ارزش غذایی توت سفید چقدر است؟

شواهد نشان می دهد که ارزش غذایی توت سفید بسیار بالا است و مصرف آن به خصوص در رابطه با  کنترل قند مفید است. شیره توت سفید هم دارای خواص بی شماری است. در این مطلب به خواص توت سفید و شیره توت سفید می پردازیم.

نبض ما– برگ ها، شیره، میوه و شاخه های درخت توت همگی قابل استفاده بوده و در بهبود و رفع بسیاری از بیماری ها موثر است. شیره توت سفید برای بیماران دیابتی، بسیار مفید است زیرا قند موجود در شیره توت سفید بسیار پایین بوده و خطری برای بیماران دیابتی ندارد.

توت سفید

توت سفید و فواید آن

توت سفید از جمله میوه هایی است که خواص بسیاری برای سلامت انسان دارد. درخت توت سفید، درخت بزرگ و زیبایی است که برگ های پهن دارد. بخش های مختلف درخت توت، هم در تغذیه و مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

توت سفید میوه ای بسیار خوشمزه و شیرین است که مصرف آن به صورت تازه  بسیار لذت بخش بوده و در فصل زمستان هم زمانی که تازه آن در دسترس نیست، آن را خشک کرده و مصرف می کنند.

مصارف پزشکی توت سفید به صورت مکمل، از جمله استخراج اتانول است. توت سفید در طب سنتی چینی در بخش های مختلفی استفاده  می شود. در حال حاضر خواص ضد دیابت توت سفید مطرح است و ثابت شده توت سفید  به طرز شگفت انگیزی در کاهش قند خون موثر است.

عکس دستگاه دیابت

به نظر می رسد اثرات درمانی امیدوار کننده ای در ارتباط با مصرف توت سفید  وجود داشته باشد، برخی از شواهد نشان می دهد که  مصرف توت سفید در تقویت حافظه موثر است.

همچنین، مصرف توت سفید برای سلامت قلب و عروق، مفید بوده و  با تعادل  در چربی ها و کلسترول خون،  باعث کاهش تشکیل پلاک آترواسکلروتیک عامل تشکیل لخته شده، این به دلیل  خواص ضد التهابی توت سفید است.

ارزش غذایی توت سفید

– هر فنجان توت سفید تقریبا  حاوی 60 کالری و 85 درصد آب است .

– توت سفید، 8/9 درصد کربوهیدرات

– 4/1 درصد پروتئین

– 0/7درصد فیبر و 4/0 درصد چربی دارد

طبع توت سفید

طبع توت سفید بر خلاف توت قرمز یا همان شاه توت گرم و تر است.

خواص توت سفید در بارداری

در زمان بارداری در مصرف انواع توت تازه  باید احتیاط شود، زیرا مصرف توت  تازه ممکن است کمی حساسیت ایجاد کرده و جنین دچار مشکل شود. اما در مورد توت سفید باید گفت که مصرف توت سفید خشک، ضرری برای مادر و جنین نداشته و مشکلی ایجاد نمی کند.

دیابت بارداری

توت سفید سبب افزایش شیر مادر شده و دم کرده برگ های توت سفید هم باعث کاهش التهابات می شود. توت سفید در دوران بارداری باعث تنظیم قند خون و از بین بردن نفخ و درد های شکمی می شود.

توت سفید چاق کننده است؟

تحقیقات مربوط به توت سفید نشان داده است که توت سفید، گیاهی سنتی است که هزاران سال مورد  استفاده قرار گرفته و دارای خواص بی شماری است. یکی از خواص مصرف توت سفید، تاثیر آن بر کاهش وزن است که به طور قابل توجهی باعث کاهش وزن در میان افراد چاق  می شود.

طبق بررسی تاثیر توت سفید بر کاهش وزن در افراد چاق، دو گروه مورد بررسی قرار گرفتند. هر دو گروه، یک رژیم غذایی متعادل را با 1300 کالری در روز، در پیش گرفت.

علاوه بر رژیم غذایی، یکی از گروه ها، 2.4 گرم عصاره توت سفید در روز ، مصرف می کرد، در حالی که گروه دیگر، دارودرمانی شدند. هر دو گروه، پس از 30 روز مورد بررسی قرار گرفته و وزن آن ها اندازه گیری شد.

محققان دریافتند که گروهی که عصاره توت سفید را در طی  سه ماه مصرف کردند،  به طور متوسط ​​9 کیلوگرمکاهش وزن داشتند. درحالیکه گروه دیگری که از دارو استفاده کرده بودند، تنها 3 کیلوگرم کاهش وزن داشتند.

درمان چاقی

خواص شیره توت سفید

شیره توت سفید دارای خواص بی شماری است که برخی از آن ها عبارتند از:

1- شیره توت سفید برای درمان و جلوگیری از کم خونی بسیار مفید است و مانند شیره انگور و شیره کشمش عمل می کند. افرادی که دچار کمبود آهن هستند می توانند با مصرف توت سفید، کمبود آهن خود را جبران کنند.

2- شیره توت سفید حاوی فیبر بوده و به همین دلیل در درمان بیماری یبوست موثر است.

3- شیره توت سفید برای بهبود کارکرد کلیه ها موثر است و به این ترتیب، برای افرادی که از مشکل کلیه رنج می برند، موثر است.

4- مصرف شیره توت برای افرادی که دچار درد های روماتیسمی و  پا درد هستند، تاثیر زیاد دارد.

5- شیره توت سفید حاوی ویتامین ب است و از این رو برای بهبود انواع مشکلاتی مانند اضطراب، بهبود ترس و عصبانیت و افسردگی، بسیار مفید است. همچنین با مصرف شیره توت سفید، سستی و بی حالی بدن از بین می رود.

6- شیره توت برای افرادی که کلسترول بالا دارند بسیار موثر است و دلیل آن هم به جهت وجود آنتی اکسیدان ها در آن است.

7- شیره توت حاوی ویتامین آ است که برای رشد و تقویت مو و ناخن ها مفید است.

8- شیره توت  سفید باعث پاکسازی بدن و خون سازی شده و در بهبود بیماری های کبد ، موثر است.

شادی

9- مصرف شیره توت سفید برای کودکان هم دارای خواص بی شماری است و باعث بهبود توانایی یادگیری، رشد و افزایش انرژی می شود.

10- مصرف شیره توت در رفع سرگیجه و بهبود بیماری کم خونی مفید است.

11-شیره توت سفید برای درمان و پیشگیری بیماری سرطان، موثر است.

12-مصرف شیره توت سفید باعث تقویت قوای جنسی می شود.

13-شیره توت سفید، در بهبود بیماری های قلبی و عروقی موثر است.

14-شیره توت برای افرادی که کلسترول بالا دارند بسیار موثر است و دلیل آن بهم به جهت وجود آنتی اکسیدان ها در آن است.

مضرات توت سفید

ممکن است توت سفید در برخی از افراد ایجاد حساسیت کند و توصیه می شود افرادی که دارای مزاج گرم هستند، توت سفید مصرف نکنند.

همچنین مصرف توت سفید در دوران بارداری لازم است با احتیاط صورت گیرد زیرا در زنان باردار باعث بروز حساسیت شود. به طور کلی در مصرف توت سفید نباید افراط کنید زیرا مصرف زیاد آن ممکن است سبب دل درد و یا اسهال شود.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

3.3/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید