنجا که کرم زینک اکساید ملایم تر از کرم های ضد آفتاب است، به محافظت از مناطق کوچک و حساس بدن، از جمله لب ها و بینی کمک می کند.

علاوه بر این،  برخی از محصولات آرایشی هم برای محافظت از نور خورشید،  حاوی روی  هستند. شما می توانید حدود 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از پماد های زینک استفاده کنید. زینک اکساید،  هم به شکل پماد و هم در در کرم های آرایشی موجود است.

در مورد استفاده از کرم های ضد آفتاب و یا پماد های زینک اکساید باید آن را به درستی روی پوست قرار داده و از شکل استفاده از آن اطلاع داشته باشید. در غیر این صورت ممکن  است بر اثر تعرق زیاد و یا شنا کردن از بین رفته و اثر دهی مناسبی نداشته باشند.

4.3/5 - (12 امتیاز)
منبع medicalnewstoday

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 نظر
  1. یلدا می‌نویسد

    سلام من ساق پام ب دلیل پوشیدن شلوار قد نود تیره شده چکار کنم ک سفید بشه ؟

    1. نیاز می‌نویسد

      دیگ نپوش

      1. شهاب می‌نویسد

        خیلی باحال بود

      2. ناشناس می‌نویسد

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    2. ناشناس می‌نویسد

      دختر خوب مجبور به پوشیدنت نکردند

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام من برای رفع موید زاید چیکار کنم

    3. ناشناس می‌نویسد

      از روغن کنجد یا پماد زینک اکستید استفاده کنید

      1. ناشناس می‌نویسد

        برای چیزی استفاده کنم

  2. فاطمه می‌نویسد

    سلام من دستام کلا سوختن تیره شدن چی کنم ی ماهه همینشکلیه

    1. یلدا می‌نویسد

      لباس مناسب بپوش خب

  3. سامان می‌نویسد

    من بعد از اینکه از مسافرت کنار ساحل برگشتم ” پوست سرم دچار آفتاب سوختگی شد و بعد یک هفته پوست های سوخته شده ریخت اما جای لک های کوچک روی سرم باقی مانده . باید چکار کنم؟

  4. علی می‌نویسد

    سلام صورته منوافتاب بعدجوری سوزنده چیکار کنم تیرگی پوستم بره ممنون میشم کمکم کنید

  5. نگین می‌نویسد

    سلام من رفتم سیزده بدر پوست دستم بر اثر افتاب سوختگی سوخته سیاه شده الان من چیکار کنم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید