خواص انار برای آقایان و خانم ها!

میوه فوق العاده شب یلدا

خواص انار متعدد است و علاوه بر این طمعی دلچسب دارد و بهترین خوردنی شب یلدا است. انار حاوی آنتی اکسیدان و خواص ضد ویروس و ضد توموری دارد. انار و آب انار منبع غنی از ویتامین ها به ویژه ویتامین A، C و E و همچنین فولیک اسید است.

نبض ما– انار برای تامین و نگهداری از سیستم گردش خون بدن و بازیابی توان بدنی بسیار مفید است. درمتون کهن خواص انار برای تمیز کردن پوست و کاهش التهاب و گلودرد عنوان می شود.. از فواید دیگر انار می توان به خواص درمانی آن برای درمان مشکلات قلبی اختلال های معده، سرطان، مشکلات دندان، آرتروز، کم خونی و دیابت اشاره کرد.

برای بهره برداری از این خواص بی نظیر، روش های بسیار مختلفی وجود دارد. شما می توانید آب انار را مصرف کنید. آب انار برای درمان غضروف آسیب دیده مفید و از آسیب مغذی در کودکان به موقع تولد جلوگیری می کند.

ویتامین های انار

ارزش غذایی انار

انار ارزش غذایی بسیار بالایی دارد به طوری که یک فنجان انار دانه شده (۱۷۴ گرم) دارای:

  • فیبر: ۷ گرم
  • پروتئین: ۳ گرم
  • ویتامین ث: ۳۰ درصد از مقدار ویتامین مورد نیاز روزانه
  • ۳۶ درصد از مقدار ویتامین مورد نیاز روزانه ویتامین K
  • اسید فولیک: ۱۶ درصد از نیاز روزانه
  • پتاسیم: ۱۲ درصد از نیاز روزانه

خواص انار 

انار به بدن کمک می کند تا مشکلات معده شما رفع شده، اختلالات نعوظ بهبود یافته و بسیاری مشکلات و اختلالات دیگر را رفع می کند. خواص انار عبارتند از:

اختلالات معده

پوست انار و برگ درخت انار برای آرام کردن اختلالات معده، مشکلات گوارشی و اسهال بسیار مفید است. دمنوشی که از برگ درخت انار درست شود برای درمان مشکلات گوارشی بسیار مفید است. همچنین آب انار برای کاهش مشکلاتی نظیر اسهال خونی و وبا مفید است.

معده درد

کاهش مشکلات قلبی

خوردن منظم انار برای تنظیم جریان خون بسیار مفید است. به همین علت به دلیل خواص انار ، خطر سکته و حملات قبلی را کاهش می یابد.

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در این میوه از ذخیره شدن کلسترول جلوگیری می کند. همچنین سرخرگ های مسدود را باز کرده و از لخته شدن خون در آن جلوگیری می شود.

ضد سرطان

انار حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان به نام فلاونوئید است. این فلاونوئید ها برای مقابله رادیکال های مختلف و آزادی که باعث سرطان می شود بسیار مفید است.

افرادی که دچار ریسک بالای ابتلا به سرطان پروستات و سرطان سینه هستند باید شروع به نوشیدن آب انار کنند، چون آب انار برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان و جلوگیری از پیشرفت سرطان بسیار مفید است. استفاده ی منظم از انار سطح PSA (پادتن ویژه پروستات) بدن را کاهش می دهد و در مقابل سلول های سرطانی موجود در بدن ایستادگی می کند.

خواص انار برای مراقبت از دندان

انار به علت خواص ضد باکتری و ضد ویروسی آن، کمک می کند تا تاثیر پلاک دندان کاهش یافته و در برابر بیماری های دهانی مختلف محافظت شود.

آرتروز

انار برای بسیاری از بیماری ها نظیر تصلب شرایین و آرتروز مفید است. آسیب های وارد شده به علت ضخیم شدن و سخت شدن دیواره ی سرخرگ ها و در غضروف ها و مفاصل با خوردن انار رفع می شود. همچنین انار قادر به جلوگیری از تولید آنزیم هایی است که در شکسته شدن بافت های ارتباطی بدن تاثیر می گذارند.

درمان آنمی (کم خونی)

جریان خون منظم در بدن با مصرف میوه هایی نظیر انار بوجود می آید و خواص انار برای کم خونی بیشمار است. انار غنی از آهن است بنابراین علائم آنمی نظیر خستگی مفرط، گیجی و کاهش شنوایی را کاهش می دهد.

کنترل دیابت

در بیماران دیابتی آب انار بهترین نوشیدنی است که می تواند ریسک ابتلا به بیماری های کرونری را کاهش می دهد. همراه با این خاصیت باعث کاهش سختی سرخرگ ها می شود که عامل اصلی بیماری های قلبی است.

انار برای دیابت

درمان اختلال نعوظ

طبق تحقیقات منتشر شده در مجله ی ارولوژی بر پایه ی آزمایشاتی که بر روی حیوانات انجام شده است، بیان می کند که نوشیدن آب انار برای درمان اختلالات نعوظ بسیار مفید است. همچنین محققین دانشگاه کالیفرنیا طبق آزمایشی که بر روی ۶۱ مرد انجام شده، یافته اند که آب انار اختلالات نعوظ را بهبود می دهد.

خواص انار بسیار زیاد است. خواص انار برای آقایان عبارتند از:

  • درمان اختلال نعوظ
  • مقابله با سرطان پروستات و سینه
  • کاهش PSA

ریکاوری بدن پس از ورزش

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه تگزاس انجام شده است ثابت می کند که نوشیدن آب انار پس از تمرین به علت الاگیتانین موجود در انار، بطورقابل توجهی توانایی ایزومتریک طی ۲ الی ۳ روز تمرین سنگین را افزایش می دهد.

خواص انار برای پوست

از دیگر فواید انار می توان به کاهش خطر تولد نوزاد نارس و جلوگیری از تولد نوزاد کم وزن اشاره کرد. همچنین انار احتمال ابتلا به آلزایمر پیشرفته را در میان کهنسالان کاهش می دهد.

انار برای کاهش تاثیرات پیری نظیر چین و چروک مفید است. از دیگر فواید آن کاهش علائم افسردگی حین قاعدگی بویژه پس از یائسگی است. خواص انار برای سلامتی بیشمار است، پیشنهاد ما به شما این است که حتما از این منبع غنی و پر ارزش بهرمند شوید.

یائسگی و انار

مضرات انار

انار یکی از دلپذیر ترین مواد غذایی است. انار به علت رنگ و طمع منحصر بفردی که دارد از میوه های پرطرفدار است. ترکیب انار با سالاد ها و دسر ها انتخاب بسیار عالیست. این میوه بسیار مغذی در کنار فواید بسیار، مضراتی هم دارد که باید از آن آگاه بود. عوارض انار عبارتند از:

تاثیرات آنزیم ها: آنزیم های موجود در انار مانع عملکرد آنزیم های کبدی می شود. اگر شما دارو های خاصی برای اختلالات کبدی مصرف می کنید، با پزشک خود در ارتباط با خوردن انار مشورت کنید.

حاوی مقدار بالای قند: گرچه انار برای بیماران دیابتی مفید است، انار یک غذای پیشگیرانه است. اگر شما دچار دیابت هستید از این میوه دوری کنید چون حاوی مقدار زیادی قند است.

کالری بالا: اگر شما رژیم غذایی دارید و میزان کالری مصرفی  برای تان اهمیت دارد، از خوردن انار و آب انار پرهیز کنید. انار به مقدار کالری دریافتی شما اضافه می کند و منجربه افزایش وزن شما می شود. پس اگر رژیم غذایی دارید از خواص انار چشم پوشی کنید.

اختلالات گوارشی: مصرف بیش از اندازه انار باعث اختلالات زیادی می شود. اما این علائم معمولا پس از چند ساعت کاهش می یابد. مصرف بیش از حد انار باعث تحریک دستگاه گوارش می شود.برخی از این اختلالات عبارتند از: حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، اسهال.

آلرژی: مصرف انار باعث علائم زیادی می شوند که در نهایت ایجاد حساسیت می کنند. این علائم عبارتند از: بلع دردناک، جوش، کهیر، تورم صورت، مشکلات تنفسی، درد و ورم دهان.

نبض ما– مترجم: محمد مهدی مغازه ای

منبع:

www.healthline.com

5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید