عوارض داروی لاغری دکس فن فلورامین

دکس فن فلورامین داروی لاغری نیست ولی به داروی لاغری شهرت پیدا کرده است. این داروی پر مصرف عوارض زیادی دارد که دانستن آن برای مصرف کنندگان این دارو لازم است.

نبض ما– داروی دکس فن فلورامین، تحت عنوان پزشکی دکس فن فلورامین هیدروکلراید ردوکس، نام گذاری شده و تجویز می شود. این دارو در حوزه داروهای ضد سرطانی سروتونرژیک است که باعث کاهش میزان اشتها با افزایش میزان سروتونین خارج سلولی در مغز، می شود. از این دارو برای کاهش وزن هم استفاده می شود.

حتماً‌ بخوانید:‌ عوارض قرص لاغری ادیوس

دکس فن فلورامین از لحاظ ساختاری شبیه به آمفتامین است، اما هیچ گونه اثرات تحریکی روانشناختی ندارد. دکس فن فلوامین در اواسط دهه 1990 و تا چندین سال، از طرف اداره غذا و دارو، با اهداف کاهش وزن، توزیع می شد.

با این حال، با توجه به نگرانی های متعدد در مورد عوارض جانبی از جمله عوارض جدی و بروز بیماری های قلبی عروقی دارو، تاییدیه این دارو از طرف اف دی ای در سال 1997 لغو شد. پس از عدم تایید توزیع بدون نسخه این دارو، توزیع دکس فن فلورامین در سایر بازارهای جهانی هم متوقف شد.

پس از مدتی، داروهای جایگزینی برای این دارو در نظر گرفته شد که به عنوان جایگزینی امن تر برای دکس فن فلورامین بودند. اما هم اکنون این دارو عرضه شده و با نسخه پزشک قابل تهیه است.

نحوه مصرف دارو

دکس فن فلورامین را دقیقا بر طبق تجویز پزشک خود مصرف کنید. دستورالعمل های مربوط به برچسب نسخه را به دقت دنبال کنید.

دوز مصرفی دکس فن فلورامین را پزشک شما براساس استفاده و شرایط شما توصیه می کند. برای مصرف این دارو، شما باید در مورد شرایط پزشکی و سابقه بیماری خود با پزشک مشورت کنید.

مصرف این دارو در بزرگسالان با اهداف کاهش وزن و در بیماران چاقی که 30% بیش از حد وزن طبیعی خود اضافه وزن دارند، تحت نظر پزشک صورت می گیرد.

عوارض دارو

قرص دکس فن فلورامین مانند دیگر داروها دارای عوارض احتمالی برای بدن است. عارضه هایی مانند سردرد، درد شکمی، تب و لرز، آسیب پوستی، عفونت، آنفولانزا، درد پشت واکنش های آلرژیک در طول درمان گزارش شده است.

عوارض قرص دکس فن فلورامین در بخش بالینی، از جمله مشکلات دستگاه گوارش شامل اسهال، استفراغ، یبوست، تهوع، افزایش اشتها، اختلال رکتوم و فتق و … است. اثرات جانبی جدی هم از جمله کولیت، خونریزی دستگاه گوارش، انتروئید و زخم پپتیک گزارش شده است.

در موارد جدی تر، عوارض مصرف دکس فن فلورامین شامل عوارض جانبی کبدی نادر شامل هپاتیت و هپاتومگالی است. مصرف این دارو با کاهش قابل توجه تری گلیسیرید سرم و افزایش قابل توجه کلسترول، همراه است.

علاوه بر این، کاهش انسولین و افزایش حساسیت انسولین هم با مصرف دکس فن فلورامین گزارش شده است. اثرات این دارو بر غدد درون ریز شامل گواتر، دیابت و بیماری تیروئید است.

عوارض جانبی هماتولوژیک مانند کم خونی و لنفوم، عوارض جانبی مانند اختلال انعقادی، لنفادنوپاتی، پلی سیتمی و ترومبوسیتوپنی به ندرت در طول استفاده از دکس فن فلورامین گزارش شده است. همچنین اثرات متابولیکی مصرف این دارو مانند تشنگی، نقرس، اِدِم، هیپوگلیسمی و هیپوکالمی عنوان شده است.

در بخش اسکلتی-عضلانی، عوارض مصرف این دارو به صورت آرتروز است که یکی از شایع ترین اثرات اسکلتی عضلانی است. اثرات جانبی نادرهم شامل گرفتگی عضلات پا، اختلال مفصلی، اختلال استخوانی، تنوسینووییت، میاستنی و آرتریت روماتوئید است.

داروی کلسترول خون

اثرات جانبی مصرف دارو

اثرات جانبی مصرف دکس فن فلورامین در سیستم عصبی مانند بی خوابی، خشکی دهان، خواب آلودگی،افسردگی، سرگیجه، رویاهای غیرطبیعی و کابوس، تصورات غیرطبیعی، اضطراب، افزایش میل جنسی و بیماری هیپتونی است.

اثرات کمتر شایع در مصرف دکس فن فلورامین عبارتند از کاهش میل جنسی، ناهماهنگی و عدم تعادل، اختلال گفتاری، آتاکسی، هیپوکینزی، اختلال خواب، راه رفتن غیرطبیعی، آشفتگی، سردرگمی، پرخاشگری و نوروپاتی محیطی. اثرات جانبی این دارو بر رشته های عصبی تحت تحقیق و بررسی است. در این بررسی، مطالعات حیوانی صورت گرفته و ارزیابی است.

برخی عوارض احتمالی دیگر مصرف داروی دکس فن فلورامین شامل سرفه، برونشیت و سینوزیت است که در برخی موارد، گزارش شده است. علاوه بر این، در موارد نادر، یک مورد پنومونیت بینابینی در بیمار بر اثر مصرف دکس فن فلورامین گزارش شده است.

اثرات جانبی پوستی مرتبط با استفاده از دکس فن فلوامین شامل بیماری راش، آلوپسی، عرق کردن، قرمزی و خارش، گزارش شده است که در موارد نادر پوستی، درماتیت قارچی، هیرسوتیسم، اگزما و پسوریازیس گزارش شده است.

به این ترتیب با توجه به عوارض جانبی مصرف داروی دکس فن فلورامین، توصیه می شود که این دارو به طورخودسرانه مصرف نشود.

هر دارویی بر طبق شرایط خاص هر فردی توسط پزشک تجویز می شود و برخی داروها نسبت به داروهای دیگر اثرات جانبی قوی تر و بیشتری دارند که توصیه می شود پیش از مصرف این دارو و داروهای دیگر به پزشک مراجعه کرده و تحت نظر پزشک دارو را مصرف کنید.

هشدارها نسبت به مصرف این دارو

  1. به دلیل بروز افسردگی همزمان با مصرف این دارو ، این دارو در افراد دارای بیماری های افسردگی شدید توصیه نمی شود و در صورت مصرف، بهتر است به تدریج قطع شود.
  2. در صورت بروز علایمی مانند : حساسیت مفرط و هیپرتانسیون ریوی؛ مصرف دارو قطع شود.
  3. هنگام مصرف این دارو، پرهیز از رانندگی و سایر اموری که نیازمند هوشیاری اند ، توصیه می شود.
  4. پرهیز از قطع ناگهانی دارو
حتماً بخوانید: افسردگی فصلی

تب در بارداری

مصرف در زنان باردار

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، در مورد مصرف قرص دکس فن فلورامین به پزشک خود اطلاع دهید. سازمان غذا و دارو، دسته بندی داروها را بر اساس ایمنی آن و مصرف آن در دوران بارداری ، صورت می دهد.

پنج دسته A، B، C، D و X برای طبقه بندی خطرات احتمالی دارو بر نوزاد متولد شده و مصرف دارو در طول حاملگی، ایجاد شده است.

در مطالعات حیوانی، به حیوانات باردار از این دارو داده شده و مشاهده شد که بعضی نوزادان حیوان دچارمشکلاتی شدند.

هر چند مطالعات کافی و مشخصی در دوران بارداری در انسان انجام نشده است. اما اگر بر اثر مصرف این دارو در دوران بارداری، علائمی مشاهده شد مصرف دارو را قطع کرده و به طور کلی مصرف آن بدون نظر پزشک توصیه نمی شود. مصرف این دارو در هر شرایطی با توجه به شرایط فرد و مراجعه به پزشک، امکان پذیر است.

موارد منع مصرف

مصرف این دارو در بیماران مبتلا به دیابت، پرفشاری خون یا هیپرلیپیدمی، در کودکان و افرادی با بیماری های قلبی عروقی و بیماری های خاص، توصیه نمی شود. همچنین در افرادی با حساسیت مفرط به سمپاتومیمتیک ها، بیماران دچار افسردگی، بیماران قلبی عروقی شدید و بیماران با سابقه اعتیاد، توصیه نمی شود.

تداخل دارویی با سایر داروها

مصرف دکس فن فلورامین با داروهای دیگر احتمالا تداخل ایجاد می کند. برای تشخیص بیشتر، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود (پزشک یا داروساز) مشورت کنید.

این دارو ممکن است هنگام تداخل با داروهای دیگر، دارای اثرات مضری باشد. مصرف همزمان دکس فن فلورامین با داروهای فشار خون، احتمال بروز پرفشاری خون را به همراه دارد. مصرف همزمان این دارو با داروهای دیگر با اثرات تشدید آثار کاهش دهنده فشار خون و دیگر عوارض احتمالی همراه است.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع drugs.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید