آمادگی قبل و مراقبت بعد از آبدومینوپلاستی

روش جراحی ابدومینوپلاستی که به طور معمول به عنوان «جراحی باز شکم» شناخته میشود، روشی برای کاهش پوست اضافه و چربی بیش از حد در ناحیه شکم و همچنین، تقویت عضلات دیواره شکم است.

نبض ما– ناحیه شکم یکی از بخش های جالب توجه برای جراحان پلاستیک است، زیرا ناحیه ای بزرگ است که دست جراح را برای انجام انواع عمل جراحی باز نگه می دارد.

ناحیه شکم از بخش زیرین سینه و و ابتدای لگن را در بر می گیرد. برخی از روش های جراحی برای زیباسازی و یا با اهداف کاهش وزن و چربی، در ناحیه شکم انجام می شود.

این روش موجب زیبایی شکم می شود. با افزایش تقاضا برای جراحی شکم پس از بارداری،  روش آبدومینوپلاستی به عنوان روش موثری برای کمک به این افراد به کار می رود. این روش برای افرادی که پس از کاهش وزن شدید، دچار بافت ناهموار در ناحیه   شکم شده اند، بسیار تاثیر گذار است.

چربی، در قسمت بالاتنه  به مناطق مجزا تقسیم شده است. این چربی ها، معمولا به لایه های سطحی و عمیق تقسیم شده اند. در ناحیه شکم، ناحیه ای وجود دارد که از ساختار کلی پوست شکم حمایت می کند.

جراحی باز شکم

برداشتن چربی شکم به روش آبدومینوپلاستی برای چه افرادی کاربرد دارد؟

تصمیم گیری در مورد استفاده از روش آبدومینوپلاستی به عوامل زیر بستگی دارد:

1-مردان و زنانی که به دنبال زیباسازی ناحیه شکم هستند.

2-زنانی که پس از چندین مرتبه بارداری، دچار ظاهری ناخوشایند در ناحیه شکم هستند.

3-بیمارانی که دچار نوعی افتادگی پوستی پس از کاهش وزن زیاد هستند.

پس از اینکه پزشک متخصص شرایط فرد را برای انجام روش ابدومینوپلاستی بررسی کرد، بررسی سوابق پزشکی بیمار هم مورد نیاز است. همچنین، پزشک در مورد دوران نقاهت پس از عمل ابدومینوپلاستی به فرد توضیحاتی داده و در مورد روش تغذیه صحیح و مناسب، اطلاعاتی عنوان می شود.

انتخاب روش مناسب

 – در  بیمارانی که دچار شل شدگی و سستی پوست بیش از اندازه هستند،  نیاز به جداسازی بیشتری در این روش دارند.

– بیماران مبتلا به کمبود چربی، کاندیدای خوبی برای استفاده از روش لیپوساکشن هستند.

– بیماران مبتلا به کمبود چربی زیر جلدی و  ضعف دیواره شکمی، کاندید های خوبی برای روش”مینی آبدومینوپلاستی” هستند.

– بیماران مبتلا به ضعف بیش از حد دیواره پوست، چربی و ضخامت دیواره شکم، نامزدهای مطلوبی برای برداشتن چربی شکم به روش ابدومینوپلاستی کامل هستند.

لیپوساکشن بغل ران

برای این روش هیچ تجهیزات خاصی نیاز نیست. در روش آبدومینوپلاستی، جراح به راحتی به حذف چربی می پردازد.

در صورتی که همراه با این روش، روش لیپوساکشن هم نیاز باشد، باید تجهیزات مربوط به لیپوساکشن هم  در دسترس باشند تا مکش چربی به راحتی صورت گیرد. علاوه بر جراح، دستیار جراح هم  باید در  بستن لایه های مختلف شکمی، به جراح کمک کند.

جراحی باز شکم و برداشتن چربی شکم با روش پانیکولکتومی هم انجام می شود. برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید

آمادگی قبل از جراحی آبدومینوپلاستی

قبل از جراحی آبدومینوپلاستی، کلیه شرایط جسمی و سلامت بیمار باید بررسی شود. در صورت لزوم، برای شناسایی بیماری های زمینه ای، باید اقداماتی صورت گیرد تا مشکل و تداخلی برای جراحی ایجاد نکند. همچنین، پیش از جراحی، به منظور کاهش بروز عفونت و آلودگی سطح پوست، برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می شود.

روش جراحی ابدومینوپلاستی

پس از انجام کلیه اقدامات لازم برای جراحی، بیمار آماده سازی شده و در ابتدای کار، پس از بیهوشی عمومی و انجام علامت گذاری برش ها روی شکم، برش بزرگی روی شکم ایجاد می شود. البته شکل برش با توجه به شرایط هر فرد، متفاوت است. برش دوم هم به منظور جداسازی ناف از دیگر بافت ها انجام می شود.

متخصص بیهوشی

پس از انجام برش ها، تمام چربی و پوست تا بخش انتهایی دنده ها جدا شده و با بخیه سفت می شود. به این ترتیب، پوست و چربی در جای خود قرار گرفته و باعث کاهش میزان چربی و افتادگی پوست ناحیه شکم می شود.پس از انجام این مراحل، کلیه لایه های شکم بسته شده و جراحی به پایان می رسد.

برای جلوگیری از هر گونه اختلالی در ناحیه شکم در طی جراحی، این روش باید به دقت انجام شده و از توده چربی دور اطراف بند ناف مراقبت ویژه ای صورت گیرد.

ملاحظات خاص

همراه با روش آبدومینوپلاستی، می توان با استفاده از لیپوساکشن، چربی بیش از حد را در نواحی جانبی شکم، پهلوها  و بالای ران را از بین برد تا  خطوط آبدومینوپلاستی را صاف کند. اساسا روش آبدومینوپلاستی روشی بدون عضله سازی است و در  بیمارانی که دچار کاهش شدید وزن هستند، بسیار مفید است.

روش”مینی ابدومینوپلاستی” هم برای بیمارانی کاربرد دارد که اضافه وزن نداشته و تنها دچار کمردرد، درد در ناحیه دیافراگم شکمی و کمترین میزان پوست و چربی هستند.

رابطه جنسی پس از جراحی فتق

مراقبت های پس از عمل آبدومینوپلاستی

بعد از عمل، بیمار باید به مدت 2 هفته  استراحت کند و تمام موارد مراقبتی را رعایت کند. استراحت مطلق در طی این مدت  کمک می کند تا  از هر نوع آسیبی بر روی برش شکم پیشگیری شده  و از تشکیل اسکار، در این ناحیه جلوگیری شود.

همچنین می توان از نوعی کمربند مخصوص هم برای کمک به بهبودی استفاده کرد. گاهی اوقات پس از عمل جراحی، پزشک به منظور جلوگیری از عفونت برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می کند.

عوارض جانبی آبدومینوپلاستی

یکی از عوارض جانبی احتمالی روش ابدومینوپلاستی، هماتوم  شایع بعد از عمل است. این مشکل ممکن است بر اثر فقدان خون یا  بروز عفونت باشد که می تواند فلپ را از بین برده و خطرناک باشد. قرار دادن سیستم های مکنده بسته می تواند به کاهش میزان انباشت این مایعات کمک کند.

 یکی دیگر از عوارض این روش، ایجاد زخم های  سطحی در ناحیه شکم است. در این زمان،  انسداد زخم می تواند منجر به ایجاد انسداد شدید و بروز مشکلات دیگر شود.

اهمیت بالینی

در صورتی که عمل آبدومینوپلاستی با موفقیت انجام شود، فرد باید موارد مراقبتی را رعایت کرده و برای جلوگیری از جابجایی چربی در ناحیه شکم، سبک زندگی ایده آلی را در پیش گیرد. این بدان معناست که شرکت در تمرینات ورزشی منظم، پیگیری رژیم غذایی سالم و ترک سیگار باید مد نظر قرار گیرد.

تیم ترجمه نبض ما

4.2/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید