۶ غذا برای جلوگیری از علائم کولیت اولسراتیو

آیا به دلیل ترس از علائم دردناک کولیت اولسراتیو در خوردن مواد غذایی تردید پیدا می کنید؟ اگر بدانید چه غذاهایی حالتان را بد میکند، راحت تر می توانید با این بیماری زندگی کنید.

نبض ما– بسیاری از رژیم های غذایی ممکن است باعث بروز علائم کولیت اولسراتیو شوند. در مطالعه ای که در ژوئن 2016  بر روی 78 نفر از مبتلایان بیماری التهاب روده (IBD)  انجام و در نشریه تغذیه منتشر شد، 68 نفر اعلام کردند که رژیم غذایی آنها بر IBD تاثیر می گذارد. 72 درصد مردم با کم کردن مصرف غذاهایی مانند محصولات لبنی، گوشت فرآوری شده، فست فود علائم کولیت اولسراتیو خود را بهبود بخشیدند.

کولیت اولسراتیو

پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می کنند افرادی که بیماری آنها کولیت اولسراتیو (UC) تشخیص داده شده است، رژیم غذایی خود را تغییر دهند تا مطمئن شوند مواد مغذی مورد نیاز خود را مصرف می کنند و علائم آنها تشدید نمی شود.

اگر علائم کولیت اولسراتیو دارید، بهترین راه این است که بدانید چه چیزهایی را نخورید

براساس یک مطالعه منتشر شده در ژانویه 2016 در مجله جهانی گاستروانترولوژی، بیش از 70 درصد افراد مبتلا به IBD سعی کرده اند غذاهای مختلفی را از رژیم خود حذف کنند، تا ببینند آیا علائم کولیت اولسراتیو آنها کاهش پیدا می کند. حذف غذاها از رژیم، روش خوبی برای شناسایی مواد غذایی تحریک کننده است.

برای شروع، تمام مواد غذایی که در طول یک روز می خورید، همراه با علائمی که تجربه می کنید را ثبت کنید. شما می توانید این کار را با استفاده از قلم و کاغذ یا برنامه های آنلاین انجام دهید.

اگرچه توصیه های تغذیه ای برای افراد متفاوت است، تعدادی رژیم غذایی ویژه وجود دارد که ممکن است افراد مبتلا به UC بخواهند آن را امتحان کنند. به عنوان مثال، رژیم غذایی مخصوص کربوهیدرات (SCD) که به طور ویژه برای کنترل علائم IBD طراحی شده است.

سبزیجات

تمرکز رژیم غذایی کولیت اولسراتیو بر روی سبزیجات، میوه ها، گوشت ها و آجیل هاست و غلات، لبنیات، غذاهای فرآوری شده و همه قندها به جز عسل را حذف می کند. نمونه ای دیگر، رژیم های کم چربی یا کم فیبر هستند.

این رژیم ها غذاهایی که فعالیت روده را افزایش میدهند مانند آب چغندر قند، غلات سبوس دار، حبوبات و سبزیجات برگ سبز را افزایش می دهد و به افراد اجازه می دهد برنج سفید، نان سفید، سبزیجات پخته شده، ماهی، مرغ و محصولات لبنی مصرف کنند.

قبل از شروع هر گونه رژیم غذایی کولیت اولسراتیو UC، با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید. اگر غذاهای خاصی را از رژیم خود حذف کنید، ممکن است کمبود های تغذیه ای پیدا کنید. پزشک یا متخصص تغذیه می تواند سطح مواد مغذی شما را آزمایش کند و در ایجاد یک برنامه غذایی درست به شما کمک کند.

1-علائم کولیت اولسراتیو با مصرف لبنیات (غذای تحریک کننده) تشدید می شود.

عدم تحمل لاکتوز بین عموم مردم و همچنین افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو رایج است. عدم تحمل لاکتوز از هضم درست لاکتوز، شکر موجود در شیر و محصولات لبنی، جلوگیری می کند، زیرا روده کوچک آنزیم گوارشی لاکتاز را ندارد.

عدم تحمل لاکتوز به طور مستقیم بر روی روده بزرگ تاثیر نمی گذارد، اما می تواند باعث علائمی مانند درد شکمی و اسهال شود که ممکن است با UC اشتباه گرفته شوند. برای کاهش این علائم محصولات لبنی را حذف کنید یا از مکمل های لاکتاز استفاده کنید.

تب مالت

2-برای داشتن دستگاه گوارش آرام تر، چربی های ناسالم را حذف کنید

مطالعه ای که در ماه می در مجله Gut منتشر شد، نشان داد زنانی که رژیم غذایی با چربی های ترانس (مانند روغن های هیدروژنه موجود در غذاهای فرآوری شده) داشتند، بیشتر در معرض ابتلا به کولیت اولسراتیو بودند. در مقابل احتمال ابتلا به UC برای کسانی که بیشتر اسیدهای چرب امگا 3 (که در ماهی های چرب یافت می شوند) مصرف می کردند، کمتر بود.

مصرف چربی های ناسالم مانند چربی های ترانس و چربی اشباع در گوشت قرمز را کاهش دهید. به افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو رژیم غذایی سالم مدیترانه ای و کاهش مصرف گوشت قرمز توصیه می شود.

فواید-ماهی

3-نوشیدنی های گازدار باعث افزایش درد شکمی و علائم کولیت اولسراتیو تشدید می کند

اسید کربنیک موجود در نوشیدنی های گازدار، می تواند گاز تولید کند و ناراحتی شکمی ناشی از بیماری التهاب روده را افزایش دهد. بسیاری از نوشابه های گازدار یا نوشابه های انرژی زا حاوی کافئین هستند که اسهال را بدتر می کند.

نوشیدن نوشیدنی های شیرین باعث چاقی می شوند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می دهند. برای یک نوشیدنی انرژی زا، دم کرده میوه ها یا عصاره های گیاهی مانند بابونه را انتخاب کنید.

چای-بابونه

4-بسیاری از افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو به گلوتن حساسیت دارند

حساسیت یا عدم تحمل گلوتن یک مسئله رو به رشد در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو است. در سال های اخیر، افراد زیادی با وجود اینکه به بیماری سلیاک مبتلا نبوده اند، علائم گوارشی و حساسیت به گلوتن را گزارش داده اند.

سلیاک به خوردن گلوتن یا پروتئین های موجود در گندم، جو، گندم سیاه و جوی دوسر واکنش نشان می دهد. آزمایش خون، نمونه برداری و پاسخ به رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به تشخیص بیماری سلیاک که باعث ایجاد علائم شکمی مانند گرفتگی، اسهال، یا درد می شود، کمک کند.

ممکن است علائم سلیاک با علائم UC اشتباه گرفته شود. حذف گلوتن باعث از بین رفتن علائم اضافی می شود، در صورتی که آزمایش این موضوع را نشان می دهد شما بیماری سلیاک دارید.

بیماری سلیاک

5-هضم آجیل و دانه ها در صورت داشتن علائم کولیت اولسراتیو دشوار است

اگر همواره گر می گیرید، بهتر است غذاهایی را مصرف کنید که به راحتی قابل هضم هستند و روده شما را تحریک نمی کنند. به این معنا که از خوردن غذاهایی با فیبر بالا مانند آجیل، دانه ها و ذرت و همچنین سبزیجات خام دوری کنید.

هنگامی که روده بزرگ درمان شود، خوردن این غذاها مفید است، مگر اینکه دیورتیکول داشته باشید که نوع دیگری از التهاب است.

هضم

6-برای جلوگیری از مشکلات معده ادویه کمتری استفاده کنید

یک غذای تند داغ به هر کسی به خصوص افرادی که مبتلا به کولیت اولسراتیو هستند، آسیب می رساند. پزشکان توصیه میکنند از ادویه های معتدل استفاده کنید تا دستگاه گوارش تحریک نشود.

اگر احساس گرگرفتگی دارید از خوردن ادویه های تند دوری کنید. مواد غذایی ساده ای مانند سیب زمینی، بلغور جو دوسر یا مرغ پخته مصرف کنید تا علائم کاهش پیدا کنند و روده بزرگ فرصتی برای درمان داشته باشد.

عکس فلفل تند

با کوچک کردن سایز وعده غذایی به هضم و کاهش علائم IBD کمک کنید

خوردن غذای زیاد بر سیستم گوارش تاثیر می گذارد و علائم کولیت اولسراتیو را بدتر می کند. توصیه می شود وعده های غذایی کوچکتر و بیشتر داشته باشید، تا غذایتان هضم و از ناراحتی های شکمی جلوگیری شود. سعی کنید در روز به جای سه وعده غذای زیاد، پنج یا شش وعده غذای کوچکتر داشته باشید.

تیم ترجمه نبض ما

4.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم