پلاتیسما پلاستی، سریعترین راه رفع غبغب

بسیاری از افراد ظاهر گردن و زیبایی آن را معمولا در سنین بالا از دست می دهند. یکی از راه های زیباسازی و برطرف نمودن چین و چروک گردن پلاتیسما پلاستی است. هم چنین یکی از کاربردهای دیگر این روش رفع غبغب است.

اگر چشم ها اولین مکان برای نمایش سن هستند، گردن مسلما دومین است. با افزایش سن خطوط عمودی و چین های عمودی ممکن است روی پوست گردن ظاهر شوند. در برخی افراد ممکن است اندکی چربی بیشتر در فک ها به وجود آید. چیزی شبیه به آن چه در زیر گردن بوقلمون می توان دید. این موارد را می توان با استفاده از عمل جراحی پلاستیک به نام پلاتیسما پلاستی برطرف نمود. به بیان ساده تر می توان از آن به لیف گردن یاد کرد.

پلاتیسما پلاستی چیست

پلاتیسما پلاستی یا لیفت گردن به دلیل عضله پلاتیسما که در امتداد جلویی گردن قرار دارد به این نام نهاده شده است. در این عمل جراحی پوست و عضلات زیرین آن سفت می شوند تا به واسطه آن گردن لیفت شود. این روش همچنین ظاهر خط فک را بهبود می نمایید و آن را تغییر می دهد.

پلاتیسما پلاستی اغلب همراه با لیفت صورت انجام می شود و همچنین می تواند به صورت مستقل انجام شود.

جراحی زیبایی گردن

چه کسی دواطلب مناسبی برای این عمل جراحی است

بهترین داوطلب برای لیفت گردن یا پلاتیسما پلاستی افراد غیر سیگاری که از سلامتی عمومی خوب برخوردارند و از چشم انداز مثبت و انتظارات واقع بینانه ای در مورد نتایج برخوردار هستند. افتادگی گردن ممکن است ناشی از سن باشد اما ممکن است نتیجه کاهش قابل توجه وزن یا دلایل ارثی باشد.

این عمل می تواند برای افرادی که افتادگی و یا چروکیدگی گردن دارند و نقصی در حد فاصل گردن و چانه یا فک دارند مفید باشد.

ملاحظات پیش از عمل پلاتیسما پلاستی

جراح شما به احتمال زیاد شما را توصیه به انجام برخی آزمایش ها می کند تا از وضعیت سلامتی تان قبل از عمل جراحی اطمینان حاصل کند. ممکن است از شما بخواهد یک یا دو هفته قبل از عمل مصرف برخی داروهای خاص را قطع و برخی را شروع به مصرف نمایید.

شما بایستی از مصرف آسپرین، بسیاری از داروهای ضدالتهابی و مکمل های گیاهی از دو هفته قبل از عمل خودداری کنید.تمامی این موارد می توانند خونریزی را افزایش دهند. با پزشک خود درباره تمامی داروهایی که مصرف می کنید صحبت کنید.

لیفت گردن

توصیه های قبل از عمل پلاتیسما پلاستی

اکثر جراحی های لیفت گردن به صورت سرپایی انجام می شود. پس از عمل جراحی از پوششی فشار آورنده اطراف گردن و زیر چانه تان استفاده خواهد کرد.

در گردن خود احساس فشار می کنید و هنگامی که اثر داروی بی حسی از بین برود درد احساس خواهید کرد. ممکن است طی سه روز بعد از عمل تورم و کبودی هایی دیده شود.

این پوشش می تواند چندین روز پس از عمل برداشته شود اما بخیه های شما برای مدت 7 الی 10 روز در جای خود باقی خواهند ماند.

زمان بهبود و از کار افتادگی پلاتیسما پلاستی

اکثر بیماران می توانند پس از 5 الی 10 روز به کارهایی که فشار زیادی به آن ها وارد نکند باز گردند. اگر چه طی چند هفته اول بعد از جراحی بهتر است از خم شدن، بلند کردن اجسام سنگین و حتی چرخش سرتان به طرف دیگر خودداری کنید. شما مجبور خواهید بود تا به مدت یک الی دو هفته با سر بالا بخوابید.

این موارد می توانند با توجه به سلامت شخصی بیمار، روش مورد استفاده و دیگر عوامل برای افراد متفاوت باشد. همواره به توصیه های پزشک خویش گوش فرا دهید.

عکس گردن درد

خطرات و عوارض پلاتیسما پلاستی

خطرات و عوارض ممکن نظیر خونریزی شدید و هماتوم، از دست دادن پوست (مرگ بافتی)، لخته خون و تورم دائمی  باشد. همچنین احتمال بی نظمی پوست (خطوط و..) ، تغییر رنگ و تورم، شل شدن مجدد پوست و زخم های نامناسب وجود دارد.

ممکن است احساس بی حسی یا تغییرات دیگری در حس یا خارش شدید داشته باشید. در تمامی روش های جراحی خطرات مرتبط با بیهوشی وجود دارد.

به علاوه؛ تاثیرات عمل جراحی پلاستیک ممکن است دقیق مطابق آن چه شما می خواهید نباشد و حصول نتایج زیبایی شناختی ناخوشایند یک واقعیت است. در برخی موارد ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی اضافی باشد.

پس از عمل جراحی اگر هر یک از مواردی نظیر درد در قفسه سینه، تنگی نفس، ضربان قلب غیر معمول یا خون ریزی شدید را داشتید سریعا به پزشک خود تماس بگیرید.

جراحی گردن

درمان های مکمل پلاتیسما پلاستی

لیفت گردن یا پلاتیسما پلاستی اغلب به همراه دیگر روش های جراحی انجام می شود تا نتایج مورد نظر بیمار ارتقا یابد. این روش های  می توانند به شرح زیر باشند:

  • لیف صورت به منظور تصحیح افتادگی وسط یا پایین صورت
  • لیفت خط ابرو یا ابرو برای تصحیح حالت خسته به نظر رسیدن چشمان
  • ایمپلنت فک یا چانه یا لیپوساکشن چانه برای بهبود ظاهر خط فک
  • روش لایه برداری پوست (یعنی؛ لایه برداری با لیزر یا مواد شیمیایی) به منظور بهبود نمای کلی و احساس پوست

نتایج ممکن است با انجام بوتاکس یا روش های غیر جراحی سفت کردن پوست با استفاده از لیزر یا تکنولوژی فرکانس رادیویی بهبود یابند.

لیف فک به چه صورت انجام می شود؟

– بیهوشی انجام می شود. عمل جراحی لیفت فک می تواند با تزریق درون وریدی یا بیهوشی عمومی انجام شود. برای لیفت های بسیار کم جراح تان ممکن است تشخیص دهد که بی حسی ناحیه ای یا ترکیبی از آرام بخشی خوراکی و بیهوشی موضعی ممکن است مفید باشد.

– برش انجام می شود. برش مرسوم لیف گردن از جلوی قسمت آویزان گوش و حلقه زیر و پشت گوش شروع و تا پوست پشت گردن ادامه دارد.

– اگر عضله پلاتیسما سفت باشد ممکن است برش اضافی زیر چانه انجام شود. اگر چه اکثر روش های تخصصی ممکن است تنها شامل یک برش داخل خط مو در پشت گردن ( که به عنوان لیف خلفی گردن مشهور است) یا پشت گوش (برای برخی تکنیک های تعلیقی (suspension)) باشد که به تکنیک مورد استفاده و درجه لیفت مورد نظر بستگی دارد.

جراحی فک

– عضله پلاتیسما سفت می شوند. در صورت های سالخورده و پیر، عضله پلاتیسما اغلب جدا است. این امر منجر به از دادن حمایت پوست همچنین تمایل به داشتن ظاهری نواری رو به جلو در گردن می شود. با استفاده از بخیه این عضلات با روشی که شبیه به دوختن سینه بند زنانه (corset) در مرکز به یکدیگر دوخته می شوند. هم چنین می توان بخش کوچکی از این عضله را برداشت یا از لیزرهای سفت کننده در زیر لایه های عمیق تر پوست استفاده کرد.

– پوست اضافی برداشته می شود. پوست اضافی با دقت بریده می شود.

– بافت و پوست تغییر مکان داده شده و محافظت می شوند. در تکنیک تعلیق جراح از مقداری نخ جراحی، مش یا دیگر مواد در لایه های پایین تر پوست و عضلات استفاده می کند. این امر باعث می شود که نوعی «بانوج» (تخته خوابی که از تور و کرباس ساخته شده) برای تعلیق و نگهداری بافت ها در جایگاه جدید و بالاترشان باشد.

– برش ها بسته شده پانسمان می شوند. جراح با استفاده از روش بخیه های چند لایه محل برش را می بندد. در صورت لزوم قبل از پانسمان جای زخم لوله هایی (سوند) قرار داده خواهد شد.

4.7/5 - (7 امتیاز)
منبع verywellhealth

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید