وقتی آنفولانزا داریم چی بخوریم؟

هیچ ماده غذایی یا نوشیدنی وجود ندارد که قادر باشد به صورت معجزه آسا، بیماری آنفولانزا را به سرعت بهبود بخشد. اما فراموش نکنید که مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی می تواند احساس بهتری به شما داده و روند بهبودی را کمی آسان تر کند.

همه ما زمانی که از لحاظ بدنی و روحی سلامت هستیم معمولا رژیم خاصی را پیگیری نمی کنیم. اما در هنگام بیماری بهتر است برای بهبود سریع تر، رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنیم تا دوره بهبود کوتاه تری داشته باشیم. هنگامی که شما  به بیماری آنفولانزا مبتلا می شوید، تنها درمان مناسب آن، استراحت و گذشت زمان است تا بیماری کم کم برطرف شود.

با تغذیه مناسب، می توانید سیستم ایمنی خود را تقویت کرده و میکروب ها را به آسانی از بدن خود دفع کنید. در این مطلب به شما می گوییم وقتی بیماری آنفولانزا دارید چی بخورید؟

دوران سرماخوردگی

نوشیدنی های الکترولیتی

هیدراته کردن بدن مهم ترین درمان در بیماری آنفولانزا است، به خصوص اگر تب و عرق دارید ، نوشیدن آب فراوان کمک زیادی به پایین آوردن تب و  بهبودی شما می کند.

به این ترتیب، مصرف آب آشامیدنی برای درمان بیماری، ساده ترین راه حل است، اما اضافه کردن یک نوشیدنی ورزشی غنی از الکترولیت و آب نارگیل می تواند در تضمین دریافت مجدد سدیم و پتاسیم و مایعات، بسیار موثر باشد.

تصویر درمان گیاهی شقاق با نارگیل

همچنین، یک نوشیدنی طعم دهنده هم ممکن است برای شما دلچسب تر از آب معمولی باشد و ممکن است شما را تشویق به نوشیدن بیشتر کند. اغلب متخصصان تغذیه نوشیدنی های ورزشی قندی را  برای افرادی که هنگام کار و فعالیت تحرک زیادی ندارند، توصیه می کنند.

چای سبز

نوشیدن چای سبز، راه دیگری برای بهبودی در طول بیماری آنفولانزا است. مرکز علوم تغذیه عنوان می کند که، “آنفولانزا معمولا علائم تنفسی فوقانی را درگیر کرده و به این ترتیب، مصرف مایعات گرم می تواند راه های هوایی را باز کند. بهتر است دمای چای سبز دم کرده، زیاد بالا نباشد.

چای سبز

علاوه بر این، چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است که در مبارزه با باکتری ها بسیار مفید است. بهتر است هنگام مصرف چای سبز، کمی عسل به آن اضافه کنید تا باعث تسکین گلودرد شده و شدت سرفه را کاهش دهد.

سوپ مرغ  و سبزیجات

سبزیجات منبع ویتامین و مواد معدنی هستند که خواص زیادی برای بدن مخصوصا هنگام بیماری دارند. مصرف سوپ مرغ و سبزیجات باعث می شود تا پروتئین بدن تامین شده و قدرت و انرژی از دست رفته به بدن برگردد.

سوپ

توصیه می شود که هنگام بیماری آنفولانزا، در سوپ مرغ، علاوه بر سبزیجات تازه، کمی رشته فرنگی هم اضافه کنید. سوپ مرغ و سبزیجات در برطرف کرد عفونت های به وجود آمده موثر است و عملکرد گلبول های سفید را بهتر می کند.

سوپ مرغ و لوبیا یا نخود فرنگی

مرغ، تنها گزینه پروتئین برای شما نیست. گاهی اوقات وقتی بیمار می شوید، مصرف سوپ مرغ برای شما خوشایند نبوده و شما با اضافه کردن مواد مغذی دیگر ، میل بیشتری به غذا خواهید داشت. شما می توانید از لوبیا یا نخود فرنگی برای دریافت پروتئین استفاده کنید.

سوپ مینسترونه

پروتئین های گیاهی مانند لوبیا و نخود فرنگی گزینه خوبی در روند بهبودی شما هستند. لوبیا و نخود فرنگی،  درست مانند مرغ، دارای پروتئین بالا و مواد مغذی بوده و مصرف آن در سوپ، باعث آبرسانی به بدن در هنگام بیماری می شود.

میوه ها و سبزیجات رنگی

زمانی که شما بیمار هستید و سیستم ایمنی بدن شما به خطر افتاده است، بهتر است تا می توانید میوه و سبزیجات مصرف کنید. این کار، یک روش هوشمندانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبودی شما است.

با مصرف زیاد  میوه ها و سبزیجات در طی روز و هنگام بیماری، یک قدم به بهبودی نزدیک می شوید زیرا میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان بوده و همه ما می دانیم که آنتی اکسیدان ها در حفظ سلامتی شما و تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارند، بنابراین مصرف آن ها یک ایده خوب است.

آب چغندر

انتخاب میوه هایی مانند پرتقال و انواع توت ها برای دریافت  آنتی اکسیدان بیشتر به هنگام بیماری، ضروری است. شما می توانید وعده های غذایی کم حجم با فواصل کوتاه مصرف کنید اما سعی کنید این مواد غذایی در سفره رژیم غذایی شما قرار گیرند.

آب پرتقال تازه

آب پرتقال منبع قوی آنتی اکسیدان و ویتامین C است که برخی از مطالعات نشان می دهد به طور موثری می تواند در کاهش مدت سرماخوردگی و بیماری آنفلوآنزا نقش داشته باشد. اما مصرف بیش از حد آن هم ممکن است در واقع شما را بدتر کند.

خواص آب پرتقال

بدن شما فقط می تواند یک ویتامین C را به میزان یک بار جذب کند و اگر شما بیش از حد ویتامین C مصرف کنید،  می تواند باعث مشکلاتی در دستگاه گوارش شود.

شما می توانید به جای مصرف بیش از حد آب پرتقال، کمی آب معمولی به آب پرتقال اضافه کرده و آن را بنوشید. با این کار، بدن شما به طور موثری هیدراته خواهد ماند و علاوه بر بهبودی، با دریافت ویتامین C، قند و کالری هم دریافت خواهید کرد.

گوشت گاو

یکی دیگر از مواد مغذی که می تواند هنگام بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی برای شما مفید باشد، مصرف گوشت گاو است. زیرا گوشت گاو حاوی روی است و مطالعات نشان می دهد که مواد معدنی مانند روی، کمک می کند تا  با تنظیم سیستم ایمنی بدن به راحتی بتوانید با عفونت مقابله کنید.

علاوه بر مصرف گوشت در غذای روزانه،  استفاده از مکمل های روی ممکن است مدت زمان سرماخوردگی را کاهش دهد. برخی از محققان معتقدند که مکمل روی ممکن است از منابع غذایی هم مفیدتر باشد. 200 گرم گوشت گاو، حاوی حدود 7 میلی گرم روی است و در هنگام بیماری مصرف آن توصیه می شود.

فواید گوشت قرمز

همچنین گوشت گاو، غنی از پروتئین و ویتامین B است که ممکن است به شما کمک کند تا کاملا از بیماری آنفولانزا خلاص شوید. از جمله دیگر منابع خوب روی می توان صدف و میگو را نام برد.

هر چند ممکن است صدف زیاد در دسترس نباشد، اما گوشت گاو و مکمل روی را تقریبا می توانید به آسانی مصرف کنید. چنانچه می خواهید  مواد غذایی ساده و ملایمی در هنگام بیماری مصرف کنید که  معده به آسانی آن را تحمل کند، از موز، برنج، سیب‌زمینی و نان تست استفاده کنید.

زنجبیل

درمان سریع بیماری آنفولانزا با زنجبیل باورنکردنی است. ممکن است غذاها یا نوشیدنی های حاوی زنجبیل مشکلات دردهای معده مربوط به بیماری آنفولانزا را از بین ببرند. تحقیقات نشان می دهد که ریشه زنجبیل، ضد التهابی است و برای حالت تهوع در هنگام بیماری آنفلوآنزا و سایر بیماری ها، موثر است.

زنجبیل یک درمان سنتی و خانگی محسوب شده و خاصیت زیادی در بهبود بیماری های التهابی دارد.شما می توانید کمی زنجبیل را به سوپ یا چای اضافه کرده و مصرف کنید. علاوه براین پودر زنجبیل، در درمان درد های عضلانی هنگام بیماری موثر است. زنجبیل در درمان درد شکم  و معده  مفید است.

نان و غلات غنی شدهآنفولانزا

هنگامی که شما مبتلا به بیماری آنفولانزا هستید، باید مواد غذایی مصرف کنید تا تقویت شده و همچنین سطوح انرژی خود را افزایش دهید. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B در این گروه جای می گیرند.

ویتامین B12 به طور طبیعی در تخم مرغ، گوشت، صدف و مواد لبنی یافت می شود، اما اگر شما گیاهخوار هستید و یا این غذاهای سنگین را دوست ندارید، می توانید این ویتامین ها را آن را از غلات غنی شده مانند نان و غلات صبحانه دریافت کنید.

میوه های مفید برای آنفولانزا

در ادامه به معرفی میوه های مفید برای انفولانزا می‌پردازیم:

انواع سیب

سیب محبوب ترین منبع آنتی اکسیدان رژیم‌های غذایی است. یک سیب آنتی اکسیدان‌هایی معادل 1500 میلی گرم ویتامین سی دارد. سیب‌ها سرشار از فلاونوئیدهای محافظ بدن هستند، عناصری که تاثیر آنها در جلوگیری از سرطان و بیماری قلبی به اثبات رسیده است.

پاپایا

با تامین بیش از 2.5 برابر نیاز رژیم غذایی فرد به ویتامین سی، پاپایا می‌تواند به راحتی سرماخوردگی را از بدن افراد خارج کند. کاروتین‌های بتا و ویتامین‌های سی و ای موجود در پاپایا التهاب رل در سرتاسر بدن کاهش می‌دهند. همچنین این میوه به کاهش آثار آسم کمک می‌کند.

زغال اخته

زغال اخته از بیشتر میوه‌ها و سبزیجات آنتی اکسیدان‌های بیشتری دارد. مصرف یک واحد زغال اخته پنج برابر آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به مقدار مشابه کلم بروکلی دارد. زغال اخته‌ها سرشار از پروبیوتیک‌های طبیعی هستند و سطوح باکتری‌های خوب در روده را افزایش می‌دهند و از افراد در برابر بیماری‌های ناشی از مواد غذایی آلوده مراقبت می‌کنند.

گریپ فروت

گریپ فروت سرشار از ویتامین سی است، همچنین ترکیبات طبیعی ای در خود دارد که با نام لیمونوئید شناخته می‌شوند. این ترکیبات کلسترول خون را کاهش می‌دهند. گونه‌های قرمز گریپ فروت منبع نیرومندی از لیکوپن‌ها هستند که تاثیر آنها در مبارزه با سلول‌های سرطانی به اثبات رسیده است.

موزها

موزها سرشار از ویتامین B6 هستند، مصرف موز به کاهش خستگی، افسردگی، استرس و بی خوابی کمک می‌کند. موز منیزم زیادی در خود دارد که به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند، همچنین پتاسیم موجود در موز به جلوگیری از بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا کمک می‌کند.

 

3.7/5 - (3 امتیاز)
منبع menshealth

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 نظر
  1. yenafar می‌نویسد

    “هنگامی که شما به بیماری آنفولانزا مبتلا می شوید، تنها درمان مناسب آن، استراحت و گذشت زمان است تا بیماری کم کم برطرف شود”.
    اشکال جمله بالا عدم توجه به وجود داروهای ضد ویروسی است که میتوانند در درمان آنفلوانزا (نه سرماخوردگی) بکار روند ( مانند oseltamivir و zanamivir).
    آنفلوانزا بیماری متفاوتی از سرماخوردگی است و میتواند کشنده باشد (مخصوصا در کودکان, سالمندان و افراد با بیماری مزمن مانند دیابت). داروهای ضد ویروس آنفلوانزا را باید در طی دو سه روز اول علائم شروع کرد تا بهترین اثر را داشته باشند. بنابراین بسیار مهم است که فرق این دو بیماری را بدانیم و افراد در معرض خطر را به موقع تحت درمان قرار بدهیم.

    1. یه نفر می‌نویسد

      مختصر ومفید ممنون

  2. فافا می‌نویسد

    باسلام و خسته نباشید یه سوال داشتم
    از علائم بیماری آنفولانزا پا درد هم هست
    پا دردی که از زانو به پایین باشه؟؟؟
    همسر من پای راستش از زانو به پایین درد میکنه آیا میشه گفت که از علایم آنفولانزاست؟؟؟

    1. رضا می‌نویسد

      دوست گرامی, درد پا علامت شایعی در بسیاری از بیماری‌هاست بعنوان مثال پا درد حتی از علائم دیابت هم هست. باتوجه به تجربه چندین بار مبتلا شدن به آنفولانزا بنده پا دردی نداشتم و بیشتر احساس کوفتگی و درد در عضلات پشت و بازوها و گاهی ران وجود داشت. بهترین گزینه مراجعه به پزشک و بررسی دقیق است. با آرزوی تندرستی برای شما و همسرتان

  3. فرجی می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من میخواستم بپرسم چطور میتوان سرماخوردی که باعث انسداد صدا میشود را برطرف کرد

  4. مهری می‌نویسد

    سلام من یه روز اول آبریزش بینی داشتم فقط شبش رفتم دکتر برام یه آبنبات اوکالیپتوس نوشت با شربت اکسپکتورانت و قرص آزیترو ماشین من فقط شربت و میخوام دکتر گفت آنفلانزا نیست .آخه نه تب دارم نه لرز خیلی میترسم چ کار کنم

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      علائم کاملا توی مقاله اومده اگه درست مطالعه کنید از طرفی تب و بدن درد شدید از علائمش هست ….

  5. نیما می‌نویسد

    سلام ما یه بچه داریم۴ سال ۱۴ روز انفولانزا گرفت همش سرفه داره ولش نمیکنه چیه خوب بهش بدیم

    1. نفس می‌نویسد

      سلام دختر من تب آبریزش بینی سرفه های خشک و بدن درد داره چه دارویی بهش بدم

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام ببخشیدمن دوتادختردوقلو۵سال و نیم دارم که آنفولانزا گرفتن الان حدود۲۰روز میشه سه بارهم دکتر بردم که هیچ کمکی بهشون نکردخیلی نگرانم نمیدونم چیکار باید بکنم, خواهش میکنم راهنمایم کنید

  6. آیسل می‌نویسد

    با سلام من یه دختر ۱۶ ساله هستم که دیابت هم دارم واکسن انفولانزا هم زدم مادرم انفولانزا گرفته میشه بگین چکار کنم که منم مبتلا نشم؟ البته من بدن درد و گلودرد هم دارم که از علاعم این بیماریه ولی حالم در اون حد بد نیست

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      عزیزم حتما به پزشک مراجعه کن

  7. درسا می‌نویسد

    سلام دختر من تب آبریزش بینی سرفه های خشک و بدن درد داره چه دارویی بهش بدم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم