تفاوت درد معده و درد قلب چیست؟

نمی دانید دچار حمله قلبی شده اید یا سوزش معده؟ اشتباه گرفتن درد معده با درد قلب معمولا در اکثر افراد اتفاق می افتد. در این مطلب می خواهیم به شما بگوییم که تفاوت درد معده و درد قلب چیست؟

نبض ما– درد در ناحیه قفسه سینه همیشه دلیل بر دردهای قلبی نیست و در واقع ممکن است گاهی این عارضه به دلیل درد مبهم معده، سوء هاضمه یا سوزش سر دل باشد. گرچه درد معده ممکن است ناشی از شرایط مختلف دیگری باشد، اما گاهی اوقات درد معده و درد قلب با هم مشابه بوده و گاهی اشتباه گرفته می شوند. حال ببینیم تفاوت درد معده و درد قلب چیست؟

معده درد

علل و عوامل مختلفی موجب درد های قلبی می شود و گاهی به دلیل اشکال در سیستم خونرسانی قلب ایجاد شده و همین موضوع باعث ایجاد نوعی درد در مرکز قفسه سینه می شود.

تفاوت درد معده و درد قلب این است که درد قلبی می تواند تا قسمت فوقانی شکم گسترش پیدا کند. اگرچه این درد واقعا ناشی از مشکل قلبی بوده و از قلب شما می آید، اما ممکن است آن را فقط در ناحیه شکم و نه در سینه احساس کنید.

ممکن است این درد با فعالیت های جزئی حتی بدتر شود، گاهی در شانه و بازوی چپ شما هم احساس می شود. این دردها در زنان بیشتر از مردان است.

تصویر تشخیص نارسایی قلبی

تشخیص درد معده از حمله قلبی در اغلب مواقع آسان است، به ویژه هنگامی که دردی در ناحیه قفسه سینه ندارید. مشکلات و شرایط زیر موجب درد معده می شود که باعث می شود شما احساس درد و یا  حمله قلبی داشته باشید:

ریفلاکس اسید یا بیماری ریفلاکس معده، زیاد شدن اسید ها در مری، گرگرفتگی، احساس سوزش در شکم یا قفسه سینه به علت مشکل در هضم غذا. اغلب اختلال در ناحیه شکم ناشی از مشکل گوارشی در بدن شما است. ممکن است با همراه با مشکلات گوارشی، شما احساس نفخ و ورم معده داشته باشید. بیماری التهاب کیسه صفرا یا سنگ های صفراوی هر دو می توانند باعث درد های معده شوند.

نفخ شکم

تفاوت درد قلب و درد معده این است که درست قبل یا در طی دردهای قلبی، بعضی افراد احساس بی قراری داشته و یا عصبی هستند. در صورت درد ناگهانی یا شدید معده همراه با این احساسات و همچنین درد ناگهانی یا شدید، احساس سرگیجه، خستگی یا ضعف، تهوع و استفراغ، درد در شانه، گردن، بازوها، پشت، دندان یا فک، فشار و یا هر نوع احساس ناراحت کننده در قفسه سینه، تنگی نفس، رنگ پریدگی، بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و یا به اولین مرکز اورژانس بروید زیرا این علائم، از علائم درد های قلبی است و ممکن است منجر به حمله قلبی شود.

علائم حمله قلبی

در واقع تفاوت درد معده و درد قلب این است که در درد معده معمولا این علائم مشاهده نشده و علائم جزئی بوده و با نشانه های بالا همراه نیست. در درد معده بیشتر احساس سوزش و سنگینی در معده ایجادشده و ناحیه درد به سمت کتف و بازوها گسترش پیدا نمی کند.

در صورتی که درد شدیدی در ناحیه شکم و یا قفسه سینه دارید و تشخیص آن برای شما مشکل است بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید. زیرا بدون درمان سریع، ممکن است خطرات جدی به دنبال داشته و یا باعث حمله قلبی  شود.

چنانچه دچار درد ناگهانی و شدید و یا سنگینی قفسه سینه هستید با اورژانس تماس بگیرید. خودتان رانندگی نکنید و از یک همراه کمک بگیرید.

بهترین کار این است که آرامش خود را حفظ کنید و منتظر بمانید تا پزشکان اورژانس به محل برسند. پزشکان اورژانس به محض رسیدن، وضعیت شما را بررسی کرده و بلافاصله به بیمارستان اطلاع خواهند داد  و شما به مرکز پزشکی منتقل می شوید.

در هرشرایطی که هستید، درد ناحیه قفسه سینه و شکم را جدی بگیرید زیرا ممکن است تشخیص و تفاوت درد معده و درد قلب برای شما ممکن نباشد، مخصوصا زمانی که دردهای ناگهانی ایجاد می شوند.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

 

4.6/5 - (16 امتیاز)
منبع www.healthgrades.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام

  2. صالح می‌نویسد

    دکتر سلام بنده از جمعه تا به حالا قسمتی از قلبم تیر می‌کشد و به کتف و بازو هم ادامه دارد ولی وقتی به دکتر رفتم و نوار قلب برداشتم خداروشکر نوار قلب نوار معمولی بود و دکتر گفت که مهم نیست و ترسیدی و از معدته و دهانت هم خشک میشه برای معدته و برای من اپرازولام
    و پروپانول نوشت بهتر هستم ولی همچنان درد هست و حتی معده هم بعضی اوقات سوزش دارد و بیشتر اوقات خوبم ولی یهو می‌گیرد ممنون

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم