راههای از بین بردن خلط سینه

خلط سینه اغلب همراه با سرما خوردگی و دیگر عفونت های سیستم تنفسی ایجاد می شود. خلط مسئله خطرناکی نیست اما اگر به موقع درمان نشود،ممکن است باعث مسدود شدن نایژه و خارش شود و در نهایت ریه فرد بیمار عفونی می شود.

نبض ماخلط سینه یا خلط گلو معمولا نیاز به تخلیه مداوم گلو دارد و از علائم آن می توان به سرفه های مداوم، آب ریزش بینی، مشکلات تنفسی، احساس ضعف و در بعضی موارد تب اشاره کرد. خلط بیشتر در سینه و گلو انباشته شده و معمولا با سرفه کردن از گلو خارج می شود.

علت خلط سینه چیست؟

خلط حاوی باکتری، ویروس یا سلول های ملتهب شده ای است که به علت عفونت به وجود می آید. علاوه بر عفونت هایی نظیر سرماخوردگی، آنفلونزا و برونشیت، خلط به علت واکنش آلرژیک به بیماری های نظیر آسم و زکام که باعث آسیب تارهای صوتی شده و استعمال بیش از حد دخانیات است، بوجود می آید.

خلط سینه به چه علتی ایجاد می شود؟

سرفه کردن همراه با خلط سینه و گلو ، به نام سرفه مولد شناخته می شود. سرفه همراه با خلط سینه، معمولا نشانه عفونتی است که در ریه انباشته شده است.

خلط آوری به علت های مختلفی روی می دهد که این علت ها عبارت اند از: سرماخوردگی، آلرژی، تحریک سینه، (نظیر استعمال دخانیات، گرد و غبار، حیوانات خانگی، دود و بخار های شیمیایی) رفلاکس گوارشی یا عفونت ویروسی و باکتری در ریه ها نظیر برونشیت حاد، ذات الریه، سرفه ای که همراه با سوزش است و خروسک در کودکان.

سرفه خشک

خلط اغلب در غلظت و رنگ های متفاوت است و از رنگ زرد، سبز، قهوه ای و خاکستری طبقه بندی شده و بعضی اوقات هم این خلط سینه حاوی خون است که به رنگ قرمز متمایل است. سرفه کردن همراه با خلط معمولا به هنگام صبح روی می دهد. براساس علائم سرفه ای که دارید پزشک معاینات لازم و آزمایش های تخصصی لازم را انجام می دهد.

فلفل قرمز به بدن شما کمک می کند تا خلط انباشته شده در نایژه ها و گلوی شما تخلیه شود. طبیعت گرم فلفل قرمز برای نرم کردن گلوی تحریک شده مفید است

علل به وجود آمدن خلط گلو

علل عمومی خلط آوری سیبه یا گلو عبارت اند از:

درمان های خانگی خلط سینه

درمان خلط سینه خسته کننده است و گاهی بسیار طولانی مدت خواهد بود. اما درمان های خانگی اثربخشی وجود دارد که به سرعت تاثیر گذار بوده و هیچ گونه عوارض جانبی نخواهند داشت.

درمان خلط سینه

در این قسمت ۱۰ تا از بهترین درمان های خانگی برای خلط آوری را معرفی می کنیم:

آب نمک

قرقره  آب نمک روشی ساده برای درمان خلط است. چون آب گرم باعث نرم شدن گلوی خشک و تحریک شده شما می شود و نمک کمک می کند تا باکتری هایی که باعث عفونت شما شده اند از بین رفته و خلط شما هم کاهش یابد.

– یک چهارم قاشق چای خوری نمک را با آب گرم مخلوط کنید.

– محلول را قرقره کنید.

– این روش درمانی را روزانه چند بار تکرار کنید.

بخار آب برای درمان خلط سینه

استنشاق بخار بهترین و آسان ترین راه برای رهایی از این مشکل است. استنشاق بخار به درون حفره های بینی کمک می کند تا خلط به حالت مایع تبدیل شده و تخلیه آن بسیار راحت شود. روزانه ۲ بار حمام بخار بگیرید یا دوش حمام را در حالت داغ قرار داده و به مدت ۱۰ دقیقه در حمام بمانید تا خلط های انباشته شده در بدن شما مایع شود.

دوش گرفتن

بعد از این حمام بدن تان را مرطوب کنید چون آب گرم روغن های ضروری پوست شما و رطوبت آن را از بین می برد. روش دیگر هم بخور است. با استفاده از ریختن آب بدرون یک کاسه بزرگ و قرار دادن حوله ای بر روی آن و استنشاق بخار در فاصله مناسب باعث شل شدن خلط ها و باز شدن ریه شما می شود.

درمان خلط سینه با آب لیمو

لیمو برای نرم کردن خلط گلو ترکیب بسیار عالی است. علاوه بر این خواص ضد باکتری لیمو و ویتامین C بالای لیمو مقاومت بدن را در برابر عفونت افزایش می دهد.

درمان خلط سینه با لیمو

روش استفاده آبلیمو برای درمان خلط سینه

۲ قاشق چای خوری آب لیمو و ۱ قاشق غذاخوری عسل را به آب داغ اضافه کنید. از این نوشیدنی ۳ بار در روز استفاده کنید تا گلوی شما نرم شده و خلط آن کاهش یابد.

روش ساده دیگری هم وجود دارد که می توانید در آن لیمو را برش داده و مقداری نمک و فلفل را بر روی تیکه های لیمو بپاشید و سپس تیکه لیمو را مک بزنید. این کار باعث می شود تا خلط ها از گلوی شما خارج شود. این روش را روزانه ۲ الی ۳ بار استفاده کنید.

تاثیر زنجبیل روی خلط سینه

زنجبیل ماده ای طبیعی و ضد انعقاد خون است و مدت هاست که برای درمان عفونت گلو و دستگاه تنفسی بدن مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین خواص ضد ویروس، ضد باکتری و خلط آوری زنجبیل به دستگاه گوارشی در گلوی شما و سینه شما کمک می کند تا راحت تر نفس بکشید.

درمان خلط گلو با زنجبیل

روش استفاده زنجبیل برای درمان خلط سینه

یک قاشق غذاخوری از تکه های زنجبیل تازه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. به مدت چند دقیقه بگذارید تا زنجبیل ها خیس بخورد و سپس ۲ قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید. این دمنوش نرم کننده را چندیدن بار در طول روز بنوشید.

روش دیگری هم وجود دارد که می توانید با خوردن زنجبیل تیکه شده چندین بار در طول روز و اضافه کردن آن به وعده های غذایی همراه با غذا از خواص بی نظیر آن بهرمند شوید.

درمان خلط گلو با زرد چوبه

زردچوبه خواص ضد عفونی کننده ی قوی دارد که خلط شما را به وسیله از بین بردن باکتری هایی که خلط آور هستند، کاهش می دهد. همچنین زرد چوبه برای تقویت سیستم ایمنی شما بسیار مفید است.

عکس ماست عسل با زردچوبه

روش استفاده زردچوبه برای درمان خلط سینه

– یک قاشق چای خوری زرد چوبه به یک لیوان شیر داغ اضافه کنید. این نوشیدنی را یک بار در روز به هنگام صبح و قبل از خواب بنوشید.

– یک و نیم قاشق چای خوری زرد چوبه را با یک یا دو لیوان آب روزانه ۲ الی ۳ بار بخورید.

– یک قاشق غذا خوری زرد چوبه و به مقدار لازم نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. این محلول را روزانه چند بار قرقره کنید.

درمان خلط سینه با سوپ مرغ

سوپ مرغ گرم برای درمان خلط مفید است. سوپ مرغ گرم مسیر های تنفسی را مرطوب کرده و مخاط انباشته شده در گلوی شما را نازک می کند. سوپ مرغ همچنین باعث نرم شدن گلوی تحریک شده می شود و گلو را آرام می کند.

مقداری سوپ مرغ را حداقل ۲ الی ۳ بار در روز میل کنید تا خلط گلوی شما پاک شود. برای افزایش فواید این سوپ، مقداری سیر و زنجبیل را به سوپ اضافه کنید. سوپ خانگی اغلب اوقات از سوپ های کنسرو شده که مواد نگهدارنده دارند بسیار مفید تر است.

هویج آنتی اکسیدان قوی است که سیستم ایمنی بدن ارتقا داده و مقاومت بدن به انواع عفونت ها را بیشتر می کند

درمان خلط سینه با فلفل قرمز

فلفل قرمز به بدن شما کمک می کند تا خلط انباشته شده در نایژه ها و گلوی شما تخلیه شود. همچنین طبیعت گرم و محرک فلفل قرمز برای کاهش درد سینه و نرم کردن گلوی تحریک شده مفید است.

خواص فلفل قرمز

روش استفاده فلفل قرمز برای درمان خلط سینه

– یک چهارم قاشق چای خوری فلفل قرمز و زنجبیل رنده شده، یک قاشق غذا خوری عسل و سرکه ی سیب و ۲ قاشق غذا خوری آب را با هم ترکیب کنید.

– این مخلوط را روزانه ۲ الی ۳ بار بنوشید تا خلط شما کاهش یابد.

درمان خلط سینه با عسل

عسل خواص ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچی دارد که آن را به عنوان درمان خانگی بسیار عالی برای نرم کردن گلوی تحریک شده و پاکسازی خلط گلو، تبدیل می کند. فلفل برای درمان عفونت گلو مفید است و همچنین عسل غشاهای مخاطی را نرم می کند. این ترکیب را روزانه ۲ مرتبه برای یک هفته انجام میل کنید.

درمان خلط سینه با عسل

یک قاشق غذاخوری عسل را به آب گرم اضافه کنید. این نوشیدنی را روزانه چند مرتبه بنوشید. شما از خواص پزشکی و سلامتی عسل بهرمند شده و همچنین آب گرم باعث نازک شدن غشای مخاطی شما می شود.

درمان خلط سینه با پیاز

پیاز خواص بی نظیر آنتی بیوتیکی، ضد التهابی و خلط آور داشته که کمک می کند تا گلوی شما نرم شده و خلط آن از بین برود. همچنین پیاز کمک می کند تا سیستم ایمنی شما بهبود یافته و فرآیند درمان سریعتر شود. شما می توانید تونیک با پیاز و شکر درست کنید تا خلط را روان تر کرده و در نتیجه آن خلط راحت تر خارج می شود.

آب پیاز برای مو

روش استفاده پیاز برای درمان خلط سینه

– یک پیاز کوچک را شسته و خرد کنید.

– پیاز را با ۲ قاشق غذا خوری شکر مخلوط کنید و برای نیم ساعت کنار بگذارید. این ترکیب در این زمان باعث می شود تا حالتی مایع به خود بگیرد.

– یک قاشق غذاخوری از این تونیک آماده شده هر ۲-۳ ساعت میل کنید.

درمان خلط سینه با هویج

هویج برای درمان خلط و دیگر وضعیت های ویروسی بسیار مفید است. هویج منبع غنی از ویتامین C است. هویج آنتی اکسیدان قوی است که سیستم ایمنی بدن ارتقا داده و مقاومت بدن به انواع عفونت ها را بیشتر می کند. علاوه بر این هویج حاوی مواد مغذی زیاد و ویتامین هایی است که علائم سرفه، را کاهش می دهد.

درمان خلط پشت حلق با هویج

روش استفاده هویج برای درمان خلط سینه

–  ۴-۵ هویج را آب بگیرید.

– مقداری آب به آن اضافه کنید تا رقیق شود. سپس ۲ الی ۳ قاشق چای خوری عسل را با آن ترکیب کنید.

– این نوشیدنی در طول روز میل کنید تا خلط گلوی شما از بین برود.

نبض ما– ترجمه: مهدی مغازه ای

منبع: www.nativeremedies.com

4.1/5 - (28 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 نظر
  1. شهلا می‌نویسد

    مطالب علل و راههای درمان خلط سینه عالی و کامل بود
    سپاس☺

    1. ش.س می‌نویسد

      سلام پسرم تازه ۸ ساله شده ولی خیلی زود بعد ابریزش بینی چندتا عطسه توسینه خلط جمع میشه خیلی رعایت میکنم.ولی خلط سینش دیر خوب میشه نمیدونم باید چکارکنم.

      1. صالح سلامی می‌نویسد

        خلط رو سینه یک ماه دارم چکار کنم .چندتا دکتر هم رفتم ولی خوب نشدم

  2. مریم می‌نویسد

    عالی بود. ممنونم

  3. pk می‌نویسد

    بسیار عالی ممنون.

  4. زهرا می‌نویسد

    علت اینکه سمت چب قسمت لگن من درد می کنه چیست

    1. ناشناس می‌نویسد

      عفونت لگن

  5. ش.س می‌نویسد

    سلام میشه لطفا علت خواب رفتگی همیشگی انگشت شست و اشاره میانی من رو بفرمائید.

  6. ناشناس می‌نویسد

    سوال در مورد از بین بردن خلط گلو ولی در مورد سینه توضیح میده و از بین بردن خلط سینه جواب در مورد گلو توضیح میده خواهش می کنم وجه تشابه بین گلو و سینه رو برای ما توضیح بدید. تشکر

    1. amirhassannajafi می‌نویسد

      شما می توانید در مقاله زیر که در رابطه با خلط گلو است جواب سوال خودتون رو کسب کنید

  7. ناشناس می‌نویسد

    سلام ممنون از توضحات خوبتون ولی من برنشکتازی دارم ولی هر کاری کردم خوب نشدم لطفا کمک کنید خیلی دارم ازیت میشم

  8. ناشناس می‌نویسد

    برای درمان خلط.سینه وگلو من پیشنهاد میکنم :یک لیوان شیر داغو بایه قاشق فلفل سیاه قاطی کنین بخورین

  9. علی محمد رستمی می‌نویسد

    سلام من مدت پنج سال است قفسه سینم درد میکنه بعضی موقع غلنجم درد میکنه سرفه دوماهه دارم همراه با خلط سفید باید چکارکنم ۴۲سالمه

  10. ناشناس می‌نویسد

    سلام خسته نباشید بنده چندین سال است که خلط سینه و خلط بینی دارم

  11. گلثوم می‌نویسد

    سلام‌من‌آسم‌دارم‌وهربار‌سرما‌خورده‌گی‌میشم‌تا‌یک‌ماه‌سینم‌خلط‌داره‌ولی‌خیلی‌سرفه‌میکنم‌لطفآ‌یه‌دارویی‌به‌من‌معرفی‌کنین‌یایک‌راه‌درمان

از پزشکان نبض‌ما بپرسید