میوه به سرشار از خواص دارویی و درمانی فراموش شده

این عقیده قدیمی تا حد زیادی واقعیت دارد. میوه به از پیوند سیب و گلابی ایجاد شده و ترکیباتی غنی در خود دارد. “به” علاوه بر رایحه ای آرامبخش، خواص بی نظیری دارد. در این مقاله به بسیاری از آنها می پردازیم.

فصل میوه به

این میوه که در فصل پاییز و زمستان یافت می شود. میوه ای بسیار مغذی است که چربی و تراکم کالری بسیار کمی دارد. همچنین منبع خوبی از فیبر، آنتی اکسیدان و مواد معدنی نظیر پتاسیم، آهن، منیزیم، کلسیم و فسفات می باشد. گوشت میوه باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش، حفره دهان و گلو را از بین می برد و باعث خوشبو شدن دهان می شود.

مصرف میوه به در بارداری

اگر چه ممکن است زنان باردار امروزه از میوه به ،اطلاعات چندانی نداشته باشند. اما گذشتگان این میوه را سمبل به دنیا آمدن کودکی باهوش و زیبا می‌دانستند. در گذشته این میوه به طور حتم به عنوان بخشی اجباری از رژیم غذایی مادران بوده. زیرا عقیده داشتند، مصرف آن می‌تواند به شکل گیری و به دنیا آمدن کودکی طبیعی کمک کند.

خواص شگفت انگیز این میوه، نه تنها به بهبود وضعیت بدن زنان در زمان بارداری کمک می‌کند، بلکه آثار مثبتی بر شکل گیری جنین دارد. البته استفاده از این میوه برای کسانی که به دلایلی منع مصرف دارند توصیه نمی‌شود.

مصرف میوه به در بارداری

  • جبران کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی و عناصر دیگر ناشی از برون روی مواد مغذی ناشی از تهوع در دوران بارداری.
  • باعث باهوش شدن نوزاد می شود و به دلیل دارا بودن ویتامین b1 در سیستم عصبی جنین اثر مثبت می گذارد.
  • به دلیل دارا بودن ماده ای بنام تانن که خاصیت جمع کنندگی یا قابض دارد. باعث تقویت دیواره رحم شده که در جلوگیری از سقط جنین موثر است.
  • با مصرف این میوه بدن می‌تواند به طور طبیعی و بهترین شکل ممکن اجابت مزاج (دفع مدفوع) داشته باشد. همچنین در صورت وجود عفونت در سیستم گوارشی، آن را نیز از بین می برد.
  • مانع از کم خونی و کمبود هموگلوبین می‌شود. کم خونی و کمبود هموگلوبین در زمان بارداری رایج است. موضوعی که می‌تواند برای جنین کمبود اکسیژن ایجاد کند و مواد مغذی کافی به سلول‌های جنین نرسد.
  • تحریک طبیعی سیستم ادراری، که مانع از ورم کردن سیستم ادرار می‌شود. که به بدن کمک می‌کند مواد زیان آور را به موقع دفع کند.
  • استفاده از این میوه ،خطر ابتلا به رگ‌های واریس، بزرگ شدن رگ‌ها و ترومبوز را کاهش می‌دهد.
  • تثبیت قند خون، به جلوگیری از ابتلای مادران به بیماری دیابت کمک می‌کند.
  • نرمال شدن فشار خون در دوران بارداری.
  • حذف سموم بافت‌ها، ترکیبات زیان آور و مواد مضر دیگر از خواص مهم این میوه محسوب می‌شوند. این ویژگی به واسطه خاصیت جذبی ترکیبات میوه (وجود موادی نظیر پکتین‌ها) رخ می‌دهد.

دم نوش به در بارداری

دم نوش یا چای به ،به دلیل دارا بودن ویتامین B6 و رایحه دلپذیرخود، به بهبود و رفع حالت تهوع در دوران بارداری کمک می کند.

خواص به پخته شده

از آنجایی که خوردن به، خام کار سختی است. اغلب پخته آن مورد استفاده قرار میگیرد. به پخته شده برای درمان سرما خوردگی و عفونت ریه بسیار مفید است.

میوه به پخته شده

نگهداری طولانی مدت میوه به

در بازار به دنبال میوه‌ های رسیده، محکم و با پوست زرد درخشان بروید. از خرید میوه سبز و نرسیده خودداری کنید، زیرا آنها تلخ و غیرقابل مصرف هستند. به علاوه از خرید میوه‌های چروک و زخمی خودداری کنید، زیرا عطر دلچسب و طعم مناسب میوه سالم را نخواهند داشت. میوه‌های رسیده بافت محکم و بسیار خوشبویی دارند. 

بعد از خرید اگر آن را در محلی تاریک، خنک و به دور از رطوب و حرارت قرار دهید. برای چند هفته در یخچال قابل نگهداری خواهد بود. همچنین می‌توانید آنرا بصورت خشک شده، مربا، کمپوت، مارمالاد و یا شیره برای مدت طولانی تری استفاده کنید.

چای یا دمنوش میوه به

برای داشتن چای میوه در تمام طول سال و حفظ مواد مغذی موجود درآن کافیست هسته و پوست آن را جدا کرده. سپس گوشت میوه را رنده کرده یا به قطعات نازک جهت خشک کردن برش زده. سپس قطعات خرد شده را روی سینی در دمای 175 درجه به مدت 3 تا 4 ساعت در فر قرار دهید تا خشک شوند (در صورت رنده کردن میوه مدت زمان و درجه حرارت فر کم کنید).

زمانی که میوه خشک شد، آن را از سینی خارج کرده و اجازه دهید خنک شود. اکنون می‌توانید با قرار دادن این میوه در ظرف‌های شیشه ای برای مدت زیادی از آنها به صورت دم نوش استفاده کنید.

چای میوه به

برای درست کردن دم نوش به، یک قاشق چای خوری از به خشک شده را در ماگ خود قرار دهید. آب جوش را درون ظرف بریزید تا نصف آن را پر کند. درب ماگ یا فلاسک را ببندید تا دمنوش شما برای یک ربع دم بکشد. پیش از مصرف، آب جوش بیشتری اضافه کنید. اکنون می‌توانید از این چای خوش مزه و مقوی استفاده کنید. این چای معمولا طعمی ترش و شیرین و دلچسب دارد و برای شب‌های زمستان و پاییز بسیار مناسب است.

خواص هسته ی میوه به یا به دونه

دانه‌های به نیز خاصیت ضد یبوست دارند. از این دانه‌ها برای درمان عفونت ریه، سرفه و درمان خلط  گلو نیز استفاده می شود. لعاب دانه ی به یا “به دانه” برای افرادی که از زخم معده رنج میبرند مفید است. از طرفی به دلیل دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی برای آفت دهان نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

جهت استفاده از به دانه، کافیست یک قاشق چایخوری دانه ی سالم به را (دانه ی خرد یا له شده حاوی سمومی مضر برای معده است) در سه لیوان آب انقدر بجوشانید تا مایعی ژله مانند بدست آید. لعاب بدست آمده قابل استفاده است.

میوه به در طب سنتی

در طب سنتی از این میوه ،به عنوان

  • داروی گلو درد
  • اسهال
  • التهاب
  • ترمیم زخم‌ها
  • درمان فشار خون بالا
  • درمان اختلالات گوارشی
  • درمان سرما خوردگی
  • تقویت رحم
  • رفع بوی بد دهان
  • خلط آور

یاد می کنند. میوه رسیده به دارای طبعی معتدل و قابض است. روغن آن جهت جلوگیری از تعریق زیاد بدن مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف مداوم این میوه مقاومت بدن را افزایش می دهد. و بدین ترتیب سیستم ایمنی بدن در وضعیت ایده آل خود قرار می‌گیرد.

میوه به در طب سنتی

خاصیت ضد سرطانی میوه به

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که عصاره به می‌تواند از بافت شکمی در برابر آسیب‌های التهابی روده نظیر کولیت اولسراتیو مراقبت کند. این میوه حاوی موادی با خاصیت جمع کنندگی با نام های کاتچین و اپی کاتچین است. این مواد با از بین بردن سموم و مواد سرطان زا از غشاهای روده بزرگ، از بدن در برابر سرطان روده بزرگ مراقبت می کنند. خاصیت آنتی اکسیدانی این میوه ی بهشتی، بدن را در مبارزه با رادیکال های آزاد مقاوم می کند.

درمان رفلاکس اسیدی معده

مطالعات متعددی نشان می‌دهد شیره به، می‌تواند به از بین بردن علائم بیماری ریفلاکس معده به مری کمک کند.

کاهش وزن با مصرف به

صد گرم از میوه خام و تازه به، تنها 57 کالری دارد، همچنین به، چربی‌های اشباع، سدیم و کلسترول اندکی دارد. با این وجود سرشار از فیبر است تمام این ویژگی‌ها، آن را به گزینه ایده آلی برای کاهش وزن و بهبود وضعیت کلی سلامت بدن تبدیل می‌کند.

3/5 - (1 امتیاز)
منبع savorychicks howtogetrid stylecraze

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید