در مورد ازگیل بیشتر بدانیم

برخی طعم ازگیل را مشابه انجیر و خرما می‌دانند و برخی دیگر طعمی مابین گلابی و زالزالک را به آن نسبت می‌دهند اما ازگیل اگرچه برای بسیاری از مردم دنیا عجیب است و آن را میوه‌ای فانتزی می‌دانند که قیمت بالایی دارد اما در ایران به وفور یافت می شود.

نبض ما – ازگیل یکی از گیاهان خانواده رز و از نظر گیاه‌شناسی گیاهی مابین گلابی و زالزالک است. ازگیل ابتدا به رنگ سفید است و با رسیده شدن به رنگ قهوه‌ای در می آید.

این گیاه که در جنوب شرقی اروپا و جنوب غربی آسیا یافت می‌شود، به سرعت فاسد می گردد ولی سرشار از پکتین است. به همین علت برای تهیه انواع ژله، مارمالاد و مربا مناسب است. درخت ازگیل، برگ هایی به رنگ زرد و قرمز دارد و چوب این درخت خاصیت منحصر به فردی دارد و غیرقابل شکستن است.

سرشار از مواد مغذی

هر ۱۰۰ گرم از میوه ازگیل دارای ۴۳ کالری، انرژی است. ۱۰۰ گرم از میوه ازگیل همچنین، ۵/۰ میلی گرم روی، ۵/۰ میلی گرم منگنز، ۲/۷ میلی گرم آهن، ۳۹ میلی گرم فسفر، ۵۵ میلی گرم منیزیم، ۷۳ میلی گرم کلسیم و ۷۹۲ میلی گرم پتاسیم دارد.

ازگیل

این ارقام نشان می دهد که ازگیل سرشار از مواد معدنی است. همچنین ازگیل، فاقد هرگونه چربی اشباع و کلسترول است و در آن ۷۵ درصد آب و ۲۱ نوع اسید چرب مانند استئاریک اسید، پالمتیک اسید، لینولئیک اسید و اولئیک اسید وجود دارد. همچنین سرشار از ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B۱ و ویتامین B۲ است.

هسته ازگیل

ازگیل یکی از میوه های خوش طعم است که برای درمان برخی بیماری ها مانند گرفتگی شکم و یا دل درد بسیار مفید است.  همچنین، افرادی که دچار مشکلات رحمی، خونریزی های داخلی و یا بواسیر و  شقاق هستند، مصرف ازگیلِ خام بسیارتاثیر گذار است.

معده درد

ازگیل، میوه مفیدی است که  مصرف آن، در درمان گلودرد و التهابات دهانی توصیه می شود. شاید در مورد خواص هسته ازگیل اطلاعاتی نداشته باشید، اما باید گفت که هسته ازگیل، برای درمان برخی بیماری ها و مشکلاتی مانند کمردرد شدید و یا نقرس، بسیار مفید است.

علاوه بر این، افرادی که دچار سنگ کیسه صفرا و یا سنگ کلیه هستند، می توانند با مصرف هسته ازگیل، این سنگ ها را دفع کنند. برای اینکه هسته ازگیل را مصرف کنید می توانید چند هسته ازگیل را کاملا  له کرده و در کاسه ای ریخته و با آب مخلوط کنید.

اجازه دهید تا مدت یک روز بماند و آن را صاف کرده و مصرف کنید. شما می توانید این مخلوط را صبح به صورت ناشتا میل کنید. این درمان را تا رفع کامل سنگ ها ادامه دهید.

طبع ازگیل

ازگیل، از جمله میوه هایی است که دارای طبعی سرد و خشک است. بنابراین، برای مصرف ازگیل، طبع و مزاج خود را در نظر گرفته و به ترکیب آن با برخی مواد غذایی که طبعی مخالف با آن دارند، توجه کنید.

سایر اثرات درمانی

– مناسب برای افراد دیابتی: میوه ازگیل از قند کمی تشکیل شده است و یکی از میوه‌های بسیار مناسب برای افراد دیابتی است. همچنین سرشار از فیبر است که به کنترل قند خون کمک می کند.

عکس دستگاه دیابت

– درمان التهاب های روده ای: برای این منظور بسیاری از منابع توصیه می‌کنند تا این میوه را پوست بگیرید، هسته هایش را جدا کنید و قسمت باقیمانده میوه را با کمی شیر مخلوط کرده، سپس مصرف نمایید.

– مشکلات دستگاه گوارش: میوه اَزگیل به منظور درمان اسهال و محدود کردن نفخ معده توصیه شده است.

– اختلال دفع: ازگیل برای برطرف کردن اختلالات دفعی و به عنوان ادرارآور شناخته شده است.

– چاق‌کننده: بسیاری از منابع این میوه را چاق کننده و اشتها آور معرفی می کنند.

– بی نظمی های قاعدگی: مصرف منظم اَزگیل باعث نظم بخشیدن به دوره های عادت ماهیانه می شود.

– تقویت کننده اعصاب.

– درمان هموراژ.

موارد احتیاط

در زمان مصرف مواظب دانه‌های ازگیل باشید، زیرا این دانه ها دارای اسید هیدرو سیانید هستند که سمی اند.

ضد سنگ کلیه

اصلی ترین کاربرد ازگیل برای برطرف کردن مشکلات کلیوی است؛ زیرا آب مولکولی فراوانی دارد و بدن را سم زدایی می کند. در نتیجه به عنوان همکاری برای کلیه ها معرفی می شود.

سنگ کلیه

مصرف مداوم اَزگیل دفع ادرار را تسهیل می نماید و سنگ های کلیوی را از بین می برد. برای از بین بردن سنگ های کلیوی علاوه بر میوه ازگیل، از جوشانده برگ ازگیل، نیز می توان استفاده نمود.

کاهنده فشارخون

اَزگیل یکی از میوه هایی است که سرشار از پتاسیم است. به همین علت برای افرادی که مبتلا به فشارخون بالا می باشند، مناسب است. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به فشارخون بالا، باید مصرف مواد غذایی سرشار از سدیم را کاهش دهند و در عوض مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم، منیزیم و کلسیم را افزایش دهند.

از این رو مصرف میوه هایی که سرشار از پتاسیم می باشند مانند موز، گوجه‌فرنگی، زرشک، ریواس، ازگیل و… برای این افراد بسیار مناسب است.

سرشار از آنتی اکسیدان ها

ازگیل سرشار از ترکیبات فنلی است. این ترکیبات فنلی در بدن تبدیل به پلی فنل‌ها می شوند و برای تولید آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی به کار می روند. تولید پلی فنل‌ها یکی از سیستم‌های دفاع آنتی‌اکسیدانی در بدن برای مقابله با رادیکال‌های آزاد است.

ازگیل سرشار از فنولیک اسید و فلاوونوئیدها است و به عنوان یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی شناخته شده است. همان طور که می دانید مصرف میوه‌هایی با ظرفیت آنتی اکسیدانی بالا مانند ازگیل باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد و در نتیجه پیشگیری از ابتلا به بسیاری سرطان ها می شود.

خواص ازگیل

ازگیل خواص زیادی دارد که برخی ازآن ها عبارتند از:

جلوگیری از انواع مختلف بیماری های قلبی عروقی

ازگیل، حاوی  فیبر غذایی زیادی است. فیبر موجود در اَزگیل، از نظر فیزیولوژیکی برای فرد مفید بوده و از مواد مورد نیاز بدن به شمار می رود. مصرف ازگیل، باعث حفظ آب و چربی در بدن شده و  مانع از بیماری های مرتبط با اختلالات قلب و عروق خونی می شود.

مصرف ازگیل به کاهش وزن کمک می کند

ازگیل، میوه ای با ارزش کالری پایینی است. یک عدد اَزگیل، حدود 40 کالری دارد. علاوه بر این، محتوای فیبر محلول ازگیل، به این معنی است که  فرد کمتر غذا خورده و دچار اضافه وزن نمی شود.

رژیم لاغری

علاوه بر این، فیبر موجود در ازگیل،  باعث می شود که چربی های کمتری جذب بدن شود.

درمانی برای یبوست

فیبر رژیمی یا فیبر محلول  در ازگیل نقش مهمی را ایفا می کند، زیرا فیبر، یک ملین طبیعی است که باعث درمان یبوست شده و مانع از تجمع  و احتباس مایعات می شود. فیبر موجود در اَزگیل باعث حرکت روده و برطرف شدن یبوست می شود.

کاهش سطح کلسترول

تقریبا یک چهارم ترکیب ازگیل را ماده ای به نام پکتین تشکیل داده است. این ماده،  نوعی ترکیب از قندهای ساده است. پکتین، جاذب روده است که  مانع از ابتلا به بیماری های خاص می شود.  به ویژه نقش تعیین کننده ای در کاهش سطح کلسترول دارد.

تاثیر مثبت بر روند رشد

ازگیل، مانند سایر میوه ها غنی از ویتامین C، مولکول A است که برای رشد و ترمیم بافت های  بخش های مختلف بدن ضروری است، علاوه بر این، مصرف این میوه به ارگانیزم کمک می کند تا سطح آهن و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن  مانند پروتئین و هموگلوبین، تثبیت شود.

این ویتامین ها  برای استخوان، پوست و بافت همبند، مفید هستند. مصرف ازگیل  به ویژه  در زنان باردار، سیگاری ها و افرادی که در پروسه های توانبخشی بوده  و یا افرادی که دچار التهابات پوستی هستند، توصیه می شود.

دوران بارداری

کمک به بازسازی سلول ها

ازگیل، میوه ای غنی از آنتی اکسیدان ها است. این ماده کمک می کند تا از  بافت سلولی،  از طریق محافظت در برابر  رادیکال های آزاد که سبب آسیب DNA و بخش های سلولی می شود، حمایت کند.  آنتی اکسیدان ها همچنین در  جلوگیری از ابتلا به مشکلات قلبی، موثر هستند.

افرایش تعادل ارگانیک

پتاسیم یکی از اجزای تشکیل دهنده موجود در میوه ازگیل است. این جزء، باعث حفظ سطوح متعادل آب در بدن می شود. همچنین باعث رشد سلولی شده  و به عملکرد مناسب بدن، سیستم عصبی، استخوان ها و عضلات، کمک می کند.

تعادل در هورمون ها

یکی از مواد معدنی موجود در ازگیل، کلسیم است، این ماده معدنی است که بیشتر در بدن انسان وجود داشته و در استخوان ها و دندان ها ذخیره  می شود.

ازگیل

کلسیم در برخی میوه ها هم وجود داشته و باعث تقویت عضلات و  سلول های خون  شده و همچنین مقدار مشخصی از کلسیم ذخیره می شود. این امر باعث انقباض عضلات و آرامش می شود، همچنین فعالیت سیستم عصبی و ترشح آنزیم ها و هورمون ها را هدایت می کند.

جلوگیری از سرطان

یکی دیگر از ترکیبات موجود در ازگیل، اسید های چرب ضروری است. بعضی از آن ها مزایای متعددی دارند. مطالعات مختلف نشان داده است که اسید لینولئیک موجود در ترکیب ازگیل می تواند  از تشکیل و پیشرفت سلول های سرطانی، به ویژه سرطان پستان، پوست، کبد و روده، جلوگیری کند.

افزایش انرژی بدن

کربوهیدرات ، از دیگر مواد تشکیل دهنده میوه ازگیل است. در واقع تخمین زده می شود که 100 گرم ازگیل،  دارای کربوهیدرات زیادی است. این عنصر، مسئول تغذیه بدن هنگام تبدیل کربوهیدرات به گلوکز است که به طور مستقیم به سلول ها، بافت ها، اندام ها و عضلات منتقل می شود.

مضرات ازگیل

بذر و برگ ازگیل، حاوی آمیگرادین (اسید ماندلیک) است که تحت تاثیر متابولیسم بدن، در بدن به سیانید تبدیل می شود. همچنین، آلکالوئید موجود در دانه های ازگیل در صورت مصرف زیاد،  ممکن است باعث استفراغ و یا تنگی نفس شود.

مصرف بیش از حد ازگیل می تواند منجر به مسمومیت غذایی شود؛ ماده ای که در برگ های آن  وجود دارد  هم می تواند باعث سردرد شود. در نظر داشته باشید که مصرف زیاد هر نوع ماده غذایی ممکن است مشکلاتی برای بدن ایجاد کند.

به همین دلیل در صورتی که ازگیل را زیاد مصرف کنید، ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد شود. مخصوصا مصرف آن هنگام شب توصیه نمی شود، زیرا باعث دل درد و درد های شکمی و یا حتی مشکلات حاد دیگری می شود.

4.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم