فواید دمنوش های رقیق کننده خون

ممکن است غلظت خون داشته باشید، برخی دمنوش ها رقیق کننده خون هستند و مانع از لخته شدن خون و گرفتگی رگ ها می شود. در این مطلب با دمنوش های رقیق کنند خون آشنا می شوید.

نبض ما– برخی مواد طبیعی و گیاهی در طبیعت وجود دارد که بعضی معتقدند به کاهش خطر لخته شدن خون کمک کرده و برای رقیق سازی خون مفید است. شما باید در مورد مصرف هر گونه دمنوش های رقیق کننده خون با پزشک مشورت کنید.

پزشک یا متخصص تغذیه ممکن است به منظور سلامت قلب شما نوشیدن برخی از دمنوش های رقیق کننده خون را در برنامه غذایی شما توصیه کند. برخی دمنوش ها، تسکین دهنده و همچنین رقیق کننده خون هستند و مانع از لخته شدن خون و گرفتگی رگ ها می شود.

امروزه به دلیل آلودگی هوا، مصرف سیگار، موارد ژنتیکی، سبک غلط زندگی و بسیاری موارد دیگر، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی رو به افزایش است. به همین دلیل، تغییر در سبک زندگی و رعایت کردن یک رژیم مناسب می تواند کمک موثری در  سلامت کلی بدن و قلب و عروق باشد.

برای غلظت خون چه بخوریم

دمنوش های گیاهی کافئین کمتری نسبت به چای سیاه یا قهوه داشته و بسته به نوع آن، طریقه مصرف آن ها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. محتوای کافئین در چای سفید 34 میلی گرم، چای سبز 39 میلی گرم و  چای سیاه حاوی 51 میلی گرم کافئین در یک فنجان  است.

بهترین دمنوش ها برای لاغری چای ریبوس

باید گفت که به طور کلی، لخته شدن خون برای توقف خونریزی، بسیار مهم است، اما بعضی مواقع، زمانی که خون لخته می شود و باعث گرفتگی رگ ها می شود، ممکن است خطر حمله قلبی، سکته مغزی و دیگر بیماری ها را به همراه داشته باشد.

در موارد دیگر هم، در صورتی که خون لخته نشده و خونریزی متوقف نشود، مشکلات دیگری مانند خونریزی های شدید قاعدگی، خون دماغ شدن و یا خون در ادرار ایجاد می شود. در صورت خونریزی شدید در تصادفات و هر نوع آسیب دیگر، و در صورتی که خونریزی کاهش نیابد، ممکن است سلامتی فرد به خطر بیفتد.

برای درمان این مشکلات و مخصوصا برای رقیق کردن خون، شما می توانید از برخی گیاهان دارویی و دمنوش ها استفاده کنید. البته برای مصرف گیاهان و دمنوش های  مختلف، در ابتدا بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از دمنوش های رقیق کننده خون ممکن است حاوی کافئین باشند و شما باید حساسیت احتمالی خود را به کافئین در نظر بگیرید.

به طور کلی، بهترین انواع چای و دمنوش ها باید حاوی مواد طبیعی و مناسب برای سلامت انسان باشند.

داروهای و دمنوش های گیاهی برای رقیق کردن خون

1-دمنوش زنجبیل

زنجبیل از خانواده زردچوبه  و حاوی سالیسیلات است. این ماده، نوعی اسید مخصوص است که در بسیاری از گیاهان، یافت می شود.

سالیسیلیک اسید معمولا در قرص هایی مانند آسپرین وجود دارد، می تواند در جلوگیری از سکته مغزی و رقیق کردن خون بسیار موثر باشد.

زنجبیل و فشار خون

بنابراین، مصرف دمنوش زنجبیل ممکن است برای رقیق کردن خون بسیار تاثیرگذار باشد. سایر مواد غذایی حاوی سالیسیلات، آووکادو، برخی انواع توت ها و گیلاس هستند که می توانند مانع از لخته شدن خون در رگ ها شود.

2-دمنوش دارچین

دارچین دارای خواص زیادی برای سلامت کلی بدن است که شما می توانید از دمنوش دارچین به طور روزانه مصرف کرده و از غلظت خون، جلوگیری کنید. دارچین به طور گسترده در دسترس بوده و حاوی  کومارین است.

این ماده، یک ماده شیمیایی است که به صورت ضد انعقاد قوی عمل می کند. زمانی که دمنوش دارچین مصرف می کنید، کومارین موجود در آن، باعث کاهش پرفشاری خون شده و  همچنین ممکن است التهاب ناشی از آرتروز و دیگر بیماری های التهابی را از بین ببرد.

دارچین را به عنوان رقیق کننده خون با احتیاط استفاده کنید. بعضی مطالعات نشان می دهد که مصرف دارچین  به صورت طولانی مدت ممکن است باعث آسیب کبدی شود.

3-دمنوش کاسنی

یکی دیگر از دمنوش های رقیق کننده خون، کاسنی است که شما می توانید آن را هم به صورت عرق کاسنی و هم دمنوش مصرف کنید. شما می توانید هر روز کمی از برگ کاسنی و یا ریشه آن را به صورت دم کرده مصرف کنید.

دمنوش کاسنی علاوه بر رقیق سازی خون می تواند سبب تقویت معده و رفع سرفه های خشک شود.

4-دمنوش شوید

اگر چه تاثیر این گیاه به عنوان رقیق کننده چندان ثابت نشده است؛ اما باید گفت که مصرف زیاد آن همزمان با برخی داروها می تواند واکنش مثبتی در جهت رقیق سازی خون، ایجاد کند.

5-دمنوش نعنا

چای نعنا خواص زیادی برای بدن دارد. نعنا برای رفع گرفتگی شکم، رقیق کردن خون، کاهش استرس و بهبود حالت های خلقی مفید است. یک فنجان دمنوش نعنا می توانید دو تا سه بار در روز مصرف کنید.

عکس چای نعنا

6-ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان را به صورت دمنوش روزانه مصرف کنید. این گیاه، رقیق کننده خون است.

7-چای کوهی

مصرف دمنوش چای کوهی در صورت مصرف با برخی داروهای تجویزی، به طور معجزه آسایی باعث رقیق شدن خون می شود.

8-چای سبز

ترکیبات موجود در‎ چای سبز باعث می شود تا دیواره رگ ها حالت انعطاف پذیری بیشتری داشته و خون در رگ ها به خوبی جریان پیدا کند. مصرف دمنوش چای سبز به طور روزانه تاثیر زیادی در رقیق سازی خون دارد.

دیگر گیاهان و دمنوش های گیاهی رقیق کننده خون عبارتند از: پودر فلفل قرمز، آویشن، مرزنجوش، زردچوبه، کلم، سیر، پیاز، روغن زیتون، کلم بروکلی، گل کلم، کاهو.

زرشک رقیق کننده خون

زرشک و یا آب زرشک از دوران گذشته تا امروز مصرف می شود. در طب سنتی، از آب زرشک برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. زرشک مانند انار، قدرت زیادی در رقیق سازی خون دارد و دیواره های رگ های خونی را باز کرده و گردش خون را بهبود می بخشد.

برای مصرف زرشک، می توانید کمی از آن را پاک کرده و با آب بشویید. پس از آن، زرشک را درون ظرفی ریخته و کمی آب ریخته و بگذارید تا خیس بخورد. اجازه دهید زرشک یک روز به این حالت بماند. پس از آن، زرشک را در مخلوط کن ریخته و به هم بزنید.

سپس، زرشک را درون پارچه ریخته، صاف کنید و آب آن را درون بطری ریخته و در مواقع لازم، مصرف کنید.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (4 امتیاز)
منبع www.healthline.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید