شایع ترین عوارض کولیت اولسراتیو خارج از روده

افراد زیادی علائم کولیت اولسراتیو را در خارج از روده تجربه می کنند. یاد بگیرید که اغلب چه قسمت هایی از بدن تحت تاثیر قرار می گیرند و در آن زمان چه کاری باید انجام دهید.

نبض ما– علائم شایع و شناخته شده کولیت اولسراتیو به عنوان یک بیماری التهابی روده (IBD)، به روده مرتبط می شود. بعضی از این علائم اسهال، کار کردن زیاد روده، درد در ناحیه شکم و کاهش وزن هستند.

ممکن است علائم مربوط به کولیت اولسراتیو در قسمت های دیگر بدن از جمله چشم، پوست، کلیه ها و مفاصل پیدا شوند.

اسهال

برژینسکی، متخصص گوارش در کلینیک کلیولند اوهایو می گوید: «تقریبا هر عضوی از  بدن می تواند درگیر این بیماری شود. تعداد زیادی از علائم و نشانه های کولیت اولسراتیو وجود دارند که در خارج از روده رخ می دهند».

در اینجا شایع ترین نشانه ها، علائم و عوارض کولیت اولستراتیو خارج از روده و همچنین نحوه درمان آنها آمده است:

چشم ها

ممکن است چشمها قرمز و دردناک شوند و خارش پیدا کنند. طبق گفته بنیاد کرون و کولیت (CCFA) حدود 10 درصد از افراد مبتلا به IBD این علائم را تجربه می کنند.

یکی از شایع ترین بیماری های چشم، یووئیت است که منجر به التهاب لایه میانی دیواره چشم می شود. علائم یووئیت شامل چشم درد، حساسیت به نور و تاری دید است. اگر کولیت اولسراتیو را کنترل کنید، ممکن است درد چشم، که التهابی مانند کولیت اولستراتیو دارد، کاهش پیدا کند.

با پزشک خود صحبت کنید یا به چشم پزشک مراجعه کنید. برژینسکی می گوید: «یووئیت ممکن است منجر به آب سیاه و کوری شود».

پوست

جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی

طبق گزارش CCFA، حدود 2 تا 4 درصد از افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو شرایطی به نام اریتم نودوزوم را تجربه می کنند. برژینسکی می گوید: « اریتم نودوزوم باعث به وجود آمدن گره های دردناک و قرمز در زیر پوست و اغلب بر روی ساق پا می شود». با کنترل کولیت اولستراتیو آنها کاملا ناپدید می شوند.

بیماری بعضی از افراد پیودرما گانگرنوزوم تشخیص داده می شود، که به صورت زخم های چرکی است. این زخم ها بیشتر بر روی ساق و مچ پا و گاهی بر روی بازو ظاهر می شوند.

زمانی که علائم کولیت اولسراتیو کنترل شوند، ممکن است این بیماری بهبود پیدا کند. هرچند ممکن است به پماد موضعی یا تزریق آنتی بیوتیک به زخم نیاز پیدا کنید. برژینسکی می گوید: «ممکن است جای این زخم ها باقی بماند».

ممکن است بعضی از اختلالات پوستی مانند جوش به علت داروهای کولیت اولسراتیو باشد و نشانه ای از یک بیماری جداگانه نباشد.

کبد

مردان مبتلا به کولیت اولسراتیو در معرض خطر ابتلا به کلانژیت اسکلروزیس اولیه (PSC) هستند که باعث التهاب شدید و زخم مجاری صفراوی می شود.

علایم کبد چرب

برژینسکی می گوید: «علائم این بیماری شامل پوست زرد (زردی)، حالت تهوع، کاهش وزن و خارش است. اگرچه ممکن است آزمایش های کبدی علائم غیرطبیعی را نشان ندهد». او می گوید درمان پزشکی تاثیر زیادی ندارد. افراد مبتلا به PSC ممکن است نشانه های خفیف روده ای داشته باشند، اما در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

اگر کولیت اولسراتیو باعث شده خوب استراحت نکنید! این مطلب را بخوانید تا یاد بگیرید که چگونه بهتر بخوابید.

استخوان و مفاصل

پوکی استخوان

برژینسکی می گوید: «اختلالات اسکلتی-عضلانی از شایع ترین علامت های خارج از روده هستند». طبق گزارش CCFA، 30 درصد از افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو از پوکی استخوان رنج می برند.

در زنان بیشتر شایع است، استخوان ها را ضعیف کرده و باعث شکستن راحت تر استخوان ها می شود. پوکی استخوان می تواند به علت درمان استروئید یا کمبود ویتامین D باشد که برای جذب کلسیم استخوان ساز لازم است. هنگامی که به IBD مبتلا هستید، روده شما ویتامین ها و مواد مغذی را آنطور که باید از مواد غذایی جذب نمی کند.

افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو ممکن است درد و ورم مفصلی را تجربه کنند. حدود 10 تا 20 درصد افراد مبتلا به IBD، درد مفصلی بدون ورم (آرترالژی) و حدود 30 درصد آرتریت که درد مفاصل همراه با ورم است را تجربه می کنند.

اسپوندیلیت انکیلوزان (AS)، نوع شدیدی از آرتریت فقرات است که می تواند یک عارضه از کولیت اولسراتیو باشد، اگر چه احتمال آن بسیار اندک است. حدود 2 تا 3 درصد از افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو که اغلب آنها را مردان تشکیل می دهند، به این عارضه دچار می شوند. داروهای بیولوژیک می توانند به کاهش درد و آسیب مفصلی در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو و AS کمک کنند.

اختلالات کلیوی

اسکن کلیه

برخی از افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو به دلیل اختلال دستگاه گوارش به مشکلات نارسایی کلیه دچار می شوند. یکی از رایج ترین این نارسایی ها سنگ کلیه است که در آن توده های جامد با شکل ها و اندازه های مختلف در کلیه ها تشکیل می شوند.

در جراحی روده (جایی که آب جذب می شود) ممکن است آب زیادی از دست برود و ادرار غلیظ شود. ادرار غلیظ می تواند دلیلی برای تشکیل سنگ کلیه باشد. سنگ کلیه اغلب بسیار دردناک است و ممکن است در ادرار خون دیده شود. اگر سنگ ها بزرگ باشند، ممکن است حالت تهوع و استفراغ داشته باشید.

مسائل قلبی عروقی

دچار سکته قلبی

طبق یک مطالعه منتشر شده در آگوست 2014 در مجله جهانی پاتوفیزیولوژی گوارشی، کولیت اولستراتیو، خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را افزایش می هد. محققان می گویند این مساله احتمالا به التهاب مرتبط است.

التهاب به روده محدود نمی شود بلکه در سراسر بدن پخش شده و می تواند منجر به انسداد رگ ها و در نتیجه حمله قلبی و سکته شود. به علائم بیماری های قلبی مانند درد قفسه سینه توجه کنید و با پزشک خود کار کنید تا خطر را کاهش دهید.

تیم ترجمه نبض ما

4.2/5 - (6 امتیاز)
منبع www.everydayhealth.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید