روش های تشخیص تاکی کاردی و انواع آن

تشخیص تاکی کاردی به سادگی با پرسیدن سوالاتی در مورد نشانه های آن، معاینه پزشکی و انجام آزمایش صورت می گیرد.

نبض ما- در افرادی که امکان قلب درد یا آسیب رسیدن به بافت قلب وجود دارد، خطر رخ دادن تاکی کاردی زیاد است. در این مطلب با انواع تاکی کاردی و نحوه تشخیص تاکی کاردی  آشنا می شوید.

عوامل زیر در تاکی کاردی پر خطر نقش دارند:

سن: افراد بالای 60 سال در مقایسه با جوان تر ها

عوامل ژنتیکی: افرادی که در خانواده نزدیک شان بیمار مبتلا به تاکی کاردی یا هرگونه بیماری مربوط به ضربان قلب دارند.

دیگر موارد خطرناک احتمالی:

انواع تاکی کاردی

انواع تاکی کاردی شامل موارد زیر است:

فیبریلاسیون دهلیزی

گاهی به جای گره سینوسی، حرکت الکتریکی از دهلیز چپ شروع می شود. این امر موجب می شود حفره های قلبی به شدت منقبض شده و سرعت نامنظمی داشته باشند. به این عارضه فیبریلاسیون دهلیزی می گویند.

فیبریلاسیون دهلیزی از یک ساعت تا چند روز ممکن است طول بکشد وگاهی بدون درمان از بین نمی رود. اکثر بیماران این گروه بیماری قلبی دیگری مرتبط با این عارضه دارند.

بیماری قلبی

فلوتر دهلیزی

در این مورد دهلیز سریع اما منظم می تپد و عامل آن اختلال جریان در دهلیز راست است. طی ضربان شدید قلب، انقباضات دهلیز ضعیف شده و این عارضه رخ می دهد.

فلوتر دهلیزی از چند ساعت تا چند روز می تواند ادامه داشته باشد و گاهی باید حتما درمان شود. ممکن است در بعضی جراحی ها این عارضه اتفاق بیفتد، با این حال بیماری های قلبی دیگر در ایجاد این مشکل نقش بسزایی دارند. بیماران فلوتر دهلیزی معمولا دچار فیبریلاسیون دهلیزی هم می شوند.

تاکی کاردی فوق بطنی (SVT)

هر گونه ضربان شدید قلب که از بافت بالای بطن شروع شود را تاکی کاردی فوق بطنی می نامند. شدت نامنظم جریان قلب از همان زمان تولد در فرد بیمار وجود داشته و سیگنال های متعدد و گاها مشابهی دارد. هر بار که این مشکل برای فرد ایجاد شود، می تواند از چند ثانیه تا چند ساعت به طول انجامد.

تاکی کاردی بطنی

سیگنال های الکتریکی غیر طبیعی در بطن ها منجر به ضربان سریع قلب می شوند. سرعت ضربان از پر شدن بطن ها و انقباض های مناسب پیشگیری کرده و در نتیجه خون کمی به بدن می رسد. این نوع تاکی کاردی اغلب پر خطر است و نیاز به درمان اورژانسی دارد.

فیبریلاسیون بطنی

به دلیل ارتعاشات پایین بطن ها، خون کمی به بدن می رسد. اگر سرعت ضربان قلب زود احیا نشود، جریان خون متوقف شده و مرگ اتفاق می افتد. افراد دارای بیماری های قلبی یا کسانی که دچار صاعقه زدگی و تروما می شوند، ممکن است به این وضعیت مبتلا شوند.

اگر می خواهید با علل و نشانه های تاکی کاردی و خطرات آن آشنا شوید، این مطلب را بخوانید

بعضی از آزمایش ها برای تشخیص تاکی کاردی

الکتروکاردیوگرام (ECG)

به منظور اندازه گیری تحریکات الکتریکی قلب الکترود هایی روی پوست قرار می دهند. این آزمایش سابقه بیماری های قلبی دیگر فرد را هم نشان می دهد.

اکوکاردیوگرام

نوعی آزمایش فراصوتی است که با فرستادن صدا ها در ساختار بدن و ضبط انعکاس آن ها به صورت عکسی متحرک از قلب صورت می گیرد. در این فرآیند، مشکلات مادرزادی یا ساختاری موثر در تاکی کاردی مشخص می شوند.

اکومری

آزمایش خون

انجام این آزمایش ها به تشخیص بیماری تیروئید یا فاکتور های عامل تاکی کاردی کمک می کند.

مانیتور هولتر

برای تشخیص تاکی کاردی از هولتر هم استفاده می شود. هولتر دستگاه قابل حملی است که به بدن بیمار نصب شده و ضربان قلب او را ضبط می کند. این دستگاه زیر لباس پوشیده شده و اطلاعات جریان الکتریکی قلب را در طول فعالیت های مختلف بیمار در یکی دو روز ثبت می کند.

رکور در حادثه

عملکرد این دستگاه شبیه عملکرد مانیتور هولتر بوده، با این تفاوت که تمام ضربان قلب را ضبط نمی کند. این دستگاه دو مدل دارد:

– نوع اول یک گوشی دارد که از آن برای فرستادن سیگنال ها حین نشان دادن علایم در فرد استفاده می شود.

– نوع دوم را فرد تمام وقت با خود همراه دارد. گاهی این زمان به یک ماه می رسد.

از این رکوردر برای تشخیص اختلالات ضربان ناگهانی استفاده می شود.

آزمایش الکتروفیزیولوژیکال (EP)

این آزمایش نیاز به جراحی ندارد، تقریبا بدون درد و تهاجمی بوده و نوع آریتمی همراه با منشا آن و پاسخ  احتمالی به درمان را نشان می دهد.

تست ای پی در آزمایشگاه و توسط یک الکترو فیزیولوژیست انجام می شود تا در صورت بروز آریتمیخطرناک در محلی تحت نظارت باشد.

آزمایش میز کج

اگر فردی دچار سرگیجه، گیجی و غش شود و هیچ کدام از رکوردرها آریتمی نشان ندهند، از این آزمایش استفاده می شود. با این آزمایش حین حرکت بیمار از حالت خوابیده به حالت نشسته، فشار خون و ضربان قلب او بررسی می شود.

با بازتاب های درست، ضربان قلب و فشار خون در حالت نشسته تغییر می کنند. از این طریق می توان مطمئن شد که خون به میزان کافی به مغز می رسد.

اگر بازتاب ها به اندازه نباشند، فرد در شرف غش کردن و علایم مربوطه است.

غش کردن

عکس قفسه سینه

تشخیص تاکی کاردی با عکس گرفتن از قفسه سینه به پزشک این امکان را می دهد که وضعیت قلب و ریه های بیمار را بررسی کند. به علاوه، علایم دیگر تاکی کاردی هم در عکس مشخص می شوند.

عوارض

عوارض تاکی کاردی شامل این موارد می شود:

تاکیکاردیا ممکن است منجر به عوامل دیگری شود، از جمله:

  • لخته شدن خون و خطر حمله قلبی
  • ایست قلبی که به دلیل عدم توانایی قلب در پمپاژ مناسب خون به وجود می آید.

در بعضی موارد منجر به مرگ ناگهانی می شود.

درمان تاکی کاردی

نوع درمان با توجه به عواملی همچون علت تاکی کاردی و سلامت عمومی بیمار مشخص می شود.

هدف درمانی در تشخیص تاکی کاردی علت ابتدایی آن است. پزشک در صورت مهیا بودن شرایط بالینی، به کم کردن سرعت ضربان قلب سریع پرداخته و از این طریق از پیش آمد های بعدی جلوگیری می کند.

در برخی موارد تنها درمان لازم همان تشخیص علت بیماری است. در مواردی که علت خاصی مشاهده نشود، پزشک درمان متفاوتی در پیش می گیرد.

ضربان نامنظم قلب

راه های کاهش سرعت ضربان قلب

مانور وگال

عصب و گال ضربان قلب ما را تنظیم می کند. مانورهایی که روی این عصب تاثیر می گذارند شامل سرفه کردن، گذاشتن تکه ای یخ روی صورت شخص و حرکتی مانند بالا آوردن محتویات معده است.

داروها

داروهای ضد آریتمی به شیوه های خوراکی و تزریقی استفاده می شوند و به بازیابی منظم ضربان قلب کمک می کنند. این درمان در بیمارستان انجام می شود.

این داروها ضربان قلب را مدیریت کرده و آن را نظم می بخشند. در بعضی موارد فرد به بیش از یک داروی ضد آریتمی نیاز دارد.

با استفاده از دو قطعه یا دستگیره مخصوص به بیمار شوک الکتریکی داده می شود. این کار تحریکات الکتریکی را تحت تاثیر قرار داده و به بازیابی سرعت نرمال ضربان می انجامد. این فرآیند در بیمارستان انجام می شود.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم