برای سحری چی درست کنم؟+لیست غذاهای سحری

انتخاب غذای مناسب برای وعده سحری می تواند تاثیر به سزایی در حفظ سلامتی و انرژی روزه داران داشته باشد. در این مطلب با بهترین لیست غذاهای سحری آشنا می شوید.

نبض ما– لیست غذاهای سحری و افطاری کمک می کند تا با انتخاب مناسب غذاهای مصرفی و رژیم غذایی در ماه رمضان انرژی بدن را به میزان کافی تامین نمود تا هم بتوان فریضه الهی را به جای آورد هم از چالش های گفته شده دوری نمود.

مسلمانان در طول ماه رمضان از طلوع خورشید تا غروب آن از خوردن و آشامیدن استمساک می کنند. این می تواند باعث یک چالش در بدن برای دریافت مواد غذایی مناسب و اجتناب از خطرات سلامتی شود.

در ماه رمضان رژیم های غذایی ما به طور اساسی تغییر می کند، چرا که ما فقط در زمان سحری و افطار غذا می خوریم. به همین ترتیب هر دو وعده غذایی بخش مهمی از روزه را تشکیل می دهند.

در حالی که مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی پایین (GI) ایده مناسبی است، اما هر دو وعده سحری و افطار باید متعادل باشند و شامل مواردی از هر گروه غذایی مانند سبزیجات، غلات، گوشت، محصولات لبنی و میوه ها باشد.

سحری باید سالم باشد تا بتواند انرژی کافی را برای روزه داری طولانی فراهم کند. مهم است که غذای مصرفی، شما را هیدراته نگه دارد بنابراین باید به غذاهایی که برای سحری انتخاب می کنید دقت لازم را داشته باشید.

روزه

غذاهایی که باید در طول سحری بخوریم

در ادامه به لیست غذاهای سحری اشاره می کنیم:

مواد غذایی غنی از پروتئین

تخم مرغ را می توانید به لیست غذاهای سحری تان اضافه کنید چرا که دارای پروتئین بالا و مغذی است. آنها نه تنها به شما کمک می کنند که سیرتر بمانید بلکه می توانند روش های زیادی را پیش روی شما قرار دهند تا طعم دلخواه خود را فراهم نمایید.

غذاهای غنی از فیبر

جوی دو سر وعده مناسبی برای سحری است که سرشار از فیبر است. فیبر محلول در معده می تواند تبدیل به ژل شود که دیرهضم باشد. در نتیجه گلوکز و کلسترول خون کمتر کاهش می یابد که می تواند شما را در طول روز پرانرژی تر و سرحال تر نگه دارد. می توانید از همین روزهای اول ماه رمضان جوی دو سر را در لیست غذاهای سحر خود بگذارید.

غذاهای سرشار از کلسیم و ویتامین

محصولات لبنی یک منبع عالی تغذیه ای هستند و حتما باید در لیست غذاهای سحری شما باشد. انتخاب یک ماست ملایم یا  شیر و وانیل یا شیر و عسل می تواند به شما کمک کند تا در طول روز هیدراته بمانید.

غذاهای دارای کربوهیدرات پیچیده

غذاهای با کربوهیدرات پیچیده غذاهایی هستند که سرشار از انرژی می باشند و به آهستگی این انرژی را در طول روز پس می دهند. مثال هایی از این نوع غذا می تواند گندم کامل، جو دوسر، لوبیا و برنج باشد.

لیست غذاهایی که نباید در طول سحری بخوریم

بهتر است از این غذاهای اجتناب کنید.

غذاهای با کربوهیدرات ساده یا تصفیه شده

این مواد غذایی فقط 3 تا 4 ساعت طول می کشد تا هضم شوند و دارای  مواد مغذی ضروری کمی می شوند مانند: قند، آرد سفید، شیرینی، دونات، کروسان ها. این غذاها را از لیست غذاهای سحری تان حذف کنید.

غذاهای نمکی

عدم تعادل سطوح سدیم در بدن باعث می شود که شما احساس تشنگی کنید، بنابراین سعی کنید از آجیل، ترشی، چیپس و غذای حاوی سس سویا اجتناب کنید.

نوشیدنی های کافئین دار

چای و قهوه دارای کافئین هستند که منجر به بی خوابی و بی حسی می شود. علاوه بر این، شما را هیدراته نمی کند و باعث می شود مدام عطش آب در طول روز داشته باشید. پس لازم است، نوشیدنی های کافئین دار را از لیست غذاهای سحری حذف شود.

نبض ما– تهیه و ترجمه: حسین مقدس زاده

5/5 - (5 امتیاز)
منبع khaleejtimes

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم