۱۰خاصیت عجیب چای ماچا

چای ماچا نوعی چای سبز است که به شکل پودر درآمده و از برگ گیاه کاملیا سینسیس به دست می آید. چای ماچا، در مراسم چای سنتی ژاپن، استفاده زیادی دارد. در این مطلب با فواید چای ماچا آشنا می شوید.

نبض ما– برخلاف چای سبز که با برگ های کامل یا برگ های خرد شده، تهیه می شود، چای ماچا از برگ های پودر شده گیاه کاملیا تهیه شد و پس از شستشو نباید تحت فشار قرار گیرد. از چای ماچا، در تهیه چای سیاه، چای یونولون، چای سفید و سایر انواع چای سبز استفاده می شود.

گیاه چای ماچا، چندین هفته قبل از برداشت در سایه رشد می کند. پس از برداشت گیاهان، برگ ها، ساقه ها و رگه ها برداشته می شود و قسمت های باقی مانده بخار داده شده و خشک می شوند و سپس به صورت پودری شکل در می آید.

چای ماچا

چرا مصرف چای ماچا مورد علاقه افراد است؟

بعضی از طرفداران چای ماچا، عقیده دارند که چای ماچا دارای خواص بسیاری است زیرا دارای قدرت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به انواع دیگر چای است.

علاوه بر این، چای ماچا میتواند سطح کلسترول و فشار خون را تنظیم کرده و عملکرد خلقی و شناختی را افزایش دهد. چای ماچا انرژی را افزایش داده، باعث کاهش وزن شده و سطح قند خون را کنترل می کند.

آیا چای ماچا واقعا مفید است؟

مطالعات نشان می دهد که چای سبز ماچا به طور کلی دارای مزایای سلامتی است اما تحقیقات در مورد مزایای منحصر به فرد چای ماچا بسیار محدود است.

یکی دیگر از مطالعات مقدماتی به بررسی تأثیر مصرف چای سبز بر اختلال شناختی در افراد مسن سالم، پرداخت. پس از مصرف روزانه پودر چای ماچا، به مدت سه ماه، امتیاز شرکت کنندگان در ارزیابی عملکرد شناختی به طور قابل توجهی بهبود یافت. البته محققان عنوان کرده اند که، مطالعات کنترل شده ای در مقیاس وسیع در مورد چای ماچا مورد نیاز است.

چای ماچا، حاوی مقادیر بالایی از پروپیل گلوتاکین، یعنی نوعی آنتی اکسیدان قوی است. گرچه تحقیقات مربوط به مزایای سلامتی چای ماچا محدود است،  اما برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم چای سبز ماچا، به طور کلی می تواند  شما را در برابر برخی از شرایط بیماری زا،  محافظت کند.

طرز تهیه چای ماچا

به عنوان مثال، می توان گفت که مصرف چای سبز ماچا می تواند از اختلالات شناختی مرتبط با سن جلوگیری کرده، کلسترول بد را کاهش دهد و خطر ابتلا به پوکی استخوان و بیماری هایی مانند سرطان پروستات را کاهش دهد.

خواص چای ماچا

چای ماچا دارای خواص سلامتی بسیاری برای بدن است که برخی از این خواص عبارتند از:

آرامش بخش

از حدود هزار سال پیش، چای سبز ماچا،  توسط چینی ها و راهبان ژاپنی به عنوان ماده ای برای تقویت قوای روحی و مدیتیشن مورد استفاده قرار می گرفت. چای ماچا، خاصیت آرامبخش دارد.

افزایش قدرت حافظه و تمرکز

یکی دیگر از خواص چای ماچا، تولید  ماده دوپامین و سروتونین است. این دو ماده شیمیایی به منظور تقویت خلق و خو، بهبود حافظه و تمرکز، بسیار موثر هستند.

وجود آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی جادویی و آنزیم هایی هستند که مسئول مبارزه با اثرات منفی اشعه ماوراء بنفش و رادیکال های آزاد هستند.

همچنین، آنتی اکسیدان ها، پوست را جوان تر  کرده و از بروز انواع بیماری ها، جلوگیری می کند. چای ماچا حاوی آنتی اکسیدان های قوی و موثر برای سلامت انسان است.

جوانسازی پوست

دارای ترکیبات کاتچین

همه آنتی اکسیدان ها ازیک نوع و با هم  برابر نیستند. چای سبز دارای مجموعه ای خاص از ترکیبات آلی شناخته شده ای  به عنوان کاتچین است. از میان آنتی اکسیدان ها، کاتچین ها، قوی ترین و مفیدترین نوع آن، محسوب می شوند.

افزایش سطح انرژی و استقامت

سامورایی ها پیش از رفتن به نبرد به دلیل خواص انرژی بخش چای ماچا، از آن می نوشیدند. اما چای سبز ماچا به طور طبیعی حاوی کافئین است و باعث افزایش انرژی و سطح مقاومت بدن می شود که به دلیل ترکیب منحصر به فرد آن از مواد مغذی است.

بهبود سطح کلسترول

محققان همچنان مطمئن نیستند که چای سبز ماچا، تا چه اندازه  بر کلسترول، تاثیر مثبت دارد،  با این حال مطالعات مختلف روی افراد نشان می دهد، افرادی که چای سبز ماچا  را به طور منظم مصرف می کنند، دارای سطح کلسترول LDL( کلسترول بد)  پایین هستند  و در عین حال سطح بالای HDL ( کلسترول خوب)، در آن ها مشاهده شده است.

تقویت سیستم ایمنی

کاتچین موجود در چای ماچا، دارای خواص آنتی بیوتیک است که باعث حفظ سلامت کلی بدن می شود. علاوه بر این، تنها، نوشیدن یک فنجان چای سبز ماچا، حاوی مقدار قابل توجهی از پتاسیم، ویتامین های A و C، آهن، پروتئین و کلسیم است که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود.

خاصیت کالری سوزی

نوشیدن چای سبز ماچا،  سبب افزایش متابولیسم بدن و حدودا چهار برابر سریع تر از اثر چای های دیگر، سبب کاهش چربی بدن می شود.

رژیم لاغری

طعم شگفت انگیز

چای ماچا علاوه بر خواص سلامتی و مزایای بسیار، دارای طعم و مزه بسیار مطبوعی است. شما می توانید پس از تهیه چای ماچا، از نوشیدن آن لذت ببرید.

به طور کلی خواص چای ماچا به صورت زیر خلاصه می شود:

  • حاوی آنتی اکسیدان های قوی
  • افزایش سوخت و ساز بدن و سوختن کالری
  • آرامش ذهن و  شل سازی عضلات
  • غنی از فیبر، کلروفیل و ویتامین
  •  حاوی ویتامین C، سلنیوم، کروم، روی و منیزیم
  • جلوگیری از بیماری
  • کاهش کلسترول و قند خون

طرز تهیه چای ماچا

برای تهیه چای ماچا،  یک قاشق چای خوری پودر ماچا  را در فنجان بریزید. البته در ابتدا می توانید آن را  الک کنید تا گرد و خاک آن گرفته شود. سپس، (125 میلی لیتر) آب گرم به فنجان اضافه کنید.

آب گرم نباید جوش آمده باشد. سپس، آب و چای ماچا را با هم مخلوط کنید تا یک لایه یک دست از ماچا ایجاد شود. سپس می توانید آن را مصرف کنید.

اثرات جانبی چای ماچا

اگر چه مصرف چای ماچا به عنوان یک نوشیدنی، عوارض به همراه ندارد اما با توجه به محتوای کافئین چای سبز ماچا، در صورت مصرف زیاد آن، ممکن است با  برخی عوارض جانبی خاص مانند سردرد، بی خوابی، تحریک پذیری، اسهال، و سوزش سر دل همراه باشد.

همچنین مصرف چای سبز ماچا در برخی افراد ممکن است ناراحتی معده و یبوست ایجاد کند. بنابراین در صورت بروز عوارض پس از مصرف چای ماچا به پزشک مراجعه کنید.

مترجم: مهناز ضحاکی

4.8/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. محمد علی می‌نویسد

    از نظرشما روی خیلی متشکرم روزشوراهاراتبریک می گویم.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید